سطح سواد عمومی نسبت به شعر افت کرده است

در یک دهه گذشته اتفاق ناخوشایندی در فضای مجازی گسترش یافته است که اشعار و ابیاتی به غلط منتسب به شاعران منتشر می‌شود. اتفاقی که عده‌ای را بر آن داشت تا پویش مبارزه با نشر جعلیات را راه‌اندازی کنند اما کاربران چطور می‌توانند این نسبت‌های غلط را تمیز و تشخیص دهند؟ اسماعیل امینی، شاعر و پژوهشگر دراین باره به خبرنگار ما می‌گوید: پویش مبارزه با نشر جعلیات را تعدادی از اعضای خانواده شاعران، دانشجویان و استادان ادبیات راه انداختند که من هم با آن‌ها همکاری دارم و همچنان هم فعال است. اینکه نشر جعلیات در فضای مجازی رایج شده بخشی از آن تصادفی و از سر ناآگاهی است و بخشی هم تعمدی است یعنی عده‌ای هماهنگ با هم دارند پشتوانه‌های فرهنگی ما را در حوزه‌های مختلف از جمله شعر نابود می‌کنند.
به باور او این حرکت، اقدامی کاملاً مغرضانه از سوی جریان روشنفکری است که می‌خواهد پشتوانه‌های غنی فرهنگی نباشد تا بتواند هر محصول فرهنگی نازل و مبتذلی را به خورد مخاطب بدهد.
او با اشاره به حاکمیت جریان قدرتمند استبداد ابتذال در فضای مجازی یادآور می‌شود: چندی پیش یکی از دوستان فرهنگی درباره کنسرت مبتذل تتلو، متنی نوشته بود ولی آن قدر به او حمله کردند و ناسزا گفتند که مجبور شد آن را پاک کند! هنوز مراسم تجلیل از تتلو را در حوزه هنری فراموش نکرده‌ایم.

 اشعار روزمره سیاسی جایگزین اشعار حافظ و سعدی شده
این منتقد و مدرس دانشگاه درباره اینکه مردم چطور می‌توانند این انتسابات غلط و محتوای نازل را تشخیص دهند، می‌گوید: نخستین قدم در تعلیم و تربیت و آموزش و پرورش باید برداشته شود. تقریباً خواندن و نوشتن را در مدارس جمع کرده‌اند، بیشتر آزمون‌های مدارس تستی شده و متن دروس به درستی خوانده نمی‌شود. شعرها را به تدریج از کتاب‌ها درآورده‌اند و کتاب‌های درسی به ماهنامه‌های سیاسی تبدیل شده‌اند.
امینی اضافه می‌کند: هر رویداد سیاسی و روزمره‌ای که اتفاق می‌افتد را وارد کتاب‌های درسی می‌کنند. اشعار سعدی، عطار و مولوی را درمی‌آورند و شعرهای روزمره سیاسی را جایگزین آن‌ها می‌کنند، فردی که با چنین مایه تعلیم و تربیتی بار بیاید چه انتظاری از او می‌رود؟ در دانشگاه‌ها هم چنین است. چنین فردی نمی‌تواند تشخیص دهد که این شعر عطار است یا مولوی؟ شعر سعدی است یا حافظ؟ چنین کسی اساساً شعر را نمی‌شناسد.
او معتقد است سطح سواد عمومی نسبت به شعر افت کرده و می‌گوید: می‌بینید نمایندگان مجلس چقدر پرغلط حرف می‌زنند در حالی که دست‌کم مدرک نمایندگان مجلس فوق‌لیسانس است، نه فقط اشعار را که آیات قرآن را هم غلط می‌خوانند و کسی اعتراض نمی‌کند! متأسفانه نسبت به فرهنگ بی‌اعتنایی می‌شود و حساسیت‌ها کم شده است.
این شاعر یادآور می‌شود: متأسفانه یک نظام فکری در حال حاکم شدن است که جلب توجه عامه و پول درآوردن برایش اهمیت پیدا کرده است. نه فقط در موسیقی که در بسیاری از حوزه‌های فرهنگی چنین است.
به گفته او، عین منطقی که در صفحات شاخ‌های اینستاگرامی برای جذب دنبال‌کننده و پول درآوردن وجود دارد نباید بر دستگاه‌های فرهنگی ما حاکم  شود. برای اصلاح وضعیت موجود هم بایستی نگاه صرف پول درآوردن تغییر کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.