مراسم اختتامیه سومین دوره آموزشی «نقاره‌چیان افتخاری حرم مطهر رضوی» با حضور خادمان حرم حضرت امام رضا(ع) برگزار شد.

اختتامیه سومین دوره آموزشی «نقاره‌چیان افتخاری حرم رضوی» برگزار شد

به گزارش قدس آنلاین، محمد توکلی؛ معاون اماکن متبرکه حرم مطهر رضوی در حاشیه مراسمی که در سالن همایش‌های موسسه تربیت بدنی آستان قدس رضوی برگزار شد، گفت: آیین نقاره‌نوازی حرم مطهر حضرت ثامن الحجج علی بن موسی الرضا(ع) جزو کهن‌ترین آیین‌های این بارگاه ملکوتی و دارای قدمتی ۴۰۰ ساله است.

وی با اشاره به اینکه در گذشته فقط نیروهای خادم توفیق نقاره‌نوازی در حرم مطهر رضوی را داشته‌اند اما از سال ۹۳ طبق تدابیر اندیشیده شده شرایط جذب نقاره‌چیان افتخاری هم فراهم شده است، افزود: نخستین دوره آموزشی نقاره نوازی افتخاری در سال ۹۳ با حضور بیش از ۳۰ داوطلب برگزار شد که بیش از ۱۳ نفر در آزمون این دوره قبول و به عنوان خادم افتخاری فعالیت خود را آغاز کردند.

توکلی با بیان اینکه دومین دوره آموزشی نقاره‌چیان افتخاری در سال ۹۸ با حضور جمعی از متقاضیان برگزار شد، ادامه داد: سومین دوره آموزشی نیز در سال ۱۴۰۰ با حضور بیش از ۵۰ متقاضی برگزار شد که ۳۲ نفر آن‌ها موفق به قبولی در آزمون و خدمت افتخاری در این بخش شدند.

معاون اماکن متبرکه حرم مطهر رضوی با اعلام اینکه آیین کهن نقاره‌نوازی حرم مطهر رضوی در فهرست میراث فرهنگی به ثبت رسیده است، گفت: با بهره‌گیری از ظرفیت خادمان افتخاری در پی ایجاد پیشینه‌ای بر مبنای علمی، هنری و فرهنگی برای آیین نقاره‌نوازی و تثبیت آن در استان و کشور هستیم.

در پایان این مراسم نیز آزمون سطح سنجی و ارزیابی هنرجویان نقاره‌نوازی افتخاری برگزار شد و ۳۲ نفر پس از کسب نمره قبولی به عنوان نقاره‌چی افتخاری حرم مطهر رضوی انتخاب شدند.

منبع: آستان نیوز

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.