بحران آب در چهارمحال و بختیاری به عنوان سرمنشاء سه رودخانه بزرگ کشور مسئله‌ای است که شاید هیچکس آن را تصور نمی‌کرد.

مصائب آب در سرمنشاء سه رودخانه بزرگ کشور/آبرسانی سیار به۲۰۰ روستا

به گزارش قدس آنلاین، بحران آب در چهارمحال و بختیاری به حدی افزایش پیدا کرده است که ۱۰ دشت این استان ممنوعه و ممنوعه بحرانی اعلام شده است.

روزی که این استان ۱۱ درصد از آب مورد نیاز کشور را تأمین می‌کرد امروز در حال تبدیل شدن به کویری خشک و بی آب و علف است.

رشته کوه‌های «زردکوه» در گذشته انباشته از ذخایر برفی بودند اما این یخچال‌های طبیعی نیز به صفر رسیده است و این مسئله آژیر خطر بحران کمبود آب شرب را در چهارمحال و بختیاری به صدا درآورد.

خشک شدن چشمه «کوهرنگ» خبری غیر قابل باور برای مردم چهارمحال و بختیاری و استان‌های همجوار بود و موجب شد مردم منطقه با نواختن ساز و دهل به سوگ بنشینند.

اما بحران آب به اینجا ختم نمی‌شود و فرونشست یک متری دشت «خانمیرزا»، خشک شدن بیش از ۲۰۰ چاه و کاهش ۳۰ تا ۸۰ درصدی ۵۰۰ چاه در این شهرستان، خشک شدن منبع تأمین آب شرب شهر «کیان»، خشک شدن چاه آب در شهرک‌های صنعتی چهارمحال و بختیاری از دیگر اخبار شک کننده در ماه‌های گذشته بود که مردم بام ایران می‌شنیدند و با آن رو به رو می‌شدند.

این مسائل پیش آمده و وعده‌های داده شده توسط دولتمردان که جامه عمل نپوشاند و از سویی عدم موافقت با اجتماع اعتراضی برای رساندن صدا و عدم پاسخ مسئولان استانی و ملی به مردم چهارمحال و بختیاری موجب دلسردی آنان شده است.

صدای بلند برخی افراد برای تضییع حق است

علی‌اکبر محرابیان ۲۲ آبان‌ماه امسال در سفر به چهارمحال و بختیاری در جمع کشاورزان استان بنای وزارت نیرو را اجرای حق و عدالت در حوزه آب دانست و اظهار کرد: برای احقاق حقوق مردم و اجرای عدالت تا آخرین توان ایستاده‌ایم.

وی با بیان اینکه بسیاری از مظلومان صدایی ندارند، عنوان کرد: برخی با صدای بلند فریاد عدالت سر می‌دهند، در حالی که در باطن به‌دنبال تضییع حق هستند.

وزیر نیرو ادامه داد: مردم چهارمحال و بختیاری و استان‌های مجاور از بی‌عدالتی در حوزه آب صدمه دیده‌اند.

محرابیان با بیان اینکه در صورت عدم برقراری تعادل بین منابع و مصارف، انتظارات بی‌جا برای مردم به‌وجود می‌آید، گفت: این مهم موجب ایجاد و افزایش نارضایتی در بین مردم می‌شود.

وی به پروژه‌های آبی اشاره کرد و افزود: اجرای طرح‌های غلط در حوزه آب گرفته می‌شود.

مصائب آب در سرمنشاء سه رودخانه بزرگ کشور/آبرسانی سیار به۲۰۰ روستا

ضرورت اجرای عدالت در حل مشکلات آبی

قدرت الله حمزه نماینده مردم در مجلس اظهار کرد: اساس سیاست و مدیریت عدالت، معنوی و صداقت است.

وی با اشاره به آب رسانی سیار به روستاهای چهارمحال و بختیاری، عنوان کرد: بحران آب در این استان جدی است مسئولان وزارت نیرو برای حل آن باید تصمیمات جدی بگیرند.

نماینده مردم در مجلس با بیان اینکه تونل بهشت آباد موجب نابودی چهارمحال و بختیاری می‌شود، تصریح کرد: خسارت‌های زیست محیطی این تونل غیر قابل جبران است.

وزارت نیرو به برنامه ششم عمل نکرده است

حمزه با اشاره به اینکه اجازه بهره برداری از تونل را نمی‌دهیم، گفت: تونل بهشت آباد خط قرمز مردم است و باید از دستورات وزارت نیرو خارج شود.

وی ادامه داد: وزارت نیرو به برنامه ششم عمل نکرده است و این موجب ایجاد مشکلات آبی در کشور شده است.

نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مشکلات معیشت، محرومیت، اشتغال، مسکن و ازدواج در چهارمحال و بختیاری وضعیتی افسارگسیخته دارد، اظهار کرد: زیبنده نیست مشکل آب را هم به مشکلات مردم این استان اضافه کنیم.

مصرف کمتر از حقابه در چهارمحال و بختیاری

استاندار چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه سد زاینده رود بیش از یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون متر مکعب آب دارد، اظهار کرد: از این میزان تنها ۲۳۷ میلیون متر مکعب به این استان اختصاص داده شده است.

اقبال عباسی با بیان اینکه چهارمحال و بختیاری کمتر از ۱۵۰ میلیون متر مکعب آب مصرف کرده است، عنوان کرد: مابقی آب از این استان خارج و وارد استان اصفهان شده است.

اجرای ۱۰۰ درصدی مصوبات شورای عالی آب در چهارمحال و بختیاری

وی به خشکسالی‌ها و بحران آب اشاره کرد و گفت: بیش از ۲۰۰ شهر و روستا در چهارمحال و بختیاری با تانکر آبرسانی می‌شود.

استاندار چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه نباید مشکلات آبی را بین مردم کشاند، ادامه داد: مشکل آب چهارمحال و بختیاری بیشتر از دیگر استان‌ها است.

عباسی به مصوبات شورای عالی آب اشاره کرد و افزود: تمامی مصوبات شورای عالی آب در چهارمحال و بختیاری اجرا شده است.

ذخیره برف در چهارمحال و بختیاری نزدیک به صفر

خسرو کیانی با بیان اینکه از دهه ۷۰ تا کنون چهارمحال و بختیاری دچار بحران کم آبی و خشکسالی شده است، اظهار کرد: طی چند سال اخیر برداشت آب افزایش یافته است.

وی با اشاره به اینکه برداشت آب و میزان بارندگی با هم تناسب ندارند، عنوان کرد: طی دو هفته گذشته هشدار خشک شدن چشمه کوهرنگ که تأمین کننده آب چند استان است، داده شده بود.

مدیر کل مدیریت بحران چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه ذخیره برف استان به صفر نزدیک است، تصریح کرد: بحران کم آبی در این استان از سال‌ها پیش آغاز شد و امروز تبدیل به فاجعه بزرگ شده است.

کیانی ادامه داد: آب شرب مرکز استان از این سرچشمه تأمین می‌شود که فعلاً حداقل آب برای شرب موجود است.

وی افزود: امیدواریم بارش‌های امسال به اندازه‌ای باشد که این مشکل را حل کند.

بنا بر این گزارش، خشکسالی‌های پی در پی در سر منشأ سه رودخانه کشور، سو مدیریت در حوزه آبی، افزایش صنایع آب بر در استان‌های همجوار همه دست به دست هم داده است تا امروزه مردم در چهارمحال و بختیاری و استان‌های همجوار با مشکلات عدیده در حوزه آبی رو به رو شوند، این مهم نیازمند بررسی دقیق و عادلانه است تا با تصمیم گیری درست و به موقع این مسئله حل شود.

انتقال آب از خلیج فارس به فلات مرکزی، انتقال صنایع آب بر به کنار دریا و حذف کشت برنج از تولیدات کشاورزی و تولید محصولات کم آب در منطقه می‌تواند مردم را از بحران آب نجات دهد.

منبع: مهر

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.