معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش گفت: کمربند شانه ای و عضلات اغلب دختران کشور ضعیف است و این موضوع کمتر مورد توجه قرار گرفته است.

کمربند شانه ای اغلب دختران کشور ضعیف است

به گزارش قدس آنلاین، مهرزاد حمیدی  در مراسم آغاز طرح ملی ارتقای سواد حرکتی دانش آموزان که در مدرسه دخترانه سید رضی منطقه تبادکان مشهد برگزار شد افزود: ضعف کمربند شانه ای یا عضلات ستون فقرات در کودکی، بیماریهایی نظیر آرتروز گردن و دیسک کمر را در آینده برای آنان بوجود می آورد.

وی ادامه داد: در صورتی که دانش آموز سواد حرکتی لازم را بدست نیاورد و به حرکت انس پیدا نکند، در آینده بیماریهای غیرواگیردار مانند دیابت و ناراحتی قلبی وی را گرفتار خواهد کرد.

معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: امروزه سرمایه تربیت بدنی و سلامت، ۱۲۰ هزار مدیر مدرسه هستند که یک کار هماهنگ و یکپارچه را با ۳۳ هزار ولی زحمتکش در کشور آغاز کرده و موفق شده اند با جاذبه تربیت بدنی و سلامت یک کار تیمی را در طرح ارتقای سواد حرکتی دانش آموزان انجام دهند.

وی جمعیت هدف طرح ملی ارتقای سواد حرکتی را ۱۵ میلیون دانش آموز ذکر و بیان کرد: هدف اصلی این طرح تربیت دانش آموز از طریق فعالیتهای بدنی و مشارکت جویی در بازی ها است تا زمینه فراگرفتن مهارتهای اجتماعی، روانشناختی و پیشگیری از آسیبهای اجتماعی دانش آموز فراهم شود.

حمیدی افزود: سواد حرکتی توصیه دانشی نیست، سواد حرکتی با حرکت آغاز می شود که حرکات بنیادین (دویدن و پریدن و لی لی کردن)، تعادل و توازن را در ترکیبی با هم انجام می دهد. 

وی ادامه داد: زندگی هزاره سوم حرکت را از فرزندان ما گرفته است، غفلت والدین و دستگاه های مسوول و جایگزین شدن برنامه هایی مثل موبایل، اینترنت، تلویزیون و مسائل دیگر به جای حرکت و بازی، کودک را محکوم کرده است که بدون حرکت و ساکت بماند.

معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: باید از فرصتهای بیشمار حرکتی در محل زندگی، کوچه، خیابان و مدرسه برای ارتقای سواد حرکتی استفاده کرد، سواد حرکتی مثل سواد خواندن و نوشتن نیست که فرصت جبران داشته باشد، کسب سواد حرکتی قابلیت جبران پذیری ندارد، وقتی بدن کودک خشک شد، دیگر قابل برگشت نیست.

وی افزود: تربیت بدنی فقط پاسخگوی ساحت زیستی و بدنی نیست، بلکه تربیت بدنی ساحت اجتماعی، اخلاقی و اعتقادی را نیز پاسخ می دهد، از آنجا که علاقه عمده کودکان به بازی کردن است باید فرصت بازی را برای کودکان به منظور ارتقای سواد حرکتی آنان ایجاد کنیم.

حمیدی ادامه داد: طرح ارتقای سواد حرکتی یک طرح دوسالانه است و بعد از آن طرح "کوچ" اجرا می شود و به ترتیب اجرای آنها تداوم دارد.

کمربند شانه ای اغلب دختران کشور ضعیف است

مدیر کل آموزش و پرورش خراسان رضوی نیز در این مراسم گفت: پیش از این ورزش و تربیت بدنی در زمره فعالیتهای فوق برنامه یا ساعات خالی مدارس قرار می گرفت اما امروز در تمام دنیا ورزش تبدیل به علم یا صنعت درآمدزا با نیروی انسانی فراوان شده و گرایش مردم نسبت به ورزش بیشتر و وارد زندگی آنان شده است.

قاسمعلی خدابنده بر ارتقای سواد حرکتی دانش آموزان تاکید کرد و افزود: در صورت ارتقای سواد حرکتی دانش آموزان از بسیاری اختلالات جسمی کودکان در آینده جلوگیری می شود و بهترین مکان برای تحقق این مهم مدارس است.

وی ادامه داد: در چند سال اخیر طرحهای ورزشی با کمترین هزینه و حداکثر آورده در حوزه آموزش و پرورش خراسان رضوی اجرا شده است.

رییس آموزش و پرورش منطقه تبادکان مشهد نیز در این مراسم گفت: جمعیت دانش آموزشی زیرپوشش این اداره در تبادکان از ۱۳۸ هزار نفر در سال گذشته به ۱۴۵ هزار نفر در سال جاری افزایش یافته است.

علی سعیدی افزود: محرومیت بسیار در منطقه تبادکان وجود دارد که باعث شده تلاش اداره آموزش و پرورش برای ارتقای سطح تجهیزات تربیت بدنی این منطقه کم فروغ جلوه کند.

وی ادامه داد: طی دو سال اخیر دو سالن تربیت بدنی در منطقه تبادکان ساخته شده اما همچنان سرانه ورزشی دانش آموزان این منطقه کمترین سرانه ورزشی دانش آموزان خراسان رضوی است.

انتهای پیام

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.