سرمربی تیم ملی بسکتبال ایران، درباره دلایل انتخاب بازیکنان دعوت شده به اردو صحبت کرد.

سرمربی تیم ملی بسکتبال: از لفظ دورگه خوشم نمی‌آید

به گزارش قدس آنلاین، روز گذشته (جمعه) ۲۱ آبان، لیست ۱۸ نفره تیم ملی بسکتبال ایران به منظور حضور در پنجره نخست انتخابی جام‌جهانی ۲۰۲۳ در حالی اعلام شد که اهالی بسکتبال شاهد تغییرات اساسی در لیست نفرات دعوت شده به اردو بودند. دعوت نشدن بازیکنان دو رگه و بازگشت نفرات باتجربه‌ای چون مهدی کامرانی به تیم ملی، از جمله موضوعات مهمی است که در لیست بازیکنان تیم ملی خود نمایی می‌کند.

* عملکرد بازیکنان معیار انتخابم بود 

مصطفی هاشمی درباره دعوت نشدن بازیکنان دورگه به اردوی پیش رو گفت: همین ابتدای کار بگویم که شخصا لفظ دورگه را دوست ندارم. هر کسی که پاسپورت ایرانی دارد شهروند ایرانی محسوب می‌شود و من به آن‌ها دید دیگری ندارم اما از همان روز اول گفتم که معیار من فعالیت و عملکرد بازیکنان در لیگ‌هایی است که در آن‌ها شاغل هستند. لیگ داخلی و خارجی برای من فرقی نمی‌کند، آن‌ها (بازیکنان دو ملیتی) باید در لیگ‌های خود عملکرد خوبی داشته باشند، این موضوع برای بازیکنان داخل کشور نیز صدق می‌کند.

او افزود: وقتی یک بازیکن در تیم خود و لیگی که بازی می‌کند عملکرد خوبی دارد، شایسته حضور در تیم ملی است. معیار من برای دعوت بازیکنان، داخلی یا خارجی بودن آن‌ها نیست و تنها سطح کیفی بازیکنان مد نظرم قرار دارد. باز هم تاکید می‌کنم که اصلا از لفظ دورگه خوشم نمی‌آید و اینطور بگویم که تنها معیار ما برای دعوت بازیکنان کیفیت آنها در لیگ‌هاست. حال اگر بازیکنان شاغل در لیگ‌های خارجی سطح فنی بالاتری نسبت به بازیکنان داخلی داشته باشند قطعاً دعوت خواهند شد.

* جوانگرایی یک‌باره نمی‌شود 

سرمربی تیم ملی بسکتبال گفت: ما دو نگاه در تیم ملی داریم، اول مطالبه خانواده بسکتبال است که می‌خواهند جوانگرایی را در تیم ملی ببینند که البته مطالبه به حقی است، چون اکثر ستاره‌های ما پا به سن گذاشته‌اند و کم کم دوران حرفه‌ای آن‌ها به پایان می‌رسد. نگاه دوم اما بحث نتیجه گیری است، چرا که مردم نتیجه را می‌بینند و نمی‌توان تاریخ را پاک کرد. در تیم بزرگسالان نمی‌شود ۱۰ بازیکن جوان را بیاورید و ببازید، در نهایت بگویید که من جوانگرایی کردم. بنده مجبور هستم به عنوان سرمربی تیم ملی بدنه تیم خود را حفظ کنم.

* کامرانی دعوت شد چون در گردش توپ مشکل داشتیم

او درباره دعوت شدن مجدد مهدی کامرانی نیز توضیح داد: شخصاً معتقدم که ما چند وقتی است در پست گارد به مشکل خورده‌ایم و در چرخش توپ چالش داریم. این موضوع تیم ما را در فاز حمله دچار مشکل می‌کند. به همین منظور مهدی کامرانی را دعوت کردیم که همه عملکرد او را می‌دانند و شناخت کاملی نسبت به سطح فنی مهدی دارند. البته درست است که سن او کمی بالاست و نمی‌تواند یک بازی کامل را درون زمین باشد، اما می‌تواند ۱۷، ۱۸ تا ۲۰ دقیقه در سطح فنی بالا به کمک تیم بیاید. مهدی می‌تواند توپ را در همه مناطق زمین به خوبی برای ما به گردش دربیاورد.

