فرمانده ارتش انگلیس با توجه به تحولاتی که در پهنه اروپای شرقی در جریان است؛ مدعی شد این احتمال که غرب و روسیه درگیر جنگی ناخواسته شوند، بیش از هر زمان دیگری در ۴۰ سال گذشته است.

خطر درگیری غرب و روسیه بیش از همیشه است

به گزارش قدس آنلاین، «نیک کارتر» فرمانده ارتش انگلیس در مصاحبه با «رادیو تایمز» گفته است که از زمان جنگ سرد به این سو، غرب و روسیه هیچگاه تا این اندازه با خطر آغاز درگیری ناخواسته مواجه نبوده اند.

وی در توضیح این ادعا افزود: در جهانی چند قطبی که در آن کشورها برای اجرای دستورکارهای مختلف و نیل به اهداف متفاوت با یکدیگر رقابت می کنند؛ خطر تشدید تنش ها رو به افزایش است. نباید اجازه بدهیم که ماهیت خصمانه برخی از سیاست ها به تشدید تنش و در نهایت محاسبه اشتباه منجر شود.

این نظامی انگلیسی همچنین هشدار داد که در فقدان بسیاری از ابزارها و مکانیسم های دیپلماتیک دوره جنگ سرد، خطر تقابل نظامی ناخواسته نیز بیشتر می شود.

اظهارات فرمانده ارتش انگلیس درحالی مطرح می شود که اروپای شرقی این روزها با چالش بحران پناهجویان درگیر است که ادعا می شود از سوی بلاروس – از متحدان نزدیک مسکو- تدارک دیده شده است.

از سوی دیگر، ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در اظهارات امروز خود، آشکارا رزمایش های نظامی ناتو را که با استفاده از هواپیماهای راهبردی در دریای سیاه انجام می شود؛ چالشی جدی پیش پای مسکو عنوان کرد.

با این حال، او به این نکته هم اشاره کرد که فعلا نیازی به تشدید تنش در دریای سیاه نیست و ارتش روسیه فقط به مشایعت هواپیماها و کشتی‌های ناتو بسنده می کند.

از سوی دیگر، تنش های روسیه-اوکراین بر سر منطقه کریمه و تحولات دونباس نیز از دیگر مسائل مورد اختلاف با غرب است.

پوتین یک بار دیگر، اواخر ماه میلادی ژوئن و بعد از آنکه روسیه به نیروی دریایی انگلیس درباره ماجراجویی در آب های کریمه هشدار داده بود نیز، احتمال آغاز جنگی در ابعاد جهانی را رد کرده و گفته بود جای نگرانی نیست چرا که آغازگران این جنگ می دانند که لزوماً فاتحان آن نخواهند بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.