بررسی سیره پیامبر اکرم(صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) و اهل بیت(علیهم‌السلام)، به معنی استخراج اصول زندگی آن بزرگواران است؛ همانطور که امام علی(علیه‌السلام) فرمودند: «دوست‌ترین بنده کسی است که پیامبرش را پیروی کند و گام بر جای پای او نهد»، این به معنای سبک زندگی اسلامی است.

اصول سبک زندگی نبوی و علوی استخراج شود

به گزارش قدس آنلاین، خانم سکینه آخوندی در نشست تربیتی با عنوان «آموزه‌های تربیتی حضرت محمد(ص) در ایجاد سبک زندگی اسلامی» که با حضور اساتید و کارکنان مدرسه علمیه عالی الزهراء(سلام‌الله‌علیها) گرگان و جمعی از بانوان این شهرستان برگزار شد، بیان کرد: مبدأ و مقصد آفرینش، خداوند است و انسان به تدریج در فاصله بین مبدأ و مقصد در حال حرکت و زندگی است تا خداوند را ملاقات کند.

وی گفت: در فاصله زندگی انسان برای رسیدن به قرب خداوند موانع و شیاطین بسیاری وجود دارد، اما خداوند انسان را در این مسیر به حال خود رها نکرد، بلکه با ارسال کتاب آسمانی و پیامبر اسلام(ص) بزرگترین لطف را به او نموده است.

فعال فرهنگی، با استناد به آیه «لقد کان فی رسول الله اسوه حسنه» افزود: رسول خدا(صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) الگوی بی‌نظیر و نیکویی برای انسان‌هایی است که پروردگار را بسیار یاد می کنند و به خدا و روز قیامت امیدوار هستند.

آخوندی، روش نبی خدا(صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) را  برای الگوپذیری انسان کافی دانست و در این باره به خطبه ۱۶۰ نهج البلاغه اشاره کرد که فرمودند: «پیامبر در نکوهش دنیا و کاستی‌ها و رسوایی‌ها و بدی‌های آن راهنمای تو می‌باشد، پس به پیامبر پاک و پاکیزه تمسک بجوی که راه و رسم او الگو برای همه الگوخواهان است. اگر می‌خواهی کج نروی؛ و مایه بزرگی است برای کسی که خواهان بزرگی دنیا و آخرت باشد».

وی تصریح کرد: بررسی سیره پیامبر اکرم(صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) و اهل بیت(علیهم‌السلام)، به معنی استخراج اصول زندگی آن بزرگواران است؛ همانطور که امام علی(علیه‌السلام) فرمودند: «دوست‌ترین بنده کسی است که پیامبرش را پیروی کند و گام بر جای پای او نهد»، این به معنای سبک زندگی اسلامی است.

آخوندی خاطر نشان کرد: سبک زندگی یعنی شیوه زندگی که با هدف زندگی انسان رابطه مستقیم دارد و طبق فرمایش مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) مقصود از سبک زندگی همان هدف زندگی است، و زمانی که هدف انسان قرب الهی است باید الگوی درست را انتخاب کرد.

وی در خاتمه به بیان شیوه‌های تربیتی پیامبر(صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) و مصادیق آن در ایجاد سبک زندگی از جمله: شیوه‌های آموزش و تربیت عملی، استفاده از روش تشویق، روش غیر مستقیم مخصوصا برای نوجوانان، استفاده از روش عینی و تجربی، پرداخت.

منبع: خبرگزاری حوزه

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.