نان به عنوان اصلی‌ترین خوراک در سبد خانوار محسوب می‌شود و به دلیل مصرف بالای مردم باید باکیفیت و مرغوب باشد، چراکه تأثیر مستقیمی بر سلامت افراد دارد.

 تنور داغِ  نان گران و بی‌کیفیت!

خراسان شمالی براساس سرشماری نفوس و مسکن سال ۱۳۹۵ بیش از ۸۶۳ هزار نفر جمعیت دارد که ۴۴ درصد در روستاها سکونت دارند، اما با وجود این، سرانه مصرف آرد و نان در این استان بیشتر از میانگین کشوری است.

اندازه نان‌ها آب رفته!

یکی از شهروندان در گفت‌وگو با خبرنگار ما در خصوص کیفیت نان می‌گوید: با توجه به اینکه نان یکی از نیازهای اولیه هر خانوار است، اما کیفیت نان در این استان اصلاً خوب نیست و از مسئولان خواهش داریم نظارت بیشتر و جدی‌تر بر نانوایی‌های استان داشته باشند.
معصومه روح‌پرور ادامه می‌دهد: ساعت‌ها در صف نانوایی‌ها می‌ایستیم و انتظار داریم نان مرغوبی به منزل ببریم اما تا رسیدن به منزل نان خشک می‌شود و قابل مصرف نیست.
یکی دیگر از شهروندان نیز از افزایش قیمت نان می‌گوید: قیمت نان در سال جاری گران شد، مسئولان اعلام کردند با هدف بالا بردن کیفیت نان، قیمت‌ها بالا رفته اما در عمل خبری از کیفیت نیست.

سعید ترابی می‌افزاید: مدت‌هاست کیفیت نان در این استان از بین رفته به همین دلیل نان مصرفی را از سوپرمارکت‌ها تهیه می‌کنم زیرا کیفیت نان تازه نانوایی‌ها و نان بسته‌بندی سوپرمارکت‌ها باهم تفاوتی ندارد پس وقتم را برای تهیه دو نان در صف نانوایی تلف نمی‌کنم. وی ادامه می‌دهد: قیمت همه کالاهای اساسی افزایش یافته و برخی شهروندان مجبور به حذف بعضی از اقلام شدند اما حذف نان از سفره بسیاری از ایرانیان امکان‌پذیر نیست. 
این شهروند در خصوص اندازه نان هم می‌گوید: یکی دیگر از مواردی که باید به آن اشاره کرد اندازه نان است که متأسفانه روزبه‌روز از اندازه نان کاسته می‌شود.

تهیه آرد از استان‌های همجوار

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی در این زمینه می‌گوید: هم اینک ۶ کارخانه آرد، هزار و ۱۱۲ واحد نانوایی یارانه‌پز و مابقی واحدهای آزادپز در خراسان شمالی دایر هستند ولی با وجود تعداد بالای نانوایی‌ها و سرانه بالای مصرف آرد، شاهد صف برای خرید نان هستیم.

حسین حاجی‌بگلو با بیان اینکه میانگین مصرف آرد و نان در استان ۲ کیلوگرم بیشتر از میانگین کشوری است، اظهار می‌کند: سرانه مصرف آرد در استان ۵/۹ و در کشور ۵/۷ کیلوگرم است که یکی از علت‌های افزایش مصرف نان به‌ویژه در فصل پاییز، تجمع نیروهای کارگری در برخی شهرستان‌هاست، به طور مثال در شهرستان فاروج در فصل برداشت زعفران، نیروی کارگری زیاد است که منجر به افزایش مصرف نان و شلوغی نانوایی‌ها می‌شود. وی در خصوص رضایت‌بخش نبودن کیفیت نان برخی نانوایی‌ها نیز می‌افزاید: اگرچه تاکنون برنامه‌هایی در زمینه رفع این مطالبه به مرحله اجرا گذاشته ‌شده اما تا رسیدن به تولید نان مطلوب فاصله است که در این خصوص به‌تازگی با اجرای برنامه‌هایی درصدد رفع این مشکل هستیم تا کیفیت آرد و نان در استان بهبود یابد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی تصریح می‌کند: در بسیاری از بازرسی‌ها مشاهده‌ شده مصرف‌کننده‌ها، عمده آرد خود را به دلیل کیفیت پایین آرد خراسان شمالی از استان‌های همجوار شمالی تهیه می‌کنند و حتی از سهمیه استانی خود نیز استفاده نمی‌کنند.

حاجی بگلو می‌افزاید: با وجود این مشکلات درصدد هستیم تا در جلسه کارگروه آرد و نان تصویب کنیم تا نانوایی‌ها و قنادان استان در تهیه آرد دارای اختیار باشند و از این طریق فضای رقابتی برای تولید آرد باکیفیت بین کارخانه‌های استان ایجاد شود. وی در ادامه همچنین از تشدید نظارت بر نحوه کار خبازان استان خبر می‌دهد و می‌گوید: واحدهای صنفی نانوایی که نان بی‌کیفیت ارائه می‌دهند با کسر و یا قطع سهمیه جریمه می‌شوند.

وی خاطرنشان می‌کند: استانداری اختیار توزیع، نظارت و صدور پروانه آرد و نان را برعهده اتحادیه‌ها گذاشته و در مواردی از سوی اتحادیه‌ها سهل‌انگاری می‌شود که اداره صمت در مواقع ضروری وارد و نظارت و بازرسی را بیشتر می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.