سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری روز گذشته خود در جمع خبرنگاران به بهره‌برداری از بزرگ‌ترین سد ترکیه روی رود دجله و تأثیرات اقلیمی، زیست محیطی و انسانی آن واکنش نشان داد و آنکارا را به مدیریت جمعی و پرهیز از نگاه محلی در موضوع مهم آب‌های مشترک در منطقه فراخواند.

تک‌ روی ترکیه در مدیریت منابع آبی

 سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان  در پاسخ  به پرسش خبرنگار قدس درباره ابعاد محیط زیستی و حقوقی ساخت و بهره برداری از سد ایسیلو توسط ترکیه و این پرسش که در مذاکرات وزیران خارجه دو کشور مسئله حقآبه کشورهای پایین دست و تأثیرات اقلیمی این رویداد بحث و رایزنی صورت خواهد گرفت ، با بیان اینکه سفر وزیر خارجه ترکیه در چارچوب تنظیم روابط است، اظهار کرد: دستور مذاکراتی مفصلی در این دیدار درباره موضوعات مرزی و مدیریت آب‌های مشترک وجود دارد.

وی با تأکید بر اینکه  موضوع آب در منطقه ما مقوله بسیار مهمی است، افزود: سدی که اشاره کردید و روی رود دجله است و در پایین دست در عراق به فرات می‌پیوندد و بعد به اروندرود می‌رسد و از آنجا به خلیج فارس می‌ریزد، بنابراین همه کشورهایی که در پایین دست این مسیر هستند (سوریه، عراق و ایران) از هر تصمیمی در سطح منطقه‌ای و محلی متأثر می‌شوند. سخنگوی دستگاه دیپلماسی خاطرنشان کرد: در مدیریت آب رویکرد جهانی و درست، مدیریت مشترک و در نظر داشتن ابعاد انسانی و محیط زیستی و حقآبه طبیعت است. درنتیجه هر چند باید به الزامات محلی توجه کرد، ولی باید جهانی فکر کرد و مشترک تصمیم گرفت.
خطیب‌زاده با اشاره به اینکه ما در همه حوزه‌های مربوط به مدیریت آب در منطقه رویکرد یکسانی داریم، گفت: باید از نگاه منطقه‌ای و تصمیم منطقه‌ای صرف پرهیز کرد؛ چون این‌ها تأثیرات بلندمدت برای کل منطقه خواهد داشت و هورهایی که در جنوب عراق قرار دارند و هم اکنون نیز با بحران روبه‌رو هستند، با این سد سازی‌ها با وضعیت بحرانی‌تری روبه‌رو خواهند شد و ممکن است خشک شوند و ریزگردهایی که در نتیجه این اتفاق پراکنده خواهد شد همه کشورها را تحت تأثیر قرار خواهد داد؛ بنابراین آنچه مهم است مسئولیت مشترک کشورها در خصوص وضعیت اقلیمی فعلی و آینده منطقه است. وی اضافه کرد: تمرکز اصلی ما در این سفر پیگیری برخی توافقاتی است که از پیش بین دو کشور صحبت شده و تمرکز بر ارتقای روابط اقتصادی است و درباره همکاری‌های مرزی و برخی موضوعات منطقه‌ای مثل قفقاز جنوبی، وضعیت در شامات و افغانستان و موضوعات مورد علاقه دو طرف نیز بحث و گفت‌وگو خواهد شد.

موافقت تهران با سفر گروسی
وی در پاسخ به پرسش دیگری درباره روند تعامل میان ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی و انتقادهای اخیر رافائل گروسی از اینکه با تهران تماسی در هفته های اخیر نداشته، گفت: اتفاقاً آقای گروسی مراودات نزدیکی با سازمان انرژی اتمی و هم با دوستان ما در سفارت در وین دارد و تاریخی برای سفر ایشان پیشنهاد شده که منتظر پاسخ ایشان هستیم و احتمالاً به‌زودی به تهران خواهند آمد که در این صورت با وزیر امور خارجه نیز دیداری خواهند داشت. وی درباره محور مذاکرات هم با بیان اینکه بررسی‌های ما برای بازگشت به وین تمام شده و نتیجه این بوده که تمرکز ما بر موضوع رفع فوری، یکجا و مؤثر تمامی تحریم‌های منافی برجام باشد، اظهار کرد: ما نیت آمریکایی ها را که می‌گویند مایل به بازگشت هستند، می‌دانیم اما مهم تغییر مسیر آن‌هاست و برای ما آنچه اهمیت دارد مکانیسم راستی آزمایی و تضمین های مؤثر و لازم است. سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان به موضوع شایعه سازی رسانه های عربی درباره اخراج فرمانده نیروهای مستشاری ایران در سوریه هم واکنش نشان داد و با رد این خبرسازی‌ها و یادآوری عمق راهبردی روابط دو کشور، گفت: اتفاقاً فرمانده  مستشاری ایران در سوریه در پایان مأموریت موفق خود مورد تجلیل وزیر دفاع سوریه قرار گرفت و مدالی از او دریافت کرد.

کندی مذاکرات تهران-ریاض
خطیب‌زاده در این نشست خبری همچنین از اخطار جدی ایران به دولت عراق درباره اقدام‌های تروریستی و ایذائی برخی گروهک‌ها از خاک اقلیم کردستان بر علیه کشورمان خبرداد و در پاسخ به پرسشی درباره اظهارات اخیر وزیر خارجه عربستان در مورد پیشرفت در مذاکرات با تهران هم تأکید کرد: تحول جدیدی شکل نگرفته، منتظریم جدیت را در طرف مقابل ببینیم.

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.