معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه با اشاره به اینکه ظرفیت صادرات غیرنفتی با کشورهای همسایه بسیار بالاست، گفت: در دولت مردمی، صادرات غیرنفتی را طی چهار سال آینده به دو برابر افزایش می‌دهیم و وظیفه داریم این هدف را تسهیل کنیم تا عملیاتی شود.

افزایش دو برابری صادرات غیرنفتی در دولت سیزدهم دنبال می‌شود

به گزارش قدس آنلاین، مهدی صفری امروز  پس از سفر یک روزه به کرمانشاه در بازدید از مرز پرویزخان اظهار کرد: این اولین سفر من به این استان است و به دلیل اهمیتی که دارد این منطقه را  انتخاب کردیم تا به صورت زمینی وارد خاک عراق شویم و مسائل و مشکلات را از نزدیک رصد کرده،  با مسئولان منطقه صحبت کنیم تا مشکلات را به حداقل برسانیم.  
وی افزود: افزایش دو برابری صادرات غیرنفتی از مرزهای کشور نیازمند تسهیلاتی است که باید در زمان مناسب تخصیص داده شود همچنین موانع و مشکلاتی که باید برداشته شود لذا تمام تلاش خود را بکار می‌گیریم تا این موانع و مشکلات را برطرف و میزان صادرات غیرنفتی از مرزهای کشور را به دو برابر وضع موجود افزایش دهیم.
صفری تاکید کرد: ایجاد تیمی را در دستور کار داریم و از طریق سه وزارتخانه دارایی، راه و کشور پیگیری های لازم برای رفع مشکلات در دو طرف مرز انجام می شود تا مشکلات و زیرساخت های موجود در مرزهای رسمی را با سرعت بیشتری برطرف کنیم.
وی تعادل بین صادرات و واردات را امری ضروری شمرد و یادآور شد: دور نمای صادرات و واردات باید ایجاد شود و وظیفه داریم اقلام و کالاهای مورد نیاز کشور را از طریق عراق وارد کنیم تا تعادلی بین صادرات و واردات میان دو طرف رعایت شود این کار را می توان از طریق یک شرکت مشترک در دو کشور ایران و عراق انجام داد.

معاون اقتصادی استاندار کرمانشاه هم با اشاره به اینکه ۴۵ درصد صادرات غیرنفتی کشور از مرزهای استان کرمانشاه خارج می‌شود، گفت: باید برای رفع مشکلات موجود در مرزها نگاه ملی به تجهیز و رفع این مشکلات داشته باشیم.
بهزاد باباخانی تاکید کرد: یکی دیگر از مشکلات ما رویه سنتی مبادلات تجاری است که موجب اتلاف وقت و کاهش کیفیت محصولات می‌شود و این مشکل دست برتر را در تعیین قیمت به طرف عراقی می‌دهد که امیدواریم این مشکل نیز در کوتاه مدت حل شود.
وی با اشاره به اینکه راهداری و حمل و نقل جاده ای متولی مرزها در حوزه تامین زیرساخت‌هاست، یادآور شد: راهداری در نهایت می‌تواند تا ۱۶ هکتار زیرساخت فراهم کند اما برای حواشی آن وزارت راه باید طرح جامع پس کرانه را تعریف کند و مدیریت آن را هم به بخش خصوصی بدهد تا خود دولت هم درگیر نشود.
باباخانی گفت: مبادلات مرزی نیازمند گفت وگوهای سازنده ۲ طرف (ایران و عراق) است و از آنجایی که متولی مشخصی در این خصوص وجود ندارد سازمانی تحت عنوان مسئول مرزها که قدرت تمام کنندگی داشته باشد باید مدیریت این بخش ها را بر عهده بگیرد.

قصرشیرین در غرب استان کرمانشاه با بیش از ۲۷ هزار نفر جمعیت دارای ۱۸۶ کیلومتر مرز مشترک با عراق و دو مرز رسمی و فعال خسروی و پرویزخان است که اولی هم مرز با بخش حکومت مرکزی و دومی هم مرز با اقلیم کردستان عراق است.
۵۴ درصد صادرات غیرنفتی ایران به عراق از طریق مرز رسمی پرویزخان انجام می‌شود.

منبع: ایرنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.