این روزها که وضعیت اقتصادی مردم نا مناسب است، حرف زدن از ویزیت رایگان و مداوای رایگان و یا حرف زدن از داروی رایگان آن هم برای بیماران سرطانی که هزینه‌های هنگفتی را برای مداوا در ماه پرداخت می‌کنند، شاید در حد شوخی باشد، اما در زنجان کلینیکی وجود دارد که با هتل ۴ ستاره از بیمارانش پذیرایی می‌کند!!

بیمارستانی که در هتل رایگان از بیمارانش پذیرایی می‌کند!

به گزارش قدس آنلاین، این روزها که وضعیت اقتصادی مردم نا مناسب است، حرف زدن از ویزیت رایگان و مداوای رایگان و یا حرف زدن از داروی رایگان آن هم برای بیماران سرطانی که هزینه‌های هنگفتی را برای مداوا در ماه پرداخت می‌کنند، شاید در حد شوخی باشد!!

اینکه جایی وجود داشته باشد که دارو، ویزیت و داروی رایگان را به بیماران عرضه کند، بیشتر به شوخی می‌ماند تا یک واقعیت، اما این مسئله واقعیت دارد و انجمنی در کشور وجود دارد که توانسته به همت و سخاوتمندی خیرینش که انسان‌هایی بزرگ هستند، این رویا را برای بیماران سرطانی رنگ واقعیت ببخشند.

خیریه انسان‌های سخاوتمند

شهریور ماه سال ۱۳۸۵ بود که به پیشنهاد مینوش مقیمی(فوق تخصص خون و آنکولوژی) و اصغر وثوق و با همت والای خیرین زنجان خیریه‌ای گمنام (در آن زمان) شکل گرفت و پس از اخذ مجوزهای قانونی از آذرماه همان سال فعالیت‌های خود را رسما آغاز کرد.
مهرانه که تشکلی غیردولتی، غیرسیاسی و غیرانتفاعی بود، با اتکا به فضل خداوند و مشارکت و حمایت مردم نیکوکار بر آن بود تا با یاری نیروهای داوطلب مردمی امکان بهبودی بیماران مبتلا به سرطان را بیش از پیش فراهم و از طریق ارتقاء کمّی و کیفی سلامت جسمی و روانی بیماران، روح امید را به زندگی آنها بازگرداند.

خیریه‌ای که در آغاز با اندک سرمایه‌ای کار خود را آغاز کرده بود کم کم با همت خیریرن زنجانی و خیرانی از اقصی نقاط کشور پا گرفت، به طوری که هر روز بزرگ و بزرگ‌تر شد و با خرید تجهیزات مختلف کار خود را برای ارائه خدمت به بیماران سرطانی گسترش داد، نهالی که یک روز به همت دو خیر شکل گرفته بود امروز به درختی تنومند و با ریشه تبدیل شده است.

امروز مهرانه به کانون پر مهر و پناهگاهی مطمئن برای بیماران مبتلا به سرطان نه تنها زنجانی بلکه بسیاری از شهرهای اطراف و حتی اقصی نقاط کشور تبدیل شده است، که اعضای آن برای کاستن آلام بیماران از هیچ کوششی فروگذار نمی‌کنند.

اعتماد کامل به ارزش‌های والای انسانی، اسلامی، نوع دوستی، فداکاری، یکپارچگی درونی و تعهد فرهنگ حاکم بر مهرانه است، فرهنگی که امروز حامی مستمر بیماران مبتلا به سرطان و خانواده آنان است و با تکیه بر این ارزش‌ها برای بهبودی بیماران و فراهم کردن روح امید و بهبود کیفیت زندگی را در آنها تلاش می‌کند.

تجهیزات پیشرفته رادیوتراپی

تجهیزات پیشرفته کلینیک رادیوتراپی این مجموعه با استقرار دستگاه‌های فوق پیشرفته که به همت خیران این مجموعه در اوج تحریم خریداری شده است به بیماران سراسر کشور خدمات باکیفیت درمانی ارائه می‌دهد.

مرکز تشخیصی درمانی تخصصی سرطان و رادیوتراپی مهرانه در سال ۱۳۹۳ با همت خیرین اقدام به خرید دستگاه رادیوتراپی (مدل انکور) از شرکت زیمنس آلمان به مبلغ ۴ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان کرده است که یکی از پیشرفته‌ترین دستگاههای رادیوتراپی موجود در ایران است. به منظور رفاه حال بیماران دستگاه دوم نیز به همان قیمت با یاری خیرین خریداری و مورد بهره برداری قرار گرفته است.

فاز نخست این کلینیک با هزینه بالغ بر۲۴۰ میلیارد ریال احداث شده، که فقط هزینه خرید دو دستگاه رادیوتراپی از شرکت زیمنس آلمان مدل انکور ۹۸ میلیارد ریال، هزینه دستگاه سی تی سیمولاتور از شرکت زیمنس آلمان و لیزر متحرک پنج نقطه از شرکت سیرپا فرانسه ۲۵میلیارد و ۲۵۰ملیون ریال است.

