غافلگیر کردن مردم در افزایش نرخ بنزین در آبان ۹۸ در حالی صورت گرفت که رؤسای قوای قضاییه و مقننه نظر دیگری درباره شیوه اجرا داشتند و هشدارهایی هم از خارج به دولت وقت داده شده بود.

 آبان 98 | از بی‌توجهی‌ دولت تدبیر و امید به هشدارهای بنزینی تا تمسخر مردم توسط روحانی

به گزارش قدس آنلاین، دو سال قبل در چنین روزی مردم وقتی برای سوختگیری به جایگاه‌های سوخت مراجعه کردند بهت زده دیدند که  هزینه سوختگیری آنها با اختلاف چشمگیری نسبت به روزهای قبل محاسبه می‌شود.

پس از حیرت در ساعات اولیه روز جمعه ۲۴ آبان، مردم به تدریج دریافتند که بدون هیچ گونه اطلاع‌رسانی قبلی، دولت، بنزین را گران کرده و قیمت هر لیتر بنزین از یک هزار تومان به هزار و ۵۰۰ تومان در بنزین سهمیه‌ای و سه هزار تومان در مورد بنزین آزاد افزایش یافت.

این برخورد غافلگیرانه دولت با مردم در سهمیه‌بندی بنزین، موجب آزردگی جامعه شد و قشرهایی از مردم تجمعاتی مسالمت‌آمیز در اعتراض برگزار کردند، اما ضد انقلاب و اغتشاشگران بر موج اعتراضات مردمی سوار شد و دست به تخریب اموال عمومی زد.

خشم و ناراحتی مردم، زمانی بیشتر شد که مشاهده کردند شیوه به کار گرفته شده برای مطلع کردن مردم از سهمیه بندی و گران شدن بنزین، موجب خسارت به اموال عمومی، بانک‌ها، پمپ بنزین‌ها و نا امنی در رفت و آمدها . . . شد.

چند روز بعد، حسن روحانی رئیس‌جمهور وقت در صفحه تلویزیون حاضر شد و با لحنی تمسخرآمیز به مردم گفت: «من هم وقتی صبح جمعه از خواب بیدار شدم متوجه شدم که بنزین گران شده است»!

اکبر رنجبرزاده عضو هیأت‌رئیسه مجلس مجلس دهم  با اشاره به افزایش قیمت بنزین در سال ۹۸ گفت: در آن زمان مجلس طرحی برای این موضوع داشت مبنی بر اینکه هر ایرانی اعم از کسانی که صاحب خودرو هستند یا خیر ماهیان ۳۰ لیتر سهمیه بنزین با قیمت لیتری یک هزار تومان داشته باشد و کسانی هم که خودرو یا موتور سیکلت ندارند می‌توانند بنزین خود را به دولت بفروشند و به غیر از این بنزین سهمیه‌ای بنزین با قیمت آزاد فروخته شود.

رنجبرزاده گفت که در یکی از جلسات هیأت‌رئیسه از آقای لاریجانی در باره برنامه نشست هماهنگی اقتصادی سران قوا برای افزایش قیمت بنزین سؤال کردیم آقای لاریجانی در پاسخ گفت که با وجود اینکه بنده به عنوان رئیس قوه مقننه و آقای رئیسی به عنوان رئیس قوه قضائیه با طرح مجلس در باره سهمیه بندی بنزین موافق بودیم آقای روحانی گفت «من با این طرح مخالف هستم و افزایش قیمت بنزین را که مد نظر دولت هست اجرا خواهم کرد و اگر هم خروجی و مصوبه جلسه این باشد که طرح مجلس اجرایی شود من آن را اجرا نمی‌کنم و افزایش قیمت بنزین در دستور کار ما است».

جالب تر آن که کسانی در دولت دوازدهم عرضه بنزین پنج هزارتومانی را به رئیس‌جمهور وقت پیشنهاد می‌کردند که از جمله این افراد می‌توان به عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی در آن زمان اشاره کرد که در نامه‌ای به حسن روحانی خواستار عرضه بنزین پنج هزار تومانی شده بود.

از سوی دیگر دولت روحانی در حالی گرانی بنزین در ۲۴ آبان ۹۸ را اجرا کرد که مقاماتی از کشورهای دوست ایران از چند روز قبل نسبت به توطئه آمریکا برای ایجاد آشوب در ایران هشدار داده بودند. احمد علی‌رضا بیگی نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی ضمن بیان این مطلب افزود: در آن زمان حشد شعبی (نیروهای مردمی) عراق، حزب‌الله لبنان و رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه صراحتا نسبت به توطئه آمریکا برای آشوب در ایران به دولت وقت، هشدار داده بودند.

رجب طیب اردوغان پس از هشدار خود، در سخنرانی‌اش در بلغارستان بار دیگر به مقامات وقت ایران اعلام کرد که آمریکا در صدد ایجاد آشوب و ناامنی در ایران است. این هشدارها در حالی بود که آمریکا چند روز قبل از آن هم ۲۵ مهر در لبنان و ۲ آبان در عراق موجب ایجاد ناامنی در این کشورها شده بود.

اصرار بر افزایش نرخ بنزین، بدون مقدمه سازی و آماده‌سازی افکار عمومی توسط دولت دوازدهم با وجود نظر رؤسای قوای مقننه و قضائیه بر اجرای طرح به شکل دیگر و تأکید و هشدار کشورهای همسایه مبنی بر برنامه و توطئه آمریکا برای ایجاد ناامنی و آشوب در ایران، چه معنا و مفهومی می‌تواند داشته باشد؟

انتهای پیام/

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.