دبیر جایزه کتاب سال کانون، این جایزه را پیام‌آور صلح و دوستی دانست و گفت: این جایزه برای کامل کردن کتابخانه‌ها، به ویژه کتابخانه‌های کانون است. متاسفانه به اندازه کافی به این کتابخانه‌ها بها داده نمی‌شود؛ اما آدم هنرمندی نیست که کارش از کتابخانه‌های کانون شروع نشده باشد.

پیام کتاب سال کانون صلح و دوستی است/ کتابخانه‌های کانون هنرمند پرور

به گزارش قدس آنلاین، مصطفی رحماندوست، صبح امروز (سه‌شنبه، ۲۵ آبان) در مراسم اهدای جایزه کتاب سال کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان پس از ۸ سال که در مرکز آفرینش های هنری کانون برگزار شد، با اشاره به تعویق این جایزه گفت: طبق برنامه ریزی‌ها این مراسم باید فروردین امسال برگزار می شد اما با تاخیر چند ماهه امروز مراسم پایانی کتاب سال کانون را برگزار می کنیم.

وی با بیان اینکه حدود هشت سال این جایزه به فراموشی سپرده شده بود، اظهار داشت: مدیران وقت کانون، برنامه های دیگری را در اولویت داشتند.  بعد از حدود هشت سال از من خواسته شد این جایزه را دوباره راه بیندازم. قرار ما این بود که کتاب ها را توسط کارشناسان انتخاب و برای کتابخانه های کانون خریداری کنیم. در واقع جایزه ما به نویسندگان و شاعران و انتشارات همین خرید کتاب هایشان بود.

دبیر جایزه کتاب سال کانون، ادامه داد: تعدادی از کتاب های انتخابی خریده شده است، به کانون رفته و کانون نفس تازه ای کشیده است. کتابخانه های کانون بسیار مهم هستند، متاسفانه هیچ کس ارزش و اهمیت این کتابخانه ها را نمی داند، آدم هنرمندی نیست که کارش از کتابخانه های کانون ریشه پیدا نکرده باشد.

این نویسنده و شاعر با اشاره به اینکه دوره اول کتاب مرغک به شعر و داستان اختصاص یافت، بیان کرد: قرار بود دور دوم کتاب مرغک به تمام رشته ها اختصاص یابد. زمانی که مدیر این جشنواره بودم، دیدم که سال اول به برگزیدگان یک سکه دادند، سال بعد جایزه نیم سکه شد و هر سال جایزه کاهش پیدا کرد. در این دوره هم به خاطر شرایط بد اقتصادی نتوانستیم جایزه ها را آن طور که می خواستیم، تهیه کنیم.

رحماندوست، با  اشاره به جایزه ویژه مرحوم مهدی آذریزدی، گفت: جریان بازنویسی در ادبیات کودک و نوجوان در جهان پرقدرت است، به همین دلیل امسال جایزه بازنویسی را به یادبود مرحوم مهدی آذریزدی، به جایزه کتاب سال کانون اضافه کردیم. دو هزار و ۳۰۰ عنوان کتاب به دست ما رسید. کارشناسان بررسی ما ۹۱ نویسنده و مروج کتاب بودند. ۱۸ نفر داور برای کتاب سال داشتیم و خوشبختانه هیچ مسئولی در کار انتخاب کتاب ها نظر نداد و از این بابت باید از مدیران کانون تشکر کنیم.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد، این جایزه ادامه یابد تا کتابخانه های کانون قوی تر شود و از طرفی فرصتی ایجاد شود که نویسندگان و شاعران دور هم جمع شوند.

اساس کار کانون کتاب است
مهدی علی اکبرزاده، مدیرعامل کانون پرورش فکری، گفت: بنده از سال های ۵۰ به بعد در کتابخانه کانون بودم.  کتاب می خواندم با بوی کتاب، صدا و رنگ کتاب، با مرکز کانون پرورش فکری آشنا و بزرگ شدم، نمی دانستم روزی قرار است پشت تریبون قرار گیرم و پیرامون کتاب و کتابخوانی به عنوان یک مسئول صحبت کنم.

وی با بیان اینکه اساس کار کانون کتاب است، افزود: بقیه کارهای کانون آثار کتاب است. خانواده ها کتاب های کانون را دوست و به کانون اعتماد دارند و کتاب های کانون را به بچه ها معرفی می کنند، حتی دیگر کشورها نیز مرغک کانون را می شناسند و به آن احترام می گذارند. خانواده هایی که کتاب های کانون را دوست دارند و به کانون اعتماد داشته امند، این انتظار را دارند که کانون کتاب های خوب سایر ناشران برای کودکان و نوجوانان را معرفی کند.   خانواده ها با اعتمادی که به کانون دارند به سراغ این کتاب ها می روند.

علی اکبرزاده با اشاره به هفته کتاب و کتابخوانی، بیان کرد: نه تنها یک هفته بلکه باید ماه، سال و زندگی ما ماه و سال و زندگی کتاب و کتابخوانی باشد.  هر گاه دلمان می گیرد و خسته می شویم و حتی زمانی که می خواهیم بخوابیم کتاب می خوانیم. هر کس به گونه ای می تواند از کتاب لذت ببرد بسیاری از خلاقیت ها از طریق کتاب بروز می یابد؛ کتاب هایی که کودکان و نوجوانان ما می خوانند یا از قفسه های کتابخانه ها امانت می گیرند.  برخی از بچه ها با کتاب به عنوان موجود زنده برخورد می کنند.

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با اشاره به اینکه باید کودکان و نوجوانان را با کتاب تامین و تغذیه کنیم، خاطرنشان کرد: کتاب تنها وسیله ای است برای کودکان که نیاز به تبلیغ و توصیه ندارد، همین که بچه ها وارد کانون می شوند به سمت کتابخانه می روند و کتاب ها را ورق می زنند. ما در کانون به کتاب و کتابخوانی اهمیت می دهیم. مربیان کانون باید با کتاب های کانون آشنا باشند تا تعامل بین مربی و کودکان و نوجوانان صورت گیرد.

وی در پایان اعلام کرد مصطفی رحماندوست، دبیری دوره بعدی کتاب سال کودکان و نوجوانان را نیز بر عهده خواهد داشت.

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با هدف کمک به ارتقای کیفیت آثار و معرفی کتاب های مناسب مخاطبان کودک و نوجوان و حمایت از پدیدآورندگان این حوزه، با نگاه به ارزش های اسلامی، ایرانی و بومی به کتاب های برگزیده ماه  و سال جایزه اهدا می کند. این جوایز شامل مرغک سیمین (کتاب های برگزیده ماه) و مرغک زرین (کتاب های برگزیده سال) است که با انتخاب هیأت داوران به پدیدآورندگان و ناشران اهدا می شود. جایزه  مرغک سیمین، در هر ماه، فقط به یک نویسنده یا شاعر یا مترجم و در هر فصل به یک ناشر تعلق می گیرد که در پایان هر فصل اهدا می‌شود.

جایزه کتاب ماه شامل نشان مرغک سیمین، تندیس، لوح و جایزه ی نقدی و جایزه کتاب سال شامل: نشان مرغک زرین، تندیس، لوح تقدیر و جایزه‌ نقدی است.

کتاب هایی که موفق به دریافت مرغک سیمین و مرغک زرین شده اند، در فهرست خرید مراکز فرهنگی هنری کانون قرار می گیرند و در هر فصل به صورت فهرست کتاب های مناسب اعلام می شوند.

منبع: ایرنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.