فرماندار سرخس گفت: به دنبال توافقات اخیر بین مسوولان ۲ کشور ایران و ترکمنستان، صادرات کالا توسط کامیون از پایانه مرزی سرخس به کشور همسایه در مقایسه با هفته قبل سه برابر شده است.

توافقات دوجانبه، صدور کالا از سرخس به ترکمنستان را سه برابر کرد

به گزارش قدس آنلاین، محمدرضا رجبی‌مقدم اظهار کرد: با توجه به نگاه رییس جمهوری و اولویت سیاست خارجی کشورمان در توجه به همسایگان و حضور ایران در اجلاس شانگهای و عضویت در پیمان شانگهای و دیدارهای ۲ جانبه بین ایران و ترکمنستان، شاهد افزایش تعاملات مرزی و رونق ترددهای تجاری هستیم.

وی گفت: عبور کامیونهای حامل کالای صادراتی از سرخس به ترکمنستان پیش از توافقات اخیر، طی ۲ هفته قبل حدود ۵۰ دستگاه بود که اکنون با وجود توافقات مرزی به ۱۵۰ دستگاه در روز افزایش یافته است.

فرماندار سرخس خاطرنشان کرد: حتی قبل از شیوع کرونا در سال ۹۸، حجم صادرات کالا از طریق ناوگان جاده ای بین دو منطقه روزانه بین ۸۰ تا ۱۰۰ دستگاه بود.

رجبی مقدم گفت:  البته باید توجه داشت اکنون بین دو کشور مبادله کامیونی بار در مرز سرخس انجام می شود لذا امیدواریم باتوجه به توافقات جدید و ارتباط بسیار خوب ایجاد شده بین دو کشور زمینه حضور ناوگان ایرانی به خاک ترکمنستان فراهم شود.

وی افزود: از نظر شیوع کرونا اکنون شهرستان سرخس در وضعیت آبی قرار دارد و از طرفی همه رانندگان ترانزیت ایرانی نیز هر ۲ دُز واکسن خود را دریافت کرده اند و زیرساختهای لازم مانند تونل های ضدعفونی نیز برای اجرای شیوه نامه های بهداشتی در مرز فراهم است.

پایانه مرزی سرخس در نقطه صفر مرزی ایران و ترکمنستان و ۱۸۵ کیلومتری شمال شرق مشهد قرار دارد. 

کشور ترکمنستان با حدود هفت میلیون نفر جمعیت، در آسیای مرکزی با کشورهای ایران، ازبکستان، افغانستان و قزاقستان مرز زمینی دارد.

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.