مدیرکل انتقال خون استان تهران گفت: به دلیل افزایش اعمال جراحی غیراورژانسی میزان تقاضای مصرف خون بیمارستانی ۴۰ درصد افزایش یافته و همین موضوع موجب شده تا ذخایر خون استان تهران بسیار شکننده باشد و تقاضا داریم مردم برای اهدای خون اقدام کنند.

درخواست خون در بیمارستان‌ها ۴۰ درصد افزایش یافته است

به گزارش قدس آنلاین، محمدرضا مهدی زاده  افزود: افزایش اعمال جراحی غیر اورژانسی، فروکش کردن موج پنجم کرونا و بازگشت مردم به زندگی عادی موجب شده که مصرف خون و تقاضای بیمارستان ها و مراکز درمانی استان تهران برای تامین خون و فرآورده های آن افزایش یابد و همه اینها باعث شده که ذخایر خون، هم اگرچه به بحران نرسیده، اما شکننده باشد.

وی ادامه داد: در زمان اوج گرفتن کرونا و شدت یافتن آن در موج پنجم بسیاری از افرادی که عمل های جراحی غیر اورژانسی داشتند آن را به تعویق انداختند و در حال حاضر با فروکش کردن موج پنجم کرونا متقاضیان این نوع عمل جراحی هم افزایش یافته و از سویی هم، دیگر اعمال جراحی و بیماران نیازمند به خون هم از دریافت کنندگان و مصرف کنندگان خون هستند.

مهدی زاده خاطرنشان کرد:‌ شرایط تهران برای انجام اعمال جراحی و پذیرش بیماران، شرایط خاصی است و بسیاری از اعمال جراحی فوق تخصصی دربیمارستان های تهران انجام می شود و همچنین بیماران ازدیگر استان ها هم برای درمان به تهران می آیند یا اینکه ارجاع داده می شوند و همه اینها موجب شده است که مصرف خون در تهران زیاد باشد.

وی اعلام کرد: استان تهران حدود ۱۵ درصد از خون های اهدایی را به خود اختصاص داده و این در حالیست که بیش از ۲۵ درصد خون های اهدایی در تهران مصرف می شود.

مدیرکل انتقال خون استان تهران گفت: اکنون روزانه ۲۱۰۰ تا ۲۲۰۰ واحد خون در تهران مورد نیاز  ۱۶۷ بیمارستان و مرکز درمانی در تهران است در حالیکه در سال های گذشته و حتی در سال گذشته که در وضعیت شیوع کرونا قرار داشتیم در همین ایام خون موردنیاز ۱۴۰۰ تا ۱۵۰۰ واحد بود.

وی تاکید کرد: اگر اهدای خون توسط اهدا کنندگان که کمک رسان همیشگی سازمان انتقال خون و بیماران نیازمند به خون هستند، به موقع و به اندازه کافی انجام نشود، خیلی سریع امکان دارد که وضعیت ذخیره خون در تهران از حالت عادی تبدیل به وضعیت بحرانی شود، پس بنابر این لازم و ضروری است که مردم برای اهدای خون اقدام کنند.

مهدی زاده تصریح کرد: در این شرایط لازم است اهدا کنندگان خون از همه گروه های خونی بخصوص گروه های خونی منفی و گروه خونی O مثبت برای اهدای خون اقدام کنند.

وی گفت : از همه اهدا کنندگان خون شامل بار اولی ها، باسابقه و مستمر (با سابقه حداقل دو بار اهدای خون در سال)، بخصوص بانوان، جوانان می خواهیم به صورت انفرادی یا گروهی برای اهدای خون به مراکز انتقال خون مراجعه کنند.

مدیر کل انتقال خون استان تهران ادامه داد: روزانه در تهران ۳ تا ۴ تیم سیار برای سازمان ها و دستگاه هایی که تمایل دارند خون اهدا کنند نیز فعال است.

وی تاکیدکرد: اهدا کنندگان خون باید توجه داشته باشند که مراکز انتقال خون، مرکز درمانی نیست که بیماران برای مداوای خود مراجعه کنند، بنابراین جایی برای نگرانی اینکه امکان ابتلا به برخی بیماری ها یا کرونا وجود داشته باشد نیست و از سویی دیگر تا کنون هیچ گزارش از ابتلا به کرونا به دلیل اهدای خون نشده و همچنین در همه جهان و همین طور در ایران اهداکنندگان خون همیشه از سالمترین افراد هستند و از سلامتی خود مراقبت های خاص دارند و اهدا کنندگان با اطمینان خاطر برای اهدای خون مراجعه کنند.

انتهای پیام

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.