مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به تحریم‌های سخت دریایی در سال‌های اخیر گفت: شرایط سخت بود اما یک روز هم در واردات و صادرات کالا توقفی رخ نداد و بخش دریایی همیشه از تحریم‌های آمریکا یک قدم جلوتر بود.

بخش دریایی همیشه از تحریم‌های آمریکا یک قدم جلوتر بود

به گزارش قدس آنلاین، «علی‌اکبر صفایی» مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در مراسم معارفه خود که عصر امروز در محل سازمان بنادر و دریانوردی برگزار شد، افزود: فلسفه وجودی سازمان بنادر و دریانوردی سیاستگذاری، هدایت و حمایت از حمل‌و نقل دریایی و فعالان این بخش است.

وی با بیان اینکه مخاطبان اصلی سازمان بنادر و دریانوردی علاوه بر مردم، تجار و فعالان بخش خصوصی هستند که تقاضای بخش دریایی را به وجود می‌آورند، گفت: یکی از محورهای مورد توجه ما در سال‌های پیش رو حمایت از فعالان این بخش برای رونق تجارت دریایی است. این مهم در دستور کار دولت سیزدهم  است.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد: بخش بندری همواره خط اول مبارزه با تحریم بود و از تحریم‌های آمریکا همیشه یک قدم جلو بوده است. با وجود تحریم‌های ظالمانه همواره بخش دریایی کشور پیش‌رو بود و هیچ وقت با این وضعیت مواجه نشدیم که حمل کالایی در بخش صادرات و واردات در دوران تحریم، متوقف شود.

وی با بیان اینکه تحریم های اعلامی از سوی آمریکا هنوز وجود دارد، گفت: در دوره ای به دنبال ایجاد محاصره دریایی برای ایران بودند و تحریم‌هایی وضع کردند. صدمه دیدیم اما توانستیم در همراهی با فعالان حمل‌و نقل دریایی با سختی‌های فراوان از مشکلات عبور کنیم. هم اکنون نوع تحریم‌های آمریکا عوض شده و به دنبال آن هستند تا با ایجاد راه‌های دریایی و کریدورهای مختلف رقیب، بدون تحریم نانوشته، راه ما را ببندند که قطعا استراتژی ما حضور فعالان حوزه دریا و خنثی کردن این تحریم هاست.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اعلام اینکه ظرفیت دریایی ایران فراوان است، تصریح کرد: باید در بخش دریا، ظرفیت سازی کنیم که هم رونق اقتصادی و هم اشتغال ایجاد خواهد کرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی توضیح داد: ما حتما نیاز به توسعه ناوگان دریایی در جنوب و شمال داریم. در راستای سیاست دولت که ارتباط با همسایه است تلاش می‌کنیم از ظرفیت دریای خزر که تحریم‌ها مشمول آن نمی‌شود، استفاده کنیم و به راحتی با همسایگان شمالی ارتباط برقرار کنیم.

صفایی اعلام کرد: در دریای جنوب نیز با توجه به اینکه سن ناوگان در شرکت ملی نفتکش، شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و ناوگان خصوصی بالا رفته است، برنامه نوسازی ناوگان دریایی در دستور کار است و موضوع اصلی ما در حوزه دریا است.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: تقویت نیروی انسانی و تقویت دریانوردان برنامه بعدی است. تقویت دریانوردان از موضوعات بسیار حیاتی و مهمی است که دنبال می‌کنیم. هم اکنون برای افزایش تعداد دریانوردان باید برنامه‌ریزی کنیم. نمی‌شود روزی برسد که ناوگان داشته باشیم اما نیروی انسانی آموزش دیده نداشته باشیم. در بحث جوانان نیز لازم است با رشد و مهیا کردن جوانان در حوزه دریایی برای گرفتن مسوولیت جدید با برنامه‌ریزی پیش می‌رویم.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی مقابله با فساد، شفافیت، تسهیل در صدور مجوزها و حذف گره‌ها را رویکرد دیگر اعلام کرد و گفت: صدور مجوزها به طور حتم سیستماتیک و شفاف خواهد شد. حفظ محیط زیست دریایی و امنیت دریانوردی حتما به عنوان محور فعالیت‌ها خواهد بود که تکالیف آینده ما است.

صفایی با اشاره به اینکه نیروی نظامی، ارتش و سپاه، افتخار کشور برای امنیت دریایی هستند، گفت: گسترش فعالیت‌های دریایی در سواحل مکران و در چابهار به عنوان راهبرد رهبر معظم انقلاب در برنامه سازمان قرار دارد. همچنین تقویت تجارت دریایی با کشورهای همسایه در بخش های برون‌مرزی در دستور کار قرار می گیرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی ارتقای شاخص‌های بهره‌وری در بخش‌های لجستیک، حمل و نقل دریایی و بندری را از موضوعات در دستور کار برشمرد و افزود: سند توسعه دریایی با حضور نخبگان دریایی و با تایید وزیر راه و شهرسازی تدوین و ملاک عمل خواهد بود که در تدوین این سند، حتما از نظرات نمایندگان مجلس که دغدغه آنها رفع مشکلات است استفاده می‌کنیم.

همچنین «محمد راستاد» در مراسم تکریم و معارفه معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی ضمن تقدیر از انتصاب شایسته علی اکبری صفایی از سوی رستم قاسمی؛ وزیر راه و شهرسازی، اظهار داشت: صفایی مصداق بارز ناخدای کارآزموده برای هدایت مرجع حاکمیت دریایی کشور است.

وی با اشاره به اینکه تلاش کردیم تحریم‌ها، در حوزه دریایی و بندری کمترین اخلال را ایجاد کند، تصریح کرد: متاسفانه، تحریم تردد خطوط دریایی و تامین تجهیزات را با مشکلات عدیده ای روبرو کرد که در این میان تمام تلاش خود را به کار گرفتیم تا در حوزه دریایی و بندری دچار انسداد و اخلال نشویم.

راستاد با بیان اینکه طی سال‌های اخیر در حوزه سرمایه گذاری اقدامات خوبی صورت گرفته است، عنوان کرد: ارزش قراردادهای سرمایه‌گذاری ۱۷ هزار میلیارد تومان بوده که این امر سبب شده برای ۳۵ هزار نفر به صورت مستقیم شغل ایجاد شود.

مدیرعامل سابق سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به حضور بسیار موثر در سازمان بین المللی دریانوردی در دوران تحریم، خاطرنشان کرد: پرونده مربوط به تحریم‌های ظالمانه کشور در این زمینه در جریان است و نماینده سازمان بنادر و دریانوردی نیز در سازمان جهانی دریانوردی فعالیت های مربوطه را پیگیری می کند.

وی با تاکید بر تغییر رویکرد سازمان بنادر و دریانوردی از تقاضا محوری به برنامه محوری در حوزه توسعه بنادر، عنوان کرد: طرح جامع بنادر بزرگ بازرگانی برای ۱۱ بندر مدنظر قرار گرفته است و برای ۲۵ بندر کوچک نیز طرح ساماندهی در سه فاز ۵ ساله تعریف شده است.

مدیرعامل سابق سازمان بنادر و دریانوردی به طرح مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی کشور اشاره کرد و افزود: این طرح نیازمند تطبیق بود که در راستای آن گام برداشتیم؛ همچنین برنامه ریزی فضایی دریایی برای آب های تحت مسوولیت مدنظر قرار گرفته و ساختار سازمانی، سازمان بنادر و دریانوردی پس از ۲۰ سال به روز شده است.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.