۲۵ آبان ۱۴۰۰ - ۱۷:۵۰
کد خبر: 777385

آنطور که از نقل قول رسانه ها برمی آید؛ بایدن به همتای چینی گفته است که از جدایی طلبان تایوان حمایت نکرده و به اصل چین واحد پایبند می ماند.

بایدن از تایوان حمایت نکرد؟

به گزارش قدس آنلاین، تلویزیون بین المللی چین (CGTN) در پایان نشست مجازی شی جنپینگ رئیس جمهور این کشور و جو بایدن همتای آمریکایی که حدود سه ساعت و نیم طول کشید؛ گزارش داد که طرف آمریکایی تاکید کرده که واشنگتن از نیروهای جدایی طلب تایوان حمایت نخواهد کرد.

ظاهراً این پاسخ بایدن در مواجهه با موضع قاطع همتای چینی است که به صراحت هشدار داد چنانچه نیروهای جدایی طلب از خطوط قرمز چین عبور کنند؛ پکن هم اقدامات قاطعانه ای اتخاذ خواهد کرد.

طی ماه های گذشته، پکن بارها به واشنگتن هشدار داده است که از ارسال سیگنال های اشتباه به جدایی طلبان تایوان پرهیز کند.

اسپوتنیک هم با اشاره به دیدار مجازی رؤسای جمهور چین و آمریکا، نوشت: بایدن می گوید که آمریکا به سیاست چین واحد پایبند است و از استقلال تایوان حمایت نمی کند. وی در در دیدار با شی جینپینگ اطمینان داده که آمریکا به دنبال تغییر نظام چین نیست و قصد ندارد با این کشور وارد درگیری شود.

بایدن پیشتر هم در تاریخ ۱۲ آبان، مدعی شده بود که نگران احتمال درگیری مسلحانه با پکن نیست چرا که پیشتر هم برای شی جینپینگ همتای چینی این موضوع را روشن کرده که آنچه میان دو کشور در جریان است؛ رقابت است و نه تقابل.

رئیس جمهور آمریکا که از همان ابتدای حضور در کاخ سفید در ۲۰ ژانویه ۲۰۲۱، به سیاست چرخش به ایندوپاسیفیک واشنگتن سرعت بیشتری بخشید تا راهی باشد برای مهار قدرت یابی پکن در قرن ۲۱، بارها مواضع ضدچینی خود را تحت عنوان رقابت توجیه کرده است که این متأثر از پیچیدگی روابط اقتصادی واشنگتن-پکن است.

این را هم باید گفت که رقابت آمریکایی آنگونه که مد نظر بایدن است، شامل مجموعه ای از اقدامات خصمانه شامل تحریک جریان های جدایی طلب مناطق تابع چین، مقصر جلوه دادن پکن در همه گیری کووید ۱۹، طرح اتهامات حقوق بشری و غیره است حال آنکه وی همزمان، تعامل با پکن را در مسائلی چون تغییرات اقلیمی، برجام و افغانستان حفظ می کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.