۹ آبان ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۸
کد خبر: 774962

کابوس حذف از آسیا همیشه برای هواداران استقلال و پرسپولیس وجود داشته، نبود انضباط مالی در نظام مدیریتی دو باشگاه در سال‌های گذشته، مالکیت مشترک، نداشتن امکانات و ابزار استاندارد و بسیاری از آیتم‌های دیگر سبب شده سایه این تهدید به شکل دائمی روی سر این دو باشگاه رؤیت شود.

هرچند مدیران دستگاه ورزش و فدراسیون فوتبال در حد شعار از اهمیت تعیین تکلیف این دو باشگاه و ایجاد زیر ساخت‌های حرفه‌ای سخن گفته‌اند، اما این باور هرگز رنگ واقعیت به خود نگرفت تا امروز بابت همین مسائل خطر حذف از گردونه رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا به شدت آبی و قرمز فوتبال ایران را تهدید کند.

ارائه اطلاعات غلط در سال‌های اخیر به کنفدراسیون فوتبال آسیا و تعدد شکات بین المللی حساسیت AFC را برانگیخت تا پرونده‌های ارسالی را با دقت نظر بیشتری بررسی کنند که حاصل این اتفاق جریمه ۱۲۰هزار دلاری به واسطه ارائه اسناد غیر واقعی به این نهاد فوتبالی بود، هرچند مدیران فدراسیون فوتبال این اتفاق را از دید افکارعمومی پنهان کردند تا کسی متوجه تخلف آن‌ها نشود، اما کاملاً پیداست دیگر کنفدراسیون فوتبال آسیا فریب اسناد غیر واقعی را نمی‌خورد و با حساسیت فوق‌العاده‌ای به فوتبال ایران نگاه می‌اندازد تا به قول معروف مو را از ماست بیرون بکشد.

حالا اما ماجرا از فرایند بدهی‌های معوقه دو باشگاه و پرونده‌های انضباطی آن‌ها فراتر رفته و گفته می‌شود کنفدراسیون فوتبال آسیا دست روی نقطه حساسی گذاشته و عنوان کرده مالکیت مشترک دو باشگاه استقلال و پرسپولیس با یکدیگر در تضاد است و همین مسئله می‌تواند تهدیدی بزرگ برای حذف این دو نماینده فوتبال ایران از مسابقات آتی لیگ قهرمانان باشد.

با این حال کامرانی فر، دبیرکل فدراسیون فوتبال در واکنش به این ماجرا عنوان کرده در حال مکاتبه با کنفدراسیون فوتبال آسیا هستیم تا مشکل را مدیریت کنیم!

مشاور وزیر ورزش و جوانان اما هشدار می‌دهد که موضوع خیلی جدی‌تر از آن است که تصور کنید، ذوالفقارنسب در این ارتباط به رسانه‌ها گفته است: فدراسیون، وزارت ورزش و نهادهای بالادستی اگر کاری انجام ندهند، قطعاً شاهد حذف این دو تیم از گردونه مسابقات هستیم.

در همین حین اما سؤال به وجود می‌آید چرا فدراسیون فوتبال در این مقوله بی‌تحرک بود، در حالی که آن‌ها می‌توانستند با رسانه‌ای کردن ماجرا از چند هفته قبل فشار افکارعمومی را روی دوش وزارت ورزش و جوانان قرار دهند تا موضوع مرتفع شود، اما این اتفاق رخ نداد تا حالا تیم‌های چهارم تا ششم جدول رده‌بندی شانس حضور در لیگ قهرمانان آسیا را بدست آورند؟

اگر استقلال و پرسپولیس از لیگ قهرمانان آسیا کنار گذاشته شوند، طبق جدول لیگ بیستم، تیم‌هایی که در رده‌های بعدی قرار دارند به نوبت در صورت کسب مجوزهای لازم برای اخذ مدرک حرفه‌ای، جایگزین آن‌ها می‌شوند. البته این تیم‌ها باید متعلق به نیمه بالایی جدول باشند. در میان هشت تیم برتر لیگ بیستم، تراکتور هم معیارهای لازم برای اخذ مجوز حرفه‌ای را ندارد و با این حساب شانس به ترتیب به گل گهر سیرجان، پیکان و مس رفسنجان رو می‌کند. اگر هم به هر دلیلی فولاد به عنوان قهرمان جام حذفی از لیگ قهرمانان آسیا کنار گذاشته شود، سهمیه این باشگاه به نایب قهرمان جام حذفی نمی‌رسد چرا که جام حذفی اصلاً چیزی به نام نایب قهرمان ندارد و سهمیه قهرمان جام حذفی به تیم‌های نیمه بالایی جدول رده‌بندی لیگ بیستم تعلق می‌گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.