فروردین سال ۹۵ بود که با دستور رئیس جمهور کلنگ ساخت بیمارستان ۵۴۰ تختخوابی شرق مشهد در زمین پنج هکتاری و اهدایی آستان قدس در ابتدای جاده سرخس به زمین زده شد تا پس از سال‌ها انتظار، اهالی شهرک رجایی در شرق مشهد از بیمارستانی مجهز با ۴۸ هزارمتر مربع زیر بنا و برآورد هزینه اولیه ۲۷۰ میلیارد تومانی تا چهار سال بعد بهره‌مند شوند و از امکانات درمانی آن استفاده کنند.

 هدیه آستان قدس رضوی به مردم حاشیه شهر

اما با گذشت بیش از پنج سال از آن روزها، وضعیت این بیمارستان بدون اینکه حتی یک خشت روی هم گذاشته شود، بلاتکلیف ماند و تنها چیزی که در آن زمین دیده می‌شد علف‌های هرزی بود که سراسر زمین را فراگرفته بود. برای ساخت این پروژه قرار شد شهرداری مشهد پروانه ساخت رایