وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: محور کار ما در دوره جدید این است که مردمی‌سازی کنیم و آن جز از راه مساجد ممکن نیست چون مهمترین کانون بروز تجلی دولت مردمی، مسجد است که در همه جا حتی روستاهای زیر هزار نفر هم وجود دارد.

مسجد، مهمترین کانون بروز تجلی دولت مردمی است

به گزارش قدس آنلاین، به نقل از روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدمهدی اسماعیلی با حضور در گردهمایی مدیران ستادی و استانی ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد کشور با عنوان «مردمی‌سازی فرهنگ و هنر» برگزار شد، با بیان این که بیش از ۲۶ هزار مسجد دارای کانون فرهنگی هنری است و این یک ظرفیت بزرگ برای اجرای سیاست مردمی‌سازی فرهنگ و هنر به شمار می‌رود گفت: مهمترین کانون بروز تجلی دولت مردمی مسجد است و اگر می خواهیم که فرزندانمان تربیت قرآنی پیدا کنند و با معارف دینی آشنا شوند باید با مسجد پیوند داشته باشند.

وی با تقدیر از فعالیت‌های کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور افزود: عنوان خوبی برای این گردهمایی انتخاب شده است، بحث مردمی شدن فرهنگ و هنر یکی از شعارهای اصلی بنده در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای چهار سال آینده است. لحظه به لحظه این فرصت برای خدمت‌گذاری مهیا شده و باید آن را مغتنم دانسته و به گونه‌ای فعالیت کنیم که مورد رضایت خداوند باشد.

اسماعیلی خطاب به مدیران ستادی گفت: شما را در این عرصه به یاری می‌طلبم، با مشاهده وضعیت امروز کشور ‌می‌بینیم که جامعه دارای مشکلات گسترده‌ای در حوزه معیشتی و اقتصادی است و طبیعتا در چنین وضعیتی اولویت برنامه‌ریزی‌ها و مدیریت امور عمرانی ابتدا به سمت رفع این مسایل است، اگر به لحاظ بودجه‌ای و تامین معیشت، وضعیت به سامان‌تری داشتیم قطعا امکان این وجود داشت که به نحو دیگری این اتفاقات رقم بخورد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: مساله معیشت سخت شده و با کرونا نیز فضا تنگ‌تر شده است، حوزه فرهنگ و هنر فضای اجتماع محوری دارد به شکلی که مردم باید در محلی جمع شوند، اما این امکان در این ایام وجود نداشته و موجب شده است که مسایل مالی و اقتصادی این طور بر سر فرهنگ و هنر سایه بیندازد.

وی با ترسیم وضعیت موجود خاطرنشان کرد: این سوال مطرح است که آیا با شرایط فعلی گشایشی خواهد بود؟ بنده به عنوان کسی که سال‌ها در بحث‌های اجرایی ورود داشته‌ام به شدت نسبت به آینده کشور خوشبین هستم، این را از بابت شعار و از جایگاه یک مسئول که موظف است در فضای امیدوارکننده صحبت کند نمی‌گویم، بدون تعارف باید بگویم که فضای عمومی کشور رو به بهبود است و نشانه‌هایش بروز یافته و من امیدوارم که در چند ماه آینده فضای عمومی کشور دچار تحولات مثبت شود.

اسماعیلی تصریح کرد: بنده با اشراف به مسایل عمومی دولت این مساله را عرض می‌کنم، در حال حاضر بنده رئیس کمیته اطلاع‌رسانی ستاد کرونا هستم و اتفاقاتی که در موضوع واکسیناسیون رخ داد مساله عادی نیست، امروز تصویب کردیم که از ماه آینده دز سوم واکسن برای ۵۰ سال به بالا تزریق شود تا جامعه کاملا ایمن شود.

وی با ابراز امیدواری از اینکه می‌توان تصمیم گرفت تا مشکلات را حل کرد، گفت: در مورد واکسیناسیون تصمیم گرفته شد و این مساله حل شد، یا در حوزه سیاست خارجی امیدواری مردم افزایش یافته است و این را نباید عادی تلقی کرد، اگر اعتماد عمومی نبود این اتفاق نمی‌افتاد، نشانه‌های خوبی در حوزه مدیریتی کل کشور اعم از حوزه دیپلماسی، ارتباط با همسایگان و ... ایجاد شده است. الان درگیر مشکلات اقتصادی و تورم هستیم اما با امواج خوبی که در حال شکل گرفتن است این مسایل حل خواهد شد.

اسماعیلی ابراز داشت: اگر شرایط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از نظر مالی هم خوب بود باز هم مردمی‌سازی فرهنگ و هنر اولویت داشت. مردمی‌سازی فرهنگ و هنر را از الان انجام می‌دهیم و حتی اگر دستمان هم از نظر مالی پر بود باید حوزه فرهنگ و هنر را مردمی کنیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: بیش از ۹۰ درصد تولید فیلم‌های سینمایی برای تهران است، حجم وسیعی از فعالیت‌های فرهنگی هنری تخصیص یافته به یک طبقه ویژه و نخبگانی است که هنر را به یک کالای لوکس تبدیل کرده است، در واقع بخشی از هنر در اختیار عده‌ای است و بقیه تماشاچی هستند و این اساسا فکر غلطی است.

وی ادامه داد: باید تولید فرهنگ و هنر، عمومی و مقوله عام باشد و برای تحقق این مساله کدام زیرساخت در یک جامعه دینی مثل جامعه ما می‌تواند به سختی تولید فرهنگ و هنر باشد، ما کجا می‌توانیم این کار را انجام دهیم، بیش از ۲۶ هزار مسجد، کانون فرهنگی هنری دارد که یک ظرفیت بزرگ برای اجرای این سیاست مردمی‌سازی فرهنگ و هنر است.

اسماعیلی با ذکر خاطراتی از فعالیت‌های خود در فضای مسجد افزود: ما تجربه‌های زیادی را در مساجد پشت سر گذاشته‌ایم، بنده در مسجد تئاتر و سرود اجرا کردم، در دوران دفاع مقدس مسجد محل برگزاری کلاس‌های درسی و به نوعی همه‌ فعالیت‌ها در مسجد بود، البته ساختار فرهنگی دیگری هم نداشتیم و فرهنگسرا و خانه محله‌ای در آن زمان وجود نداشت، حتی فیلم محمد رسوال‌الله را در سال ۶۰ در مسجد تماشا کردیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه انقلاب ما مسجدمحور بود، اظهار کرد: در زمان انقلاب مساجد محور بودند، مردم نسبت به مساجد کاملا دل‌هایشان آماده است و اگر آموزشی مدنظر باشد انجام می‌شود، شعار امروز جمهوری اسلامی دولت مردمی است، مهمترین کانون بروز تجلی دولت مردمی مسجد است. بهترین جایی که مردم حضور و امکان حضور دارند مساجد هستند، مساجد در همه جا حتی روستاهای زیر هزار نفر هم وجود دارد و از این رو مساجد بهترین فضای برای انجام فعالیت‌ها فرهنگی و هنری هستند.

وی اظهار کرد: در حال حاضر کار آموزش‌های هنری را در مناطق محروم آغاز کرده ایم، فعالیت‌ها را می‌توانیم به مسجد ببریم، کتاب‌خوانی، تئاتر، سرود، خوشنویسی، نقاشی و ... همه این فعالیت‌های فرهنگی هنری را می‌توان به مسجد برد، اگر می‌خواهیم فرزندانمان تربیت قرآنی پیدا کنند و با معارف دینی آشنا شوند باید با مسجد پیوند داشته باشند.

اسماعیلی با بیان اینکه امام خمینی(ره) دوگانه‌های زیادی را حل کردند، خاطرنشان کرد: از جمله این دوگانه‌ها که حل کردند همزیستی میان تجدد و سنت بود، امام راحل گفتند «ما با تجدد و سینما مخالف نیستیم با فحشا مخالفیم»، انقلاب تقابل جعلی دوگانه ایران و اسلام، شیعه و سنی، علم و دین و تجدد و سنت را حل کرد، ما حتما از مظاهر سینما و تجدد استفاده و استقبال می‌کنیم و حتی آموزش و ترویج هم می‌دهیم، این در واقع انقلاب ماست.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: این است که امام راحل را با خیلی از مجاورین و معاصرین خودش متفاوت کرده است، امام فاصله دو گانه عرفان و فقه، فلسفه و فقه را حل و همه را با هم جمع کرد که نتیجه آن انقلاب اسلامی شد که بعد از چهل سال  این چراغ نورانی در حال تابیدن است.

وی ابراز داشت: انجمن‌های شعر و ادب، بحث‌های مربوط به هنرهای مختلف، موضوع مهم کتاب و کتابخوانی در ۲۶ هزار کانون به این معناست که ما ۲۶ هزار کتابخانه عمومی داریم، محور کار ما در دوره جدید این است که مردمی‌سازی کنیم و مردمی‌سازی جز از راه مساجد ممکن نیست.

اسماعیلی گفت: می‌خواهیم هنرمندی تربیت شود که بتواند در معارف دینی، فیلم‌سازی و ...  بتواند مفاهیم بلند قرآن را در قالب یک فیلم تاثیرگذار ارائه کند، جمهوری اسلامی بدون فرهنگ و هنر امکان ندارد، وضعیت امروز هیچ نسبتی با آرمان فرهنگی تمدن اسلامی ندارد، باید مظاهر فرهنگ و تمدن با هم رشد کند و در خدمت تمدن اسلامی باشد.

در بخش دیگری از این گردهمایی رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور اظهار کرد: عمده مباحثی که امروز در جریان برگزاری این گردهمایی مطرح شد در حوزه مردمی کردن فرهنگ و هنر از گذرگاه کانون‌های مساجد با محوریت سومین رویداد ملی فهما با شعار «به توان مردم» بود.

حجت‌الاسلام و المسلمین حبیب‌رضا ارزانی گفت: اعتقاد ما این است که اگر بخواهیم فعالیت‌ها را به سمت مردمی شدن سوق دهیم، باید اقدامات مختلفی انجام شود، مکان تحقق هنر متعالی مسجد است، بنابراین مسجد و کانون‌های مساجد از بهترین ظرفیت‌های تحقق هنر مردمی است.  

وی در بخش دیگری از مباحث خود به سامانه بچه‌های مسجد اشاره کرد و افزود: در این بستر فعالیت‌های بچه‌های مسجد ضبط و ثبت می‌شود و اکنون که وارد سومین سال فهما شده‌ایم ظرفیت این بستر افزایش یافته است، شبستان‌ها و رواق‌های دوازده‌گانه، شبکه رابطان، حلقه‌های میانی، فهمایاوران از جمله فعالیت‌های این عرصه است.

منبع: ایرنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.