پیش‌بینی وضعیت بارش در حوضه‌های آبریز ۶ گانه اصلی تا آخر دی‌ماه امسال نشان می‌دهد که میزان بارش‌ها در برخی از حوضه‌ها، اندکی از متوسط دوره بلندمدت کشور بیشتر خواهد شد.

حوضه‌های آبریز ۶ گانه کشور تا آخر دی‌ماه چقدر بارش دریافت خواهند کرد؟

به گزارش قدس آنلاین، گزارش‌های منتشره از سوی منابع رسمی بیانگر آن است که از ابتدای سال آبی‌ جاری (ابتدای مهرماه ۱۴۰۰) تا هفته دوم آبان‌ ماه تنها ۱۴ میلی‌متر بارندگی در بیشتر استان‌های کشور به وقوع پیوسته است که این میزان بارش نسبت به متوسط بلندمدت کاهش ۱۵درصدی داشته است.

طبق اعلام قبلی شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور در حال حاضر از مجموع یک هزار و ۳۶۸ شهر کشور، ۱۱۰ شهر در شرایط تنش آبی و وضعیت قرمز و ۶۴ شهربزرگ هم در وضعیت نارنجی و کم آبی قرار دارند که با ادامه رشد مصرف در ماه‌های آینده به شرایط تنش قرمز وارد خواهند شد.

علاوه بر این، گزارش رسمی وزارت نیرو از میزان آب ورودی به سدهای کشور نشان می‌دهد، ذخیره آب سدهای ایران در طول این مدت نسبت به مدت مشابه پارسال حدود ۲۷درصد کاهش یافته است.

اکنون حجم آب موجود در سدهای کشور به رقم ۱۸میلیارد مترمکعب رسیده است، اما پارسال در همین زمان ذخایر آب پشت سدهای ایران ۲۴ میلیارد و ۸۰ میلیون متر مکعب بود.

همچنین گزارش سازمان هواشناسی نشان دهنده آن است که میزان بارش‌های جوی ایران در روزهای باقی مانده از پاییز امسال، بسیار کمتر از پارسال خواهد بود.

کارشناسان این سازمان با هشدار نسبت به تشدید خشکسالی معتقدند که افزایش یک تا یک و نیم درجه‌ای میانگین دمای هوا در پاییز امسال نسبت به پاییز گذشته باعث تشدید تبخیر آب‌های سطحی، شده و بارش‌های جوی هم کمتر شده است.

در هیمن زمینه موسسه تحقیقات‌آب وزارت نیرو گزارش تازه‌ای در باره وضعیت بارش حوضه‌های آبریز اصلی و فرعی کشور منتشر کرده است.

این گزارش تاکید دارد وضعیت بارش پیش‌بینی شده برای دوره تجمیعی سه ماهه از ابتدای آبان تا انتهای دی ماه ۱۴۰۰ نشان می‌دهد که به طورکلی در این دوره وضعیت بارش‌ها در سطح کشور کمی بیشتر از متوسط بلند مدت خواهد بود.

اما انتظار می‌رود وضعیت بارش‌ها در برخی از حوضه‌های آبریز درجه ۲ واقع در شمال غرب، شمال شرق و جنوب کشور، اندکی از متوسط بلندمدت بیشتر باشد.

مقدار بارش حوضه‌های ۶ گانه اصلی

پیش‌بینی بارش برای حوضه آبریز دریای خزر تا آخر دی ماه ۱۲۰ میلیمتر است درحالی که متوسط دوره بلندمدت این حوضه ۱۲۹ میلیمتر بوده که کاهش ۷ درصدی بارش را نشان می‌دهد.

بارش پیش‌بینی شده برای حوضه آبریز دریاچه ارومیه تا آخر دی ماه ۱۰۹ میلیمتر است که در مقایسه با دوره بلندمدت که ۱۱۰ میلیمتر بوده یک درصد کاهش خواهد داشت.

فلات مرکزی طبق پیش‌بینی تا آخر دی ماه ۵۸ میلیمتر بارش دریافت خواهد کرد که در مقایسه با دوره بلندمدت که ۵۷ میلیمتر بوده از رشد برخودار خواهد شد.

وضعیت بارش پیش‌بینی شده برای حوضه آبریز قره قوم نیز ۶۰ میلیمتر تا آخر دی ماه است، میزان بارش دوره متوسط بلندمدت این حوضه ۵۹ میلیمتر بوده که افزایش ۳ درصدی خواهد داشت.

بارش پیش‌بینی شده تا آخر دی‌ماه برای حوضه آبریز مرزی شرق ۳۳ درصد است که در مقایسه با دوره بلندمدت که ۲۹ میلیمتر بوده از رشد ۱۲ درصدی برخودار خواهد شد.

بیشترین میزان بارش پیش بینی شده برای حوضه آبریز خلیج فارس و دریای عمان است که تا آخر دیماه ۱۶۵ میلیمتر بارش دریافت خواهد کرد و این درحالی است که متوسط دوره بلندمدت این حوضه ۱۶۱ میلیمتر بوده که با رشد ۲ درصدی همراه خواهد بود.

ایران دارای ۶ حوضه اصلی آبریز شامل دریای خزر، دریاچه ارومیه، فلات مرکزی، قروه قوم، مرزی شرق و خلیج فارس و دریای عمان است.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.