رحیم العبودی، از رهبران جریان حکمت از نشست شورای هماهنگی گروه‌های شیعی خبر داد که قرار است در منزل نوری‌المالکی، رئیس ائتلاف دولت قانون برگزار شود. با گذشت چندین هفته از انتخابات عراق بر کسی پوشیده نیست هیچ یک از جریان‌های شیعی عراق قدرت تشکیل یک پارلمان قدرتمند با حداکثر کرسی‌ها را ندارند. امروز جریان شیعی صدری و شورای هماهنگی سیاسی به رهبری نوری المالکی در وضعیت جدایی به‌سر می‌برند و نخستین سناریویی که برایشان محتمل است این است به‌سراغ وحدت با دیگر جریان‌های سیاسی بروند.

 جریان صدر به‌دلیل داشتن کرسی‌های بیشتر در ظاهر دست برتر را دارد و ممکن است بتواند با کردها و اهل سنت عراق تعامل کند اما این حقیقت را نباید نادیده گرفت که این‌دو گروه هرگز یک‌جانبه‌گرایی به نفع صدر را برنخواهند گزید. سیستم سیاسی عراق هم یک‌جانبه‌گرایی را برنمی‌تابد و هرگز موجب رشد اختلافات جناح‌های سیاسی با اقلیت‌های سنی و کرد نمی‌شود به همین خاطر نقش‌آفرینی چندجانبه سنی‌ها و کردها در لابی‌گری با جریان‌های شیعی مانند صدر و شورای هماهنگی المالکی بسیار محتمل است.

اگر سناریوی وحدت دو جریان شیعی با اقلیت‌های جامعه عراق به‌نتیجه نرسد بازی وارد مرحله جدیدی می‌شود و ممکن است صدر و شورای هماهنگی با یکدیگر توافق کنند و از دل این توافق یک نفر منتخب بیرون بیاید که رأی حداکثری را خواهد داشت. در سال ۲۰۱۸ شاهد چنین ماجرایی بودیم که پس از یک دوره واگرایی دوباره جریان‌های شیعی همگرا شدند و عادل عبدالمهدی به نخست‌وزیری رسید. هرچند بعدها پیوند میان جریان‌های شیعی پوپولیست و سنی‌های اپوزیسیون موجب کنار رفتن عادل عبدالمهدی در سال ۲۰۱۹ شد. سناریوی سومی هم وجود دارد که می‌گوید اگر در داخل عراق وحدتی اتفاق نیفتد بازی به خارج از کشور کشیده می‌شود و کشورهای دخیل در تحولات عراق روی یک شخص خارج از جریان‌های سیاسی این کشور اتفاق نظر می‌کنند و یک جریان سومی به قدرت می‌رسد. این اتفاق یک بار برای مصطفی الکاظمی افتاده است و او نخست‌وزیر منتخب خارج از دایره سیاست عراق بود. الکاظمی پس از ترور نافرجامش به دست پهپادهای ناشناس به میان مردم در شهرک صدری بغداد رفت و آنجا پیاده‌روی کرد. این اقدام او پیام روشنی دارد و به ما می‌گوید جریان صدر امنیت الکاظمی را تأمین خواهد کرد و الکاظمی تنها میان آن‌ها احساس امنیت دارد. بی‌تردید این پیاده‌روی با آن ترور نافرجام بی‌ارتباط نیست و باید منتظر آینده‌ای نزدیک باشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.