معاون آموزش، پژوهش و فناوری با تأکید بر ارتقاء توانمندی های مورد نیاز شغلی کارکنان گفت: تمام افراد باید توانمندی های مورد نیاز شغلی خود را کسب کنند که این با چند ساعت آموزش میسر نمی شود، بنابراین باید باب آموزش های پودمانی، تک درس، و آموزش های خارج از سازمان باز شود.

ضرورت توسعه و ارتقا توانمندی‌های کارکنان جمعیت هلال‌احمر

به گزارش قدس آنلاین از معاونت آموزش، پژوهش و فناوری جمعیت هلال‌احمر، دکتر مهراب شریفی سده در جلسه ای که با حضور معاونین آموزش و پژوهش استان ها و جمعی از مربیان جست‌وجو و نجات حوادث حمل ونقلی، به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، گفت: ما به معاونین آموزش توانمند در استان ها نیاز داریم و انتظار داریم که افراد تمام تلاش خود را برای ارتقاء سطح و کیفیت آموزش ها به کار گیرند چرا که همچنان معتقدیم نیروهای بسیار خوب و خبره ای در حوزه آموزش و پژوهش استان ها داریم و حتماً مکانیزم هایی برای ارزیابی معاونت های آموزشی در استان ها خواهیم داشت.

معاون آموزش، پژوهش و فناوری با تأکید بر مرجعیت معاونت آموزش گفت: اگر معاونت آموزش مرجع حل مسائل جمعیت با سرانگشت تدبیر و علم نباشد خود به خود مضمحل می شود و این مبتنی بر آن است که ما مرجعیت پیدا کرده و بتوانیم مشکلات و مسائل جمعیت را حل کنیم که جز با تلاش و کوشش فراوان، نوشتن دستورالعمل، آیین نامه، فرایندها و نهایتاً تکیه بر توانایی علمی، ممکن نخواهد بود.

وی با دعوت از نخبگان و اندیشمندان برای تولید محتوای مناسب و با کیفیت گفت: لازم است با تولید محتوا و برنامه های نوآموزی مربیان بتوانیم گامی در جهت گسترش تربیت مربی داشته باشیم و در این راستا از هرکسی، هر تیمی در هرجایی که می تواند به ما در تولید محتوای خوب کمک کند دعوت می‌کنیم، هرچند که در این مدت با  ۶ تیم مختلف صحبت شده و قراردادهای لازم منعقد شده است و کارهایی را در این خصوص شروع کرده ایم و در صدد رفع موانع موجود هستیم و از تک تک عزیزان و کارکنان جمعیت هلال احمر درخواست داریم تا در این راه به ما کمک کنند.

شریفی سده با تقدیر از اقدامات خوبی که در حوزه آموزش همگانی انجام شده، گفت: در آموزش همگانی قدم های خوبی برداشته شده که باید این آموزش ها گسترده تر شود و در حال حاضر به علت تلاشی که در این حوزه صورت گرفته می توان گفت ما به سمت مرجعیت حرکت کرده ایم و باید در دیگر حوزه های آموزشی هم به این سمت برویم چراکه هنوز راه طولانی در پیش داریم.

وی افزود: ما در حوزه آموزش تخصصی بازنگری دستورالعمل ها، آیین نامه ها قوانین کار را آغاز کرده ایم و چندین کتابچه تخصصی هر حوزه از جمله حوزه مربیان که جدا خواهد بود تدوین خواهیم کرد و حوزه مربیان در استان ها و سازماندهی مربیان، نوآموزی و ایجاد ظرفیت های جدید حتما تقویت خواهد شد.

معاون آموزش، پژوهش و فناوری با تأکید بر ارتقاء توانمندی های مورد نیاز شغلی کارکنان گفت: در حوزه آموزش کارکنان حتما کتابچه مشخص با تمام ضوابط تهیه خواهد شد و تمام افراد باید توانمندی های مورد نیاز شغلی خود را کسب کنند که این با یک یا دوساعت آموزش میسر نمی شود بنا بر این باید باب آموزش های پودمانی، تک درس، و آموزش های خارج از سازمان باز شود اگر کسی در خارج از سازمان و یا خارج از کشور دوره تخصصی گذراند و در چهارچوب شغلی ایشان بود حتما باید به عنوان آموزش ضمن خدمت برایش محاسبه شود که همکاران ما در حال پیگیری این موضوع هستند.

وی ادامه داد: طرح درس دوره MBA مدیران مشخص شده که حدود ۳۰۰ ساعت دوره آموزشی است و با مدرک معتبر بین المللی MBA با گرایش امداد و نجات و مدیریت بحران شروع خواهد شد و بعد، آن را به بازوهای معاونین استان ها، حوزه های کارشناسی و مدیریتی و همه ارکان جمعیت تسری خواهیم داد.

شریفی سده بر ضرورت حفظ مراکز علمی و کاربردی تأکید کرد و افزود: لازم است مراکز مهارتی را به وسیله مراکز علمی کاربردی فعال کنیم و دانش آن ها را به سمت دوره های مهارتی سوق بدهیم.

وی با تاکید بر اینکه آموزش های تخصصی تنها مختص امدادگران و نجاتگران نیست، افزود: تمام کسانی که در حوزه خاصی فعالیت می کنند می توانند آموزش های تخصصی آن حوزه را ببینند مثلا کسی که در حوزه انبارداری فعالیت می کند لازم است آموزش های لجستیک را ببیند.

معاون آموزش، پژوهش و فناوری با تأکید بر عدم ساده انگاری آموزش ها گفت: ممکن است بعضی از آموزش ها مثلا آموزش به کودکان ساده به نظر بیاید ولی بسیار کار حرفه ای و پیچیده ای است بنا بر این اگر ما بخواهیم آموزش ها را به زبان ساده برای گروه های خاص مانند سالمندان، کودکان و افراد کم سواد جامعه داشته باشیم بسیار سخت تر ودشوارتر خواهد بود.

وی بر لزوم به کارگیری مربیان توانمند و متخصص با مدارک بالای علمی و مرتبط در رشته ای که تدریس می کنند تأکید کرد و به معاونین آموزش و پژوهش استان ها گفت: به هیچ عنوان از استانداردها کوتاه نیایید چون تنها افرادی که توسط مربیان عالم و توانمند پرورش می یابند عملکرد خوبی در حوادث خواهند داشت که اگر مطلبی به اشتباه آموزش داده شود دیگر به هیچ عنوان نمی شود آن را از ذهن فراگیر خارج کرد.  

شریفی سده بر ضرورت سخت گیری در ارائه گواهی نامه های آموزشی و عمل بر اساس استانداردهای آموزشی و همکاری استان ها در برگزاری دوره های آموزشی اظهار داشت: استان ها با هم برای برگزاری کلاس ها همکاری کنند و از برگزاری دوره های آموزشی بی کیفیت و ارائه گواهی به کسانی که دانش ضعیفی دارند جلوگیری شود چرا که اگر سخت گیری کنیم و ضابطه مند و استاندارد عمل کنیم و حرف ما مبتنی بر علم باشد و مسلط به مبانی علمی مخاطرات و بحران ها باشیم مورد قبول همگان قرار خواهیم گرفت.

وی با تأکید بر استفاده از تمام توان کارکنان و کارشناسان آموزشی جمعیت گفت: تمام مطلوب های اجتماعی با تلاش میسر می شود پس بهتر است از تمام توان کارکنان و کارشناسان خود استفاده کنید تا معاونت آموزش بتواند جایگاه و شأن مغز سیستم را پیدا کند و هر مشکل علمی که وجود داشته باشد توسط معاونت آموزش حل شود.

در جلسه هم اندیشی و بحث و تبادل نظر با معاونین آموزش و پژوهش جمعیت هلال‌احمر استان های سراسر کشور بر مرجعیت معاونت آموزش، پژوهش و فناوری کشور با تکیه بر توان علمی تأکید شد و مدیران عامل و معاونین استان ها با بیان مسائل و مشکلات استان ها در حوزه آموزش و پژوهش، به بحث و گفت و گو پرداختند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.