پرورش دهنده موفق زالو در تربت حیدریه بانوی جوانی است که کارش را از صفر شروع کرده و حالا توانسته با یک وام خود اشتغالی کمیته امداد ۲۰۰ قطعه زالو را تبدیل به ۹۰۰ هزار زالو کند و بیش از ۱۴۰ نفر را سرکار ببرد.

 پرورش زالو و کارآفرینی با دستان خالی/ قاچاق، خون بازار زالو را می‌مکد

به گزارش قدس آنلاین، موضوع بیکاری و تأمین اشتغال، از ضرورت‌های فوری کشور ماست چراکه با نرخ فزاینده جوانان بیکار مواجه هستیم، بخشی از مشکل اما این است که اکثر جوان‌های جویای کار و به ویژه قشر تحصیل‌کرده به‌ انتظار شغل‌های دولتی نشسته‌اند، ولی عده‌ای جهادگرانه به پاخاسته‌اند و به‌دنبال کارآفرینی هستند.

در این گزارش به موضوع پرورش زالو پرداخته‌ایم که طی سالیان اخیر با استقبال گسترده‌ای مواجه شده است. زالوی طبی از دیرباز در ایران و جهان استفاده پزشکی داشته و از نظر تاریخی ایران  یکی از کشورهایی است که زالو درمانی را مطرح کرده است؛ استفاده از زالو درسال‌های اخیر روبه افزایش گذاشته و بازار جهانی و داخلی بسیار ارزشمندی را ایجاد کرده است.

آسیه موسوی متولد تربت حیدریه و دانش آموخته رشته طراحی دوخت است که حالا چند سالی می‌شود به کار پرورش زالو روی آورده است.

خودش اینطور می‌گوید: شروع کارم از ۱۷ سالگی بود چون می‌خواستم روی پای خودم بایستم که برای سرمایه اولیه از کمیته امداد کمک گرفتم و توانستم برای شروع کار جدید در زمینی که داشتم به روش فضای گلخانه‌ای روباز، صیفی‌جات کشت کنم واین‌گونه بود که با فضای کشاورزی وگلخانه‌ای آشنا شدم و درآمدزایی خوبی را برایم ایجاد کرد.

وی ادامه می‌دهد: کم کم با بحث پرورش زالو آشنا شدم و هفت سالی است که در این فضا به صورت جدی و علمی مشغول به کار و تولید هستم.

وام ۲۰ میلیون تومانی کمیته امداد و جدتر شدن کار پرورش زالو

موسوی از جدی‌تر شدن کسب و کارش اینطور روایت می‌کند: چهار سال پیش با کمیته امداد وارد گفت‌وگو شدم و کار را جدی‌تر شروع کردم، برای شروع کار ۲۰ میلیون تومان از کمیته امداد وام خوداشتغالی گرفتم و نخستین پرورش زالو را در خوابگاه الغدیر کمیته امداد در تربت حیدریه شروع کردم که بسیار مورد استقبال قرار گرفت و چهار نفر با من همکاری داشتند.

کار آفرینی که وارد رشته پرورش زالو شده و به در آمد خوبی رسیده است از صفر شروع کرده و باعث اشتغال‌زایی بیش از ۱۴۰ نفر شده است، عنوان می‌کند: چون من طرح تلفیقی پرورش و تکثیر زالو برچسب‌دار را به کمیته امداد ارائه دادم و این طرح تلفیقی یا آکواپونیک( تولید همزمان زالو وگیاهان آب مازاد) در کل کشور برای نخستین بار مطرح می شد بسیار مورد نتیجه قرار گرفت.

موسوی درخصوص نحوه کارش تشریح می‌کند: زالوها داخل استخر پرورش پیدا می‌کنند و آب آزاد وارد چرخه گل وگیاه می‌شود، بخشی از این آب برای کشت علوفه استفاده می‌شود که علوفه انتخابی ما جو است و از این طریق ماهانه حدود ۶۰ تن علوفه دامی تولید می‌شود.

این بانوی کارآفرین که کارش را زیر نظر دکتر داروساز و دامپزشک انجام می‌دهد، سالانه مجوز تولید ۹۰۰ هزار قطعه زالوی برچسب‌دار دارد، زالوهایی که مانند یک دارو دارای تاریخ تولید، تاریخ انقضا وموارد منع مصرف نیز هستند و کاملا مشخص شده است که هر زالو برای چه بیماری کارآیی دارد.

۲۰۰ زالو تبدیل به ۹۰۰ هزار شد

خودش می‌گوید: کارش را ابتدا با ۲۰۰ عدد زالو شروع کرده و در حال حاضر به ۹۰۰ هزار قطعه رسانده است؛ ما می‌توانیم زالوهایمان را به داروخانه‌ها ومراکز درمانی و بیمارستان‌ها ارائه دهیم.

وی با بیان اینکه مهمترین کارایی درمانی زالوها برای گرفتگی رگ‌ها، واریس، دردهای مفصلی و پادرد است، متذکر می‌شود: در بخش فرآوری نیز می‌توان برای تولید روغن،کرم، صابون، شامپو فعالیت کرد که  در مرحله دریافت مجوزهای لازم از سازمان غذا ودارو هستیم.

این بانوی کارآفرین برایم توضیح می‌دهد: پرورش زالو دو شکل مختلف دارد؛ رشتۀ تکثیر و رشتۀ پرورش؛ در بخش پرورش محدودیتی در سرمایه‌گذاری نداریم، شما از یک و دو میلیون‌ تومان تا هر چقدر که توان داری می‌توانی شروع کنی و حدودا یک سال زمان از لحظه آماده‌سازی بستر برای تکثیر تا به مرحله طبی زالو برسد؛ بازگشت سرمایه در رشتۀ پرورش زودتر از رشتۀ تکثیر است. در بخش پرورش، دوره‌های سوددهی چهارماهه و کوتاه‌مدت است؛ البته در بخش تکثیر، سوددهی بیشتری نصیب شما می‌شود، ولی دورۀ بازگشت سرمایه به نسبت پرورش، طولانی است.

این کار آفرین عنوان می‌کند: از مسئولان متولی درخواست دارم در رسیدن به اهداف بلند مدت ما را همراهی کنند و با قاچاق زالو و برداشت بی رویه آن توسط مافیا از تالاب‌ها برخورد قاطع داشته باشند تا ما بتوانیم کار کنیم.

صادرات و فرآوری زالو و استخراج دارو از بزاق این حیوان کوچک از برنامه‌های بلندمدت اوست؛ موسوی معین اقتصادی تربت حیدریه، کار آفرین برتر کشوری و دارنده تقدیر از سازمان یونسکو است و نخستین و تنها تولیدکننده‌ زالوست که بحث صادرات به کشورهای افغانستان، پاکستان، عراق را در برنامه خود دارد.

تربت حیدریه از شهرستان‌های پیشتاز پرورش زالو

مسئول واحد شیلات جهادکشاورزی تربت حیدریه نیز در این خصوص  می‌گوید: شهرستان تربت حیدریه با تولید سالانه حدود ۱۴۰ هزار قطعه زالوی طبی از شهرستان‌های پیشتاز در این زمینه است.

حسین سعیدی بیان می‌کند: امسال حدود ۱۴۰ هزار قطعه زالوی طبی در سه مرکز پرورش زالو به مساحت مجموعا ۲۹۵ متر مربع درشهرستان فعالیت می‌کنند.

وی ادامه می‌دهد: با توجه به حساسیت‌های این‌گونه زالو پرورشی به شرایط فیزیکی وشیمیایی آب و همچنین وضعیت تغذیه‌ای خاص زالو که مدیریت پرورشی خاصی را می‌طلبد به تمامی علاقمندان پرورش زالو توصیه می‌کنیم که حتما قبل از ورود به این حرفه در دوره‌های آموزشی شرکت کنند و با آگاهی کافی پا به این عرصه بگذارند.

وی تاکید می‌کند: با توجه به صید غیرمجاز زالو خصوصا در استان‌های شمالی کشور و فشاری که صیادان غیرمجاز بر اکوسیستم پرورشی این گونه حیاتی وارد کرده‌اند که خطر انقراض آن را به همراه دارد.

سعیدی ضمن ابراز نگرانی از ورود گونه‌های غیر بومی زالو از کشورهایی نظیر ترکیه و آذربایجان مثل زالوی گونه وربانا به کشور متذکر می‌شود: با توجه به قدرت تکثیر بالای این گونه در محیط‌های طبیعی کشور نظیر مرداب‌ها، به راحتی می‌توانند به حذف گونه‌های بومی منجر شوند.

مسئول واحد شیلات جهادکشاورزی تربت حیدریه اظهار می‌کند: اولین مرکز پرورش زالوی طبی بهداشتی کشور در تربت حیدریه در دهه فجر سال گذشته با همکاری کمیته امداد امام خمینی(ره) تربت حیدریه به بهره‌برداری رسید که فاز نخست اولین مرکز تولید و تکثیر زالوی طبی به روش فارم تلفیفی(آکواپونیک) با اشتغال ۱۴ نفر از بانوان سرپرست خانوار کمیته امداد تربت حیدریه ومبلغ ۴ و نیم میلیارد ریال تسهیلات خود اشتغالی در مرکز پرورش زالوی خانم موسوی راه اندازی شده است.

انتهای پیام/

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • O.h ۰۰:۱۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۶
    0 0
    چرا اینهمه دروغ تحویل مردم میدین؟؟ من خانوم خودم توی این طرح هستش و کلا تعداد اعضای این طرح ۱۰ نفر هم نیستن این خانوم کجاش کار آفرین نمونست؟؟ کارش کلاه برداریه یکیش خوده منم که کلاه منو برداشته زالویی در کار نیست اصلا تمام زالوها امانت از یکی دیگه بوده بترسین از خدا این کار جز حروم خوری و حق مردم خوردن نیست