نیازهای انقلاب اسلامی، ایجاد موج بیداری در جهان اسلام و هوشیاری دشمنان و تاسیس هزاران مرکز و اندیشکده برای ضربه به نهاد روحانیت و حوزه که قلب تپنده اسلام و انقلاب اسلامی و گفتمان انقلاب است، تنها بخشی از این حساسیت ها است.

آنگونه که باید پاسخگو نیستیم/ دستاوردهای امروز اصلا قابل بحث و مقایسه با گذشته نیست

به گزارش قدس آنلاین، آیت الله اعرافی، امروز در نخستین روز اجلاسیه مدیران استانی، معاونان و مدیران ستادی حوزه های علمیه، ضمن تسلیت ایام وفات شهادت گونه حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها، مضجع شریف ایشان را مشعل حوزه علمیه قم دانست و در ادامه ضمن تقدیر از تمام دست اندرکاران برگزاری اجلاسیه مدیران حوزه های علمیه، به خطبه امیرالمومنین علی علیه السلام اشاره کرد و گفت: خطبه ذکر مولی الموحدین علی(علیه السلام)، چنان زیبا و جذاب و پرنشاط و پرمحتوا بیان شده که هر چقدر انسان بدان مراجعه می کند، باز آن را تازه می بیند.

مدیر حوزه های علمیه، با بیان این که حضرت علی علیه السلام در تفسیر قرآن دریچه های معانی آیات الهی را باز نمودند، خاطرنشان کرد: ذکر، جلای قلب انسان هاست که در صورت جلوه در دل و جان، جلا بخش قلوب شده، کری ها را علاج و کوری ها را کنار زده، عناد و سرکشی قلب را درمان می سازد.

وی با تاکید بر این که ذکری که در اعماق جان نفود کند، موانع رشد و ارتقا را کنار خواهد زد، یادآور شد: اگر ذکر با طنین آغاز و آسیب های قلب را معالجه کند، اوج گرفته، پرورش یافتگان مکتب ذکر الهی در مدارج عشق ترقی و در قله ها قرار خواهند گرفت.

آیت الله اعرافی افزود: خداوند همیشه ذاکران بزرگی دارد که «عِبَادٌ نَاجَاهُمْ فِی فِکرِهِمْ وَ کَلَّمَهُمْ فِی ذَاتِ عُقُولِهِمْ» خواهد بود، اگر ذکر اوج گرفته ما را به پروار در آورد، بندگانی خواهیم بود که خداوند با ایشان مناجات خواهد نمود. اتصال خدا با این انسان ذاکر چنان عمیق و دقیق است که در اعماق وجود با او سخن می گوید، چرا که فکر، عمیق ترین لایه وجودی بشر و مناجات سری ترین گفتگو است.

وی با تاکید بر این که دنیای درون این انسان ذاکر در تسخیر ذکر و یاد و نام خدا در آمده است، خاطرنشان کرد: ذکر، قلب پاک را به موطن تجلی خدا و متعلق مناجات و مکالمه خدا تبدیل نمود، این سلوکی است که از بنده شروع شد و به پاسخ خداوند ختم و منور به انوار الهی شده، چراغ راهنما در بیابان های کویری عالمی که به دور از معنا، روح، اخلاق و دین باشد، تبدیل خواهند شد.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه با تاکید بر این که اگر طلاب دلیلان و گشاینده مشکلات معرفت و اخلاق و ادب جامعه باشند، حوزوی خواهند بود، اظهار داشت: در صورت دستگیری خلق در مسیر الی الله حوزوی خواهیم بود؛ مهمترین رسالت ما و شما این است که خود چنین بوده، دیگران را تربیت نماییم.

وی با تاکید بر این که مدیران حوزه های علمیه هادیان و راهنمایان حرکت حوزه در روزگار سخت امروز هستند، اظهار داشت: حوزه های علمیه از گذرگاه های سخت و پیچ های تاریخی مهمی عبور کرده و تجارب بزرگی را کسب نموده است که اکنون این میراث بزرگ در عصر انقلاب اسلامی به دست ما و شما سپرده شده است؛ باید قدردان این نعمت الهی باشیم.