مهرانه چه خدماتی ارائه می‌کند؟

بیماران استان زنجان از خدمات رادیوتراپی و دارویی وتزریق داروی شیمی درمانی می‌توانند به صورت رایگان استفاده کنند.
برای بیماران خارج از استان زنجان نیز خدمات رادیو تراپی به صورت رایگان انجام می‌شود، ولی نیازمند این است که بیمار دفترچه درمانی و آزمایش پاتولوژی، کپی شناسنامه و کارت ملی و نامه دستور رادیوتراپی از پزشک معالج و یک قطعه عکس داشته و طی مدت درمان خود بیمار و یک نفر همراه بیمار می‌توانند در هتل سرای نیکان مهرانه اسکان داشته باشند.

رنگ‌های شفابخش مهرانه

این مجموعه در ۱۴ هزار مترمربع در زمینی به مساحت ۴۲ هزار مترمربع بنا شده که ۱۲ هزار مترمربع در قالب بخش‌­های تشخیصی، درمانی، آموزشی، پیشگیری و تحقیقات و پژوهش و ۲ هزار مترمربع آن رفاهی­ است که به­ صورت هتل ۴ ستاره بنا شده و شامل بخش‌­های درمانی رادیوتراپی، تصویربرداری، فیزیوتراپی، کموتراپی، آزمایشگاه تخصصی، کلینیک­‌های تخصصی، تحقیقات و پژوهش است.

جالب این است که همه رنگ‌­هایی که در مجموعه استفاده شده، بر اساس اصول روان­شناسی بیمار طراحی شده و از نظر طراحی داخلی طوری انجام گرفته که بیمار احساس نکند به یک مرکز درمانی مراجعه کرده است، همچنین با رنگ­‌های شاد و دکوراسیون خاص و تابلوهای نفیس و آثار تاریخی که مردم هدیه کرده‌­اند، تزئین شده است.

این مجموعه کلاً با کمک­‌های مردمی احداث و تجهیز شده و تا به امروز ریالی، اعتبارات دولتی در این مرکز هزینه نشده است. در این مجموعه، بر روی تمامی اهدائی‌­ها، پلاک خیّر مربوطه نصب گردیده است.

بخش رادیوتراپی

در بخش پذیرش مهرانه، نخستین جمله‌­ای که بیمار می‌شنود این است که در این مرکز هیچ­گونه وجهی بابت درمان، از شما دریافت نخواهد شد. همه خدمات درمانی و رفاهی در این مرکز رایگان است، ۳ اتاق در بخش هست که یکی از آن­ها به نام مرحومه «ربابه صادقی» و مادر مهرانه نام­گذاری شده است.

ربابه صادقی هر چه در این دنیا داشت را به مهرانه هدیه کرد، در حالی­که خودش یکی از مددجویان کمیته حضرت امام(ره) بوده است.

اتاق دوم، اتاق فیزیک پزشکی ا­ست که اتاق مشاوره پزشکان رادیوتراپی و بخش فیزیک کار طراحی درمان و نقشه راه درمان بیمار در آن قابل اجراست.

پزشکان در این اتاق با تجهیزات کاملاً به روز و پیشرفته این کار را انجام داده و در آینده نزدیک نیز به یاری خداوند مجهز به درمان IMRT (درمان پیچیده سرطان) خواهد شد.

اتاق سوم، اتاق مولیندیک است که برای حفاظت اندام‌­های حسی بدن در برابر اشعه، قالب­‌های سربی در آن ساخته می­‌شود.

اتاق C.T سیمیلاتور که مجهز به دستگاه سیمیلاتور و مجهز به دستگاه C.T زیمنس است و لیزر ۵ نقطه که برای نخستین‌بار در خاورمیانه نصب و راه­‌اندازی شده و بهترین کیفیت درمان را در اختیار بیماران عزیز قرار می­‌دهد.

بخش کموتراپی

فضایی بسیار زیبا و دلنشین که با استانداردهای اروپا طراحی، ساخت و تجهیز شده و خدمات ارائه شده نیز توسط پرسنل کارآمد، در سطح استانداردهای بسیار پیشرفته انجام می‌­گیرد.

در این فضا، ۴ تخت تزریق و ۱۰ یونیت شیمی­ درمانی وجود دارد. این بخش مجهز به سیستم هایرترمیا برای آماده‌سازی بیمار قبل از رادیوتراپی و شیمی­ درمانی است که یک تکنولوژی کاملاً به روز برای مداوای بیماران است.

آزمایشگاه فوق تخصصی

در فضایی کاملاً استاندارد و زیبا، قسمت اطلاعات و پذیرش و جوا­بدهی آغاز می­‌شود و بخش نمونه‌برداری نیز دارای کابین­‌های جداگانه مردانه و زنانه است. این بخش به اتاق تفکیک نمونه نیز تجهیز شده است.

اتاق پزشکان، بخش بانک­ خون، فلوسایتومتری، بخش­‌های هماتولوژی، بیوشیمی خون، هورمون، سرولوژی، بخش­های ژنتیک و میکرو بیولوژی و بیوشیمی ادرار، سردخانه برای نگهداری داروها و نمونه‌های آزمایشگاهی، از بخش‌­های دیگر آزمایشگاه است.

هتل ۴ ستاره مهرانه

در فضایی به بزرگی ۲ هزار مترمربع و با استانداردهای یک هتل ۴ ستاره، مهمانسرایی با ۲۱ سوئیت و اتاق پرسنل، نمازخانه و رستوران در سه طبقه برای اسکان بیماران که از دورافتاده ­ترین نقاط روستایی و یا از استان­‌های سراسر کشور به این مرکز برای درمان مراجعه می­‌کنند اختصاص داده شده و کلیه خدمات رفاهی از جمله سه وعده غذایی با کیفیت بالا در اختیار بیماران و همه خدمات آن کاملا رایگان است.

این مجموعه توسط خانواده خیّر زنجانی مرحوم حاج «احمد مهدوی» (از خیران بزرگ زنجانی) احداث و به انجمن مهرانه اهدا شده است. ارزش این واحد برای روند بهتر بهبود بیماری، کمتر از خدمات کلینیک نیست.

افزایش ۴ برابری کمک‌های دارویی مهرانه در شهریور ۱۴۰۰

مدیرعامل انجمن مهرانه زنجان شفاف سازی را از اهداف اصلی انجمن حمایت از بیماران مبتلا به سرطان اعلام و تصریح کرد: با توجه به عدم برگزاری همایش و دیگر برنامه‌ها، امکان گزارش دهی به مردم هم فراهم نیست و جا دارد از همراهی و مشارکت مردم با این انجمن تقدیر و تشکر کنم.

اصغر وثوق با بیان اینکه شرایط کمک به بیماران در دوران شیوع ویروس کرونا تغییر نکرده است، افزود: کمک‌های مردمی هم در این شرایط به مهرانه کم نشده است.

وی میزان کمک‌های دارویی اردیبهشت ماه سال گذشته را ۴۰۰ میلیون تومان اعلام کرد و گفت: این مبلغ در شهریور ۱۴۰۰ به یک میلیارد و ۶۲۰ میلیون تومان رسیده است که بیانگر افزایش چهار برابری این کمک‌ها است.

مدیرعامل انجمن مهرانه زنجان میزان افزایش کمک‌های مردمی به این انجمن را نسبت به سال گذشته حدود ۷۰ درصد عنوان و تصریح کرد: ادامه این روند مهرانه با مشکلاتی مواجه خواهد کرد از این رو نیاز به طراحی و اجرای برنامه‌هایی در راستای اطلاع‌رسانی به جامعه هستیم تا بتوانیم نسبت به آگاهی سازی در مورد این بیماری و نیازهای بیماران مبتلا را انجام دهیم.

وی از نصب دستگاه پت اسکن به عنوان ششمین نوع از این دستگاه‌ها در سطح در کلینیک تخصصی مهرانه زنجان خبر داد و گفت: با توجه به بافت جمعیتی زنجان، نباید این دستگاه به زنجان اختصاص می‌یافت ولی این مهم محقق شد که هزینه دولتی آن ۱۲ میلیارد تومان شد که ۶ میلیارد آن از منابع مهرانه تامین شده است ولی برای ۶ میلیارد تومان بقیه از بانک رفاه وام گرفته شده که قسط ماهانه آن ۳۰۰ میلیون تومان است اما مهم این است که دستگاه وارد شد و یکی از شیک‌ترین انواع آن محسوب می‌شود.

وثوق با اشاره به فعالیت چهار ساله کمیته پیشگیری البته قبل از شیوع ویروس کرونا افزود: ارزیابی سال ۹۹ بیانگر کاهش آمار بیماران بود که جزو خبرهای خوش محسوب می‌شود که با مشارکت ۱۵۰ خیر محقق شد.

مدیرعامل انجمن مهرانه زنجان به طراحی انجام شده برای برگزاری جشنواره عکس تصویر امید اشاره کرد و گفت: شناساندن مهرانه، حمایت از بیماران مورد حمایت، پیشگیری، حفظ قوام خانواده‌های بیماران که با تشکیل ۱۰ هزار پرونده مانع بروز آسیب‌های اجتماعی شده است چرا که مهرانه به لحاظ معیشتی و حتی آموزشی از خانواده‌های بیماران مبتلا به سرطان حمایت می‌کند و بهره‌مندی از توان و ظرفیت هنری عکاسان برای معرفی ظرفیت‌های مهرانه و جریان سازی در حمایت از بیماران توسط هنرمندان از اهداف برگزاری این جشنواره است.

وی به تعریف دو رویکرد برای برگزاری جشنواره تصویر امید اشاره و تصریح کرد: سرطان پایان زندگی نیست، ارائه نمونه‌های عینی که در کوچه و خیابان همین شهر زندگی می‌کنند از اهداف برگزاری این جشنواره است و دیگر اینکه گنجاندن برگزاری این جشنواره در تقویم مهرانه دیگر رویکرد برگزاری جشنواره برنامه‌ریزی شده است.

منبع: فارس

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.