همزمان با سفر معاون سیاسی وزیر امور خارجه کشورمان به مسکو و رایزنی های دیپلماتیک طرفین درباره پرونده برجام؛ این پرسش که آیا تهران به دنبال فرمت جدید در مذاکرات هسته‌ای است؟ مورد توجه تحلیلگران قرار گرفته است.

تهران به دنبال قالب جدید در مذاکرات برجامی است؟

علی باقری در این سفر با سرگئی ریابکوف معاون وزیر خارجه روسیه و نماینده این کشور در مذاکرات وین و «میخائیل بوگدانف» نماینده ویژه پوتین در امور خاورمیانه و شمال آفریقا دیدار و گفت‌وگو کرد. وی در بدو ورود به روسیه مهم‌ترین هدف این اقدام را رایزنی و اشتراک اطلاعات با طرف روسی درباره آینده گفت و گوهای برجامی عنوان کرد.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران پیشتر هم با «انریکه مورا» هماهنگ کننده کمیسیون مشترک برجام در مقر اتحادیه اروپا در پشت درهای بسته دیدار کرد. پس از دیدار مذکور اعلام شد گفت‌وگوهای وین درباره احیای برجام تا اواخر نوامبر (آذر ماه) از سرگرفته می‌شود. باقری در این باره گفته بود: ما گفت‌وگو برای گفت‌وگو را نمی‌پذیریم، ولی مذاکراتی که نتیجه آن لغو تحریم‌های ظالمانه علیه ملت ایران باشد، این می‌تواند مدنظر ما باشد و از چنین رویه ای استقبال می‌کنیم.

اما سفر باقری به مسکو همان‌گونه که گفته شد با پرسش هایی هم روبه‌رو شده بود و برخی این اقدام را نشانه ای از نارضایتی تهران از فرمت مذاکراتی وین قلمداد کرده اند. اظهارات وزیر امورخارجه کشورمان هم به این موضوع دامن زده. حسین امیرعبداللهیان که روز چهارشنبه در نشست خبری پایانی دومین نشست وزیران امور خارجه کشورهای همسایه افغانستان به‌علاوه روسیه سخن می گفت، گفته بود: ما نمی‌خواهیم از نقطه بن‌بست مذاکرات وین وارد مذاکرات شویم اما در عین حال فرمتی که در مذاکرات وین شکل گرفته را قبول داریم و به زودی پس از ارزیابی گفت و گوهای معاون سیاسی وزارت امور خارجه با مسئولان اتحادیه اروپا در مورد اینکه در چه تاریخی وارد گفت‌وگو و مذاکره با ۱+۴ بشویم، تصمیم‌گیری می‌کنیم. اگرچه برخی این اظهارات مقام سیاسی کشورمان را ناظر به خواست تهران بر تغییر شکل مذاکرات قلمداد کرده اند، ولی واقعیت این است که احتمالاً منظور تهران مخالفت با الحاق دوباره آمریکا به میز مذاکرات است. اروپا خواستار این اتفاق است و ایران تا پیش شرط های مد نظرش محقق نشود، قطعاً حاضر به پذیرش این کار نخواهد شد؛ چرا که این اقدام به معنی چشم پوشی از خطای واشنگتن در خروج یکجانبه از برجام بدون آنکه یانکی‌ها هیچ هزینه‌ای بابت این اشتباه بپردازند، خواهد بود. این دقیقاً چیزی است که امیرعبداللهیان هم به آن اشاره کرده است. وی درباره پیش‌بینی هرگونه توافق جدید و بازگشت طرف‌ها به تعهداتشان بیان کرد: ما خیلی مشتاق بازگشت آمریکا به برجام به صرف بازگشت نیستیم. مهم این است که نتیجه بازگشت آیا به نفع ایران خواهد بود یا خیر. این در حالی است که میخائیل اولیانوف نماینده دائم روسیه نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین  نیز روز گذشته در پیامی توییتری درباره این گمانه‌ها خاطرنشان کرد سفر علی باقری به مسکو برای گفت‌وگو با مقامات روسیه، به معنای ایجاد یک مسیر مجزا از مذاکرات احیای برجام نیست و صرفاً در راستای انجام مشورت‌های دوجانبه صورت می‌گیرد.

تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران

اما همه این تحولات درباره مذاکرات برجامی در حالی است که کاخ سفید در ادامه اقدامات خصمانه خود علیه کشورمان روز گذشته با انتشار بیانیه‌ای از افزودن نام چهار شخص حقیقی و دو نهاد مرتبط با سپاه پاسداران به فهرست تحریم‌های ضد ایرانی خود خبر داد. یوسف ابوطالبی، سعید آقاجانی، عبدالله محرابی، محمد ابراهیم زرگر طهرانی چهارفردی هستند که آمریکا نام آن‌ها را به فهرست تحریم‌های ضد ایرانی خود افزوده است. آقاجانی از فرماندهان هوافضای سپاه فردی است که رژیم صهیونیستی چند ماه پیش با نام بردن از وی، او را مسئول حمله به کشتی «مرسر استریت» متعلق به این رژیم در آب‌های دریای عمان معرفی کرده و بر این اساس نفوذ تل آویو در این تصمیم آمریکا کاملاً مشخص است. شرکت «کیمیا پارت سیوان با مسئولیت محدود» و شرکت «اوج پرواز ما دونفر» دو نهادی هستند که به لیست تحریم‌های خزانه داری آمریکا اضافه شده‌اند. وزارت خزانه داری آمریکا مدعی شده، افراد و نهادهایی که تحریم شده‌اند در توسعه صنعت پهپادی ایران نقش دارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.