«پلیکان قصه گو» بزرگترین عروسک کتاب محور و قصه گوی کشور همزمان با آغاز هفته کتاب جمهوری اسلامی رونمایی شد؛ این عروسک قرار است در قالب شادپیمایی مهمان کودکان روستاها و نقاط دورافتاده کشور شود.

پلیکان قصه‌گو، مهمان کودکان مناطق دورافتاده می‌شود

به گزارش قدس آنلاین، ایده پردازی در مبحث کتاب و کتابخوانی و روش های ترویجی یکی از مهمترین رویکردها در جهت افزایش سرانه مطالعه و توسعه فرهنگی در بحث کتاب و کتابخوانی است از این جهت در یک دهه گذشته شاهد طرح ایده های مختلف و متنوع ترویج کتابخوانی به صورت غیر متمرکز و سراسری هستیم.

سال ۹۵ بود که عده ای فرهنگ دوست و در راس آنان آزاده آبتین مدیر مسئول انتشارات‌ آبتین رسانه هنر در راستا و با هدف ارتقای سرانه مطالعه کتاب و کشف و پرورش استعدادهای ادبی طرح «همیار کتاب همراه قلم» را در استان البرز مطرح کرد. طرحی که پس از سه سال از سال ۹۸ اجرا و عنوان طرحی ملی رونمایی و اجرا شد.

آزاده آبتین مبتکر و مجری این طرح در پنجمین سال فعالیت آن همزمان با آغاز بیست و نهمین هفته کتاب جمهوری اسلامی از رونمایی عروسک قصه گو با عنوان «پلیکان قصه گو» خبر داد.

حضور و مشارکت حداکثری هموطنان را از مهمترین دلایل پیشرفت سریع طرح ملی همیار کتاب همراه قلم بر شمرد و اظهار داشت: همیاران کتاب و همراهان قلم از روستاهای دورافتاده تا شهرهای بزرگ اسباب تحول فرهنگی شده اند و امیدواریم با اهتمام و مشارکت حداکثری آنها طی ده سال آینده شاهد تحقق آرمان ارتقاء دست کم ۵ دقیقه به سرانه مطالعه کشور باشیم.
آبتین با بیان اینکه برای تشویق شهروندان و به ویژه کودکان و نوجوانان به فرهنگ مطالعه باید بستری شاد و جذاب فراهم شود از رونمایی بزرگترین عروسک کتاب محور و قصه گوی کشور با عنوان پلیکان قصه گو به طول تقریبی ۴ متر سخن گفت.

وی افزود: این عروسک توسط تیم همیار کتاب همراه قلم تولید شده و حتی تولید عروسک برون سپاری نشده است، ضمن اینکه نیمی از مواد استفاده شده در ساخت ۵۰ درصد تولید عروسک با مواد بازیافتی ساخته شده است.

آبتین گفت: به زودی تورهای ترویجی طرح همیار کتاب همراه قلم با حضور پلیکان قصه گو و سایر عروسک هایی که تولیدشان از پیش برنامه ریزی شده با همراهی موسیقی و حضور و مشارکت حداکثری مردم به صورت شادپیمایی  ارائه خواهد شد.

وی افزود: این عروسک قرار است به روستاها و مناطق دور افتاده سفر کند و به عنوان نمادی از طرح همراه با کارشناسان طرح، استعدادهای ادبی گمنام را شناسایی و طی برگزاری دوره های آموزشی برای آنها، این استعداد ها را به مرحله دیده شدن برساند.
وی در همین راستا با اعلام اینکه به زودی از این المان های جذاب در راستای تولید برنامه تلویزیونی با عنوان «همیار شو» بهره گرفته خواهد شد، افزود: کارگروه پژوهش و اتاق فکر همیاران کتاب و همراهان قلم کشور در حال برنامه ریزی برای تولید یکی از بزرگترین برنامه های کتاب محور کشور و با بهره گیری از مشارکت جمعی همیاران است.

این مروج کتابخوانی به رونمایی از طرح دیگری برای توسعه فرهنگی ایران در آینده اشاره کرد و توضیح داد: هدف از این طرح هم ضمن کاهش آسیب های زیست محیطی،  بهره گیری از منابع حاصل از اهدای پسماندهای شهروندی جهت احداث کتابخانه در فرهنگسراها و مدارس در سراسر ایران است.

آبتین گفت: این طرح مرتبط با پسماندها متمم طرح ملی «همیار کتاب همراه قلم» در کشور است که در قالب طرحنامه ای به وزارت ارشاد ارائه شده و در دست بررسی است وبه زودی در جشنی بزرگ به‌طور رسمی رونمایی خواهد شد.

منبع: ایرنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.