مدیر حوزه های علمیه در بخش دیگری از سخنان خود بر اهمیت تقویت حوزه های استانی تاکید نمود و ابراز داشت: متناسب با دنیای امروز و نیاز عصر آنگونه که باید در کیفیت پیش نرفته‌ایم، بایستی در نقطه ای باشیم که هر شهر ما دارای ذخایر علمی و بهره مند از چهره ها و شخصیت های فقیه، متکلم، مفسر، خبیر و مجتهد باشد.

آیت الله اعرافی با اشاره به این که باید در برنامه ها طراحی ها، قله های اهداف را پیش بینی و خروجی برنامه ها به صورت دقیق لحاظ گردد. اظهار داشت: حوزه در نیم قرن اخیر از حیث مخاطبان و جهان پیرامونی تفاوت های مختلفی پیدا کرده است؛ در ابتدای مسیر چهل ساله انقلاب که نیمی از جامعه سواد خواندن و نوشتن نداشتند، امروز ضریب سواد به بالای ۹۰ درصد رسیده است.

وی با بیان این که بیش از یک میلیون نفر از دانشجویان ایرانی تحصیلات تکمیلی را گذرانده اند، اظهار داشت: چند هزار رشته و مقطع با مراکز پژوهشی متعدد و بیشماری از ظرفیت های علمی و دانشگاهی خلق شده در دوران انقلاب؛ اصلا قابل بحث و مقایسه با گذشته نیست.

آیت الله اعرافی، ضمن اشاره به برجسته ترین ابزارهای جامع پذیری دنیای متحول و پرجنجال کنونی و با بیان این که به سبب ارتقای سطح دانش، پرسشگری افزایش پیدا نموده است، خاطرنشان کرد: نیازهای انقلاب اسلامی، ایجاد موج بیداری در جهان اسلام و هوشیاری دشمنان و تاسیس هزاران مرکز و اندیشکده برای ضربه به نهاد روحانیت و حوزه که قلب تپنده اسلام و انقلاب اسلامی و گفتمان انقلاب اسلامی است، تنها بخشی از این حساسیت ها است.

وی با تاکید بر این که نظام اسلامی، پایه ریزی بنیان‌های حرکت نظام مند بر شریعت، اسلام و اندیشه الهی و دینی و کاری بسیار حساس است، خاطرنشان کرد: هنوز بسیاری از امور و قوانین در کشور بر پایه‌های شریعت استوار نیست.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، به کاستی‌ها و نیازهای دانشگاهی در تمامی قلمروهای علوم انسانی اشاره کرد و یادآور شد: قلمروهای بی پایانی از اندیشه ورزی و تولید نظریه و تئوری تا مقام تبلیغ و ترویج و گفتمان سازی، رو به روی یکایک حوزویان قرار دارد و در بسیاری از موارد با همه دستاوردهای بزرگی که داشته ایم، همچنان آنگونه که باید پاسخگو نیستیم.

وی با تاکید بر این که مدیران حوزه های علمیه مسئول صیانت از کیان روحانیت هستند، خاطرنشان کرد: روحانیون با سختی های معیشتی عصر، صبورانه و بردبارانه مواجه شده است؛ نیاز است تا آسیب ها، ناهماهنگی ها و پراکندگی ها در نظامات علمی، تحقیقاتی و آموزشی حوزه اصلاح گردد.

مدیر حوزه های علمیه، در بخش پایانی سخنان خود بر اهمیت توجه به سرمایه اجتماعی روحانیت اشاره و با بیان این که در تنظیم اسناد حوزوی گام های بزرگی برداشته شده است، خاطرنشان کرد: انتقال طرح ها، برنامه ها، رویکردها و مطالب به مدیران مدارس و اساتید حوزه های علمیه از مواردی است که همت مدیران میانی حوزه های علمیه را می طلبد.

آیت الله اعرافی ضمن ارائه گزارشی از فرایند رشته های تخصصی حوزه های علمیه، تصریح کرد: سرفصل نویسی بخش قابل توجهی از رشته‌های تخصصی، تکمیل شده است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.