مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌رضوی گفت: جهاد کشاورزی استان پیگیر این موضوع است که برای کوتاه‌کردن دست دلالان از بازار انار، این محصول را در بورس عرضه کند.

دست دلالان از بازار انار خراسان‌رضوی کوتاه می‌شود

به گزارش قدس آنلاین، مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌رضوی  اظهار داشت: ورود محصولات کشاورزی به بورس کالا سبب می‌شود قیمت‌ها شفاف و با کنار رفتن بازار سنتی، دست دلالان به‌عنوان یک واسطه و سودجو در جهت بهره‌بردن از منافع تولید کوتاه شود. جهاد کشاورزی خراسان‌رضوی پیگیر این موضوع است که برای کوتاه‌کردن دست دلالان از بازار انار، این محصول را در بورس عرضه کند.

محمد میری‌دیسفانی عنوان کرد: با عرضه انار در بورس توسط باغداران استان و بستن قرارداد با کشاورزان، آن‌ها می‌توانند محصولات خود را به راحتی در بورس به فروش برسانند و نقش دلال‌ها در این بین کم‌رنگ خواهد شد.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌رضوی با اشاره به وجود بیش از ۸ هزار و ۴۰۰ هکتار باغ انار در خراسان‌رضوی گفت: از این میزان ۱۵۰۰ هکتار مجهز به آبیاری تحت فشار است. جهاد کشاورزی به عنوان یکی از متولیان در جهت تولید بیشتر این محصول و ارتقاء کیفیت اقدام به برگزاری کارگاه‌های آموزشی تخصصی کرده است.

میری احداث صنایع تبدیلی و انبارهای ذخیره‌سازی انار را از دیگر اقدامات جهادکشاورزی برای حمایت از کشاورزان  دانست و افزود: در کنار این‌ها بحث بسته‌بندی پیشرفته انار در شهرهایی که تولید انار بیشتر است در اولویت قرار دارد به نحوی که هم‌اکنون انار به‌صورت فله‌ای عرضه نمی‌شود، همچنین یکی از آفت‌هایی که باغ‌های انار با آن مواجه می‌شود، آفتاب سوختگی است که با اجرای طرح سایه‌بان جلوی این آسیب  را می‌گیریم.

وی در ادامه به تنش دمایی در استان و به‌تبع آن کاهش تولید انار در استان اشاره کرد و افزود: سال گذشته میزان تولید انار استان ۱۲۰ هزار تن بود که امسال به‌دلیل تنش دمایی، خشکسالی،  قطعی برق و خاموشی چاه‌های موتور با کاهش ۳۵ درصدی تولید مواجه شدیم.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌رضوی با اشاره به قیمت انار در بازار گفت: قیمت انار بستگی به کیفیت آن دارد، قیمت خرید انار امسال ۷ تا ۱۲ هزار تومان است، اما در بازار با قیمت بالایی عرضه می‌شود، در این زمینه پیگیری ورود انار استان به بورس در دستور کار قرار دارد و اقدامات اداری آن نیز در حال انجام است.

انتهای پیام

منبع: تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.