آلودگی هوای کلانشهر اصفهان و همجواری نیروگاه های مازوت سوز استان با این شهر، نگرانی ها برای استفاده از نفت کوره را افزایش داده اما به گفته مسئولان از مازوت حتی در زمان کمبود گاز استفاده نخواهد شد.

کمبود گاز و نگرانی ها برای استفاده از مازوت در نیروگاه های اصفهان

به گزارش قدس آنلاین، با آغاز فصل سرما و افزایش مصرف گاز، میزان آلایندگی هوا افزایش چشمگیری پیدا کرده است بطوریکه اصفهان از ابتدای پاییز امسال، در بیش از نیمی از روزها، هوای ناسالم داشته است و در پاییز ۲ سال گذشته، این شهر حتی یک روز هوای پاک نداشته است.

افزایش مصرف گاز نه تنها به طور مستقیم بر کیفیت هوای اصفهان تاثیر گذار است بلکه کمبود این حامل انرژی و قطعی‌های احتمالی آن می‌تواند نیروگاه های گازی استان را مجبور به استفاده از سوخت نفت کوره یا همان مازوت به جای گاز کند، که آلایندگی بیشتری نسبت به گاز طبیعی دارد و ممکن است منجر به ایجاد بحران‌های زیست محیطی شدیدتری برای اصفهان شود.

به عقیده کارشناسان  "آلودگی هوا" مهمترین پیامد کمبود گاز و استفاده از مازوت بجای آن در نیروگاه ها و صنایع اصفهان است و تبعاتی جدی برای سلامت شهروندان اصفهانی در پی دارد که البته شرکت برق منطقه اصفهان احتمال استفاده از مازوت در سال جاری را بسیار ضعیف می داند و تاکید می کند در ۲ سال گذشته مشعل های مازوت سوز نیروگاه شهید محمد منتظری اصفهان پلمپ بوده اند.

محمدرضا نوحی سخنگوی صنعت برق استان اظهار داشت : امسال هیچ برنامه ای برای استفاده از سوخت مازوت در نیروگاه های استان با وجود کمبود گاز وجود ندارد و مشعل های مازوت سوز نیروگاه‌ های استان، مانند سه سال گذشته زیر نظر دادستانی اصفهان پلمب هستند.

وی افزود: کاهش ۲۰ تا ۳۰ درجه ای دمای استان اصفهان در بیشتر روزهای شش ماه دوم سال، مصرف گاز استان را افزایش می دهد که با توجه به اولویت تامین گاز مصارف خانگی هرسال محدودیت هایی برای توزیع گاز در صنایع و نیروگاه های اصفهان بوجود می آید.

وی با بیان اینکه محدودیت تامین گاز نیروگاه های استان،   کمبود تولید برق را بدنبال خواهد داشت، افزود: با توجه به اولویت های زیست محیطی استان، حتی اگر مجبور به اعمال خاموشی برق شویم اجازه استفاده از نفت کوره در نیروگاه ها را صادر نمی کنیم.

به گفته وی، در سال‌های گذشته نیز استانداری، دادستانی و اداره کل محیط زیست چنین مجوزی صادر نکردند.

نوحی ادامه داد: سال گذشته با ورود موج سرما به کشور، سهمیه گاز نیروگاه‌ های شهید منتظری و  اصفهان به نصف کاهش پیدا کرد اما در آن شرایط نیز از سوخت مازوت و یا گازوییل استفاده نشد.

وی اولویت شرکت برق منطقه ای اصفهان را تامین برق خانگی با رعایت مسایل زیست محیطی بیان کرد و افزود:  در صورتی که در ماه های پیش رو، کمبود گاز موجب محدودیت تولید برق نیروگاه‌ها شود، با اعمال خاموشی هماهنگ شده با صنایع، از قطع برق منازل پرهیز می شود و کمبود گاز با مصرف مازوت جبران نخواهد شد.   

سخنگوی صنعت برق استان اضافه کرد: سه نیروگاه جنوب اصفهان واقع در شهر مجلسی، زواره و کاشان  قادر به استفاده از نفت کوره نیستند.

وی تصریح کرد: تنها ۲ نیروگاه شهید محمد منتظری و اصفهان قابلیت استفاده از سوخت مازوت را دارند، با این وجود بدلیل همجواری این ۲ نیروگاه با کلانشهر اصفهان و تاثیر آلایندگی ناشی از مصرف این نوع سوخت بر کیفیت هوای شهر، شرکت برق منطقه اجازه استفاده از سوخت مایع را به این آنها نداده است.

وی یادآور شد: محیط زیست همواره دغدغه صنعت برق است و نیروگاه ها نباید به بهانه تولید پاک ترین انرژی، سوخت‌هایی با آلایندگی زیاد را مصرف کنند.

نمایندگان اصفهان نسبت به استفاده مجدد از مازون هشدار دادند

با وجود ادعای شرکت برق منطقه اصفهان،  مبنی بر استفاده نشدن از مازوت در نیروگاه های همجوار اصفهان،  عباس مقتدایی رییس مجمع نمایندگان اصفهان و مجید نادرالاصلی رییس کمیسیون آب و مناطق کم برخوردار شورای اسلامی شهر اصفهان در نامه هایی که در شبکه های اجتماعی منتسب به ایشان منتشر شده است نسبت به استفاده مجدد از مازوت در نیروگاه های اصفهان و تبعات جبران ناپذیر زیست محیطی، بهداشتی و حتی اجتماعی آن هشدار دادند.

هفتم آبان سال جاری نیز جلسه مشترک شورای شهر و مجمع نمایندگان شهرستان تشکیل شد و طی آن جلسه، اعضای شورای شهر و هر پنج نماینده حوزه اصفهان تاکید داشتند: هرگونه آلوده‌تر نمودن هوای کلانشهر اصفهان و از جمله مصرف سوخت مایع در نیروگاه‌ها می تواند آثار زیان بار و جبران نا پذیری داشته باشد.

یک فعال محیط زیست که تمایل به انتشار نام خود نداشت در این زمینه به ایرنا گفت: با وجود ادعای عدم استفاده از مازوت در نیروگاه های اصفهان از سال ۹۸ به بعد، همواره در این چند سال با  انباشت ترکیباتی موسوم به Sox در هوای اصفهان در ۶ ماهه دوم سال مواجه بودیم.

وی افزود: بخش بیشتر ترکیبات موسوم به Sox، گاز سمی SO۲ است که برای سلامتی مضر می باشد و چون این گاز، وزن بیشتری نسبت به هوا دارد، عامل اصلی وارونگی هوا است که در اصفهان در ۶ ماه دوم این چند سال به تعداد زیادی بوقوع پیوسته است.

وی تاکید کرد: وجود SO۲ حتی در غلظت‌های پایین‌ موجب مشکلات تنفسی،  قرمزی چشم و افزایش احتمال بروز بیماری‌های قلبی و تنفسی می شود که در سالهای اخیر در بین ساکنین اصفهان شایع شده است.  

وی تصریح کرد: ممکن است در نیروگاه ها از مازوت استفاده نشود ولی تعداد زیادی صنایع در جوار اصفهان قرار دارند که اعمال محدودیت مصرف گاز آن ها را به استفاده از مازوت در ۶ ماه دوم سال ترغیب می کند و سازمان صمت و شرکت شهرک های صنعتی اصفهان باید نسبت ممیزی و استاندارد سازی و مصرف بهینه گاز در این دست از صنایع اقدام کنند.

وی اضافه کرد: واحدهای تولیدی کشاورزی صنعتی و گلخانه ای نیز با هدف گرمایش از مازوت استفاده می کنند که بر روی آلایندگی آن ها نیز باید نظارت صورت گیرد

 نفت کوره یا همان مازوت (Mazut)  یک هیدروکربن‌ نفتی ارزان‌ و سوختی کثیف است و در استفاده از آن در بیشتر کشورهای جهان برای واحدهای صنعتی مجاور مناطق پرجمعیت و دچار معضل آلودگی هوا محدود شده است.

نیروگاه اصفهان واقع در دُرچه با ظرفیت ۸۳۵ مگاوات، نیروگاه سیکل ترکیبی شهید محمدمنتظری در شمال غرب اصفهان با یکهزار و ۶۰۰ مگاوات و نیروگاه جنوب اصفهان واقع در شهر جدید مجلسی با ۹۵۴ مگاوات از نیروگاه های بزرگ استان هستند.

نیروگاه های کاشان و زواره هرکدام با ظرفیت ۴۸۴ مگاوات، نیروگاه کارخانه فولاد مبارکه با ۳۱۸ مگاوات، نیروگاه کارخانه ذوب آهن با توان ۴۹ مگاوات، نیروگاه انرژی اتمی در نطنز با ۱۲۰ مگاوات و نیروگاه گازی هِسا در شاهین‌شهر با تولید ۶۰ مگاوات نیز از دیگر نیروگاه های حرارتی استان هستند.

شرکت برق منطقه ای اصفهان، متولی تامین و توزیع برق دو استان اصفهان و چهارمحال و بختیاری است.

اصفهان در ۱۱ روز ابتدایی آبان امسال، هشت روز هوای ناسالم و تنها سه روز هوای سالم داشته است.

استان اصفهان با بیش از پنج میلیون نفر جمعیت، نزدیک به سه میلیون مشترک برق دارد.

منبع: ایرنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.