هاشمی تصریح کرد: البته تامید می‌کنم که همه نفرات دعوت شده به تیم ملی در پست گارد سطح خوبی دارند اما این موضوع در مورد مهدی از شرایط ویژه‌تری برخوردار است. بازگشت اصغر کاردوست نیز به خاطر حفظ سنگینی ما در زیر سبد خود و حریف بود. به هر حال ما باید می‌توانستیم در زیر سبد نیز از قابلیت‌های خوب اصغر کاردوست استفاده کنیم، چرا که فعلاً حامد را در اختیار نداریم.

* حامد، صمد و پارسا در چرخه تیم ملی هستند 

او درباره دعوت نشدن حامد، صمد و پارسا فلاح نیز توضیح داد: کسی نمی‌تواند حامد و صمد را از بسکتبال ایران حذف کند، چرا که آن‌ها جزو ستاره‌های ما هستند. پارسا فلاح نیز جوان خوبی است که مدنظر ماست اما برای تحصیل در خارج از ایران حضور دارد و نمی‌توانستم از او استفاده کنیم. حامد در چین است و صمد هم در خارج از کشور حضور دارد، همه این نفرات را در نظر داشتیم اما بنا بر شرایط نتوانستیم از آن‌ها استفاده کنیم. مطمئن باشید هر سه این نفرات در چرخه تیم ملی حضور داشته و مد نظرم هستند.

* صمد خداحافظی نکرده است

هاشمی در پاسخ به این سوال که آیا دلیل دعوت نشدن صمد نیکخواه بهرامی خداحافظی او است؟ تاکید کرد: من با صمد صحبت کردم و او گفت خداحافظی نکرده است. این صحبت توسط رسانه‌ها مطرح شد و مطمئن باشید او مد نظر ماست.

* واحدی مشکل انضباطی داشت

سرمربی تیم ملی بسکتبال ایران، درباره دعوت نشدن سینا واحدی نیز توضیح داد: او جوان مستعدای است که در دو سه سال اخیر برای تیم ملی بازی کرده است، اما در این پنجره به دلیل مورد انضباطی که داشت فدراسیون صلاح دید از او استفاده نکنیم. ان‌شاءالله اگر مشکل نباشد در پنجره‌های بعد می‌توانیم از سینا استفاده کنیم. ضمن اینکه امیدوارم بتواند با تمرین و انتخاب یک پست تخصصی واضح، با تلاش بیشتر و رفع شرایط موجود یک ستاره خوب برای سال‌های آینده تیم ملی ایران باشد.

* به مشایخی اعتقاد دارم

هاشمی در مورد بازگشت سجاد مشایخی نیز گفت: به هر حال باید قبول کنیم که انتخاب بازیکن تا حدودی نیز به سلیقه سرمربی بازمی‌گردد، اما سجاد مشایخی همواره یکی از بهترین گاردهای بسکتبال ایران است که همه عملکرد خوب او را در سال‌های گذشته و حتی در این فصل شاهد بوده‌اند. او بازیکن خوبی است و من شخصاً به سجاد اعتقاد زیادی دارم.

* آقاجانپور به مسیر پیشرفت برگشته است

او همچنین درباره احتمال بازی کردن متین آقاجانپور در بازی‌های پیش رو نیز گفت: او بازیکن فوق‌العاده با استعدادی است که جای پیشرفت دارد، اما در سال‌های گذشته نمی‌دانم چرا افت کرده بود. نمی‌دانم دلیل آن افت قابل توجه تمرکز بود یا نحوه تمرینات، ولی از شرایط رو به پیشرفت خود دور شده بود. متین دو سال است که دوباره در همان مسیر پیشرفت قرار دارد و در این دو فصل نیز عملکرد فوق‌العاده‌ای را به ثبت رسانده است. او شایسته دعوت شدن به تیم ملی بود و می‌تواند پیراهن تیم ملی را بر تن کند.

* درهای تمرین تیم ملی به روی همه باز است

هاشمی اظهارکرد: ان‌شاءالله با کمک تمام رسانه‌ها و خانواده بسکتبال بتوانیم راه سختی را که در پیش داریم به خوبی طی کنیم. من در همان روز معارفه نیز گفتم که رسانه‌ها شریک تیم ملی بسکتبال هستند و تیم ملی برای مردم است. ما با هم می‌بریم و با هم می‌بازیم. امیدوارم با حمایت‌های همه دوستان عملکرد خوبی را به ثبت برسانیم. درهای تمرین تیم ملی به روی همه باز است و هیچ مانعی برای حضور اصحاب رسانه در تمرینات وجود ندارد. 

* پیش از همه بازیکنان خودمان را می‌بینیم

سرمربی تیم ملی ایران در مورد بازی با بحرین نیز گفت: بحرین تیم خوبی دارد که پیشرفت قابل‌ توجهی در سال‌های اخیر داشته است، آن‌ها در سطح دوم آسیا هستند که کم‌کم در حال رساندن خود به سطح اول آسیا هستند ولی ما بهترین بازیکن آسیا را در اختیار داریم و به آن‌ها افتخار می‌کنیم. ما پیش از هر چیزی بازیکنان خود را می‌بینیم نه اینکه بازیکنان حریف را ببینیم. شاید آن‌ها نفرات خارجی داشته باشند، اما توانایی بازیکنان ایرانی بسیار بالا است و به آن‌ها اعتقاد داریم.

* بازیکنان ۱۰ آذر در اختیار باشگاه‌ها هستند

هاشمی گفت: ما فردا (یک‌شنبه) از ساعت ۱۰ صبح، با انجام تست‌های PCR تمرینات خود را آغاز می‌کنیم و تا پنجم که بازی با بحرین است تمرینات را ادامه می‌دهیم. هشتم آذر نیز در بحرین بازی برگشت را خواهیم داشت تا دهم پس از بازگشت از منامه، بازیکنان را در اختیار باشگاه‌ها قرار دهیم.

* بازی سختی با شیمیدر داشتیم

سرمربی تیم مهرام تهران، در پایان صحبت‌های خود درباره پیروزی شاگردانش مقابل شیمیدر نیز گفت: بازی خیلی سختی را مقابل تیم شیمیدر داشتیم، هر دو تیم مدعی قهرمانی هستند و بازی از حساسیت بالایی برخوردار بود. در نیمه نخست بازی چندان مناسبی را از هر دو تیم شاهد نبودیم چرا که بیش از آنکه تیم‌ها منطقی کار کنند بازی احساسی بود. حساسیت بالا روی عملکرد دو تیم تاثیر گذاشته بود. با شروع نیمه دوم دو تیم عملکرد بهتری داشتند که طبیعی هم بود. هر دو تیم احتیاط را کنار گذاشته و بازی رو به جلویی انجام دادند که با بیشتر شدن امتیازها همراه بود. بازی به وقت‌های اضافه کشید که دو تیم در یک شرایط کاملاً مساوی به مصاف یکدیگر رفتند اما با شرایطی که پیش آمد ما موفق شدیم در بازی برنده شویم.

* من ضعف مهرام هستم

او درباره دلیل عملکرد ضعیف مهرام در چند بازی گذشته نیز گفت: تنها ضعف مهرام، بنده هستم که رفته رفته سعی می‌کیم بهتر کار کنیم.

منبع: ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.