پیرمرد قاتل که هفت سال پیش به واسطه سر باز کردن زخم‌کهنه اختلاف با شلیک چند گلوله فردی را در روستای فراگرد مشهد به قتل رساند، سرانجام سحرگاه روز گذشته با تلاش کارآگاهان اداره مبارزه با جرایم جنایی پلیس آگاهی خراسان رضوی خود را در محاصره مردان قانون دید و دستگیر شد.

پایان فرار هفت ساله قاتل پیر

سال ۹۳ بود که ماجرای درگیری مسلحانه و شلیک با سلاح شکاری در روستای فراگرد به مأموران کلانتری خلق‌آباد اطلاع داده شد. لحظاتی از مخابره این خبر نگذشته بود که تیم تجسس کلانتری به محل رسید، آثار به جا مانده در محل از وقوع جنایتی تلخ حکایت داشت، چراکه بررسی‌های اولیه ماجرا به جان‌باختن یک نفر در این واقعه مهر تأیید زد. از همین رو به سرعت این واقعه به کارآگاهان اداره جنایی پلیس آگاهی خراسان رضوی منعکس و تیم بررسی صحنه جنایت به همراه مقام قضایی راهی محل شدند...

تحقیقات میدانی مأموران زبده اداره مبارزه با جرایم جنایی پلیس آگاهی نمایان کرد مقتول یک روز قبل، از زندان آزاد شده و در این فاصله توسط عامل جنایت مقابل در خانه‌اش با شلیک اسلحه شکاری جان خود را از دست می‌دهد. چندین روز با تلاش و اقدام‌های فنی و پلیسی هویت عامل جنایت با مشخصات «م.د» برملا شد، اما قاتل که می‌دانست مأموران پلیس آگاهی استان سایه به سایه او را تعقیب خواهند کرد، دیگر به محل زندگی خود مراجعه نکرد و به مکانی نامعلوم گریخت.

پرونده همچنان روی میز کارآگاهان این اداره باز بود و هر سرنخ و اطلاعات تازه‌ای که بدست می‌آمد بدون فوت وقت در مسیر پیگیری قرار می‌گرفت، اما قاتل حرفه‌ای هر بار مکان حضورش را تغییر می‌داد. این‌گونه شد که ردزنی متهم به قتل حدود هفت سال زمان برد.

از سوی دیگر با دستور سردار تقوی، فرمانده انتظامی خراسان رضوی مبنی بر پیگیری ویژه پرونده‌های رسوبی در پلیس آگاهی، رئیس پلیس آگاهی استان این پرونده‌ها را به دقت مورد بازخوانی قرار داد.  در ادامه سرهنگ جواد شفیع‌زاده از کارآگاهان اداره جنایی پلیس آگاهی خراسان رضوی خواست تا تمامی امکانات خود را پای کار بیاورند و با برگزاری جلسات تخصصی مأموریت ناتمام را به سرانجام برسانند.

ازدواج و زندگی مخفیانه قاتل

فعال کردن مخبرها، جمع‌آوری اطلاعات و بدست آمدن چندین سرنخ تازه موجب شد تا پیگیری پرونده قتل در روستای فراگرد که حدود هفت سال پیش به وقوع پیوست به صورت ویژه‌ای در دستور کار مأموران قرار بگیرد.

کارآگاهان اداره مبارزه با جرایم جنایی پلیس آگاهی استان با هدایت میدانی سرهنگ مهدی سلطانیان، رئیس اداره مبارزه با جرایم جنایی آگاهی تمام تلاش خود را به کار بستند تا ردزنی‌ها به ثمر بنشیند که درنهایت پس از چندین شبانه‌روز اقدام‌های فنی و پلیسی بدون وقفه، آدرس دقیقی از مکان حضور قاتل فراری در یکی از روستاهای حومه مشهد بدست آمد. همچنین معلوم شد مرد قاتل پس از ارتکاب جنایت، ازدواج و در محل با یک دستگاه پیکان وانت خرج زندگی مخفیانه‌اش را تأمین می‌کند.

اقدام‌های اطلاعاتی روی پرونده، این فرضیه را هم  پررنگ‌تر کرد که مرد جانی به احتمال زیاد به سلاح گرم مسلح باشد و در زمان عملیات دستگیری امکان درگیری مسلحانه وجود دارد.

دستگیری متهم و کشف دو سلاح جنگی

ازهمین‌رو سه اکیپ از کارآگاهان اداره مبارزه با جرایم جنایی پلیس آگاهی استان تمامی احتمالات را بررسی کردند تا فرصت هرگونه عکس‌العملی از مرد جنایتکار گرفته شد.

زمان انجام عملیات نهایی فرا می‌رسد و هماهنگی‌های لازم با بازپرس عارفی (قاضی ویژه قتل عمد) انجام و مأموران صبح روز گذشته راهی منطقه هدف شدند.

پیش از هر اقدامی تمامی مسیرهای فرار متهم مسدود و خانه او از چند جهت به محاصره درآمد و سرانجام در پی یک عملیات غافلگیرانه متهم که انتظار دیدن حافظان امنیت را نداشت قبل از هر اقدامی دستگیر شد.

پس از دستگیری پیرمرد قاتل، خانه او مورد بازرسی قرار گرفت که یک قبضه اسلحه کلاشنیکف و یک قبضه کلت کمری به همراه مهمات مربوط که به طرز ماهرانه‌ای در خانه روستایی جاساز شده بود نیز کشف شد. پس از انتقال متهم به قتل به مقر پلیس آگاهی، فرد بازداشت شده در بازجویی‌های صورت گرفته به ارتکاب جنایت اعتراف و دلیل آن را وجود اختلافات شخصی بیان کرد. او همچنین مدعی شد اسلحه‌ها را هم برای محافظت از خودش تهیه و نگهداری می‌کرده است.

بسته شدن این پرونده پس از هفت سال این پیام را داشت که به هیچ عنوان این گونه پرونده‌ها با گذشت زمان از روی میز کارآگاهان اداره مبارزه با جرایم جنایی پلیس آگاهی استان جمع نمی‌شود، هرچند سال‌ها از وقوع آن جنایت گذشته باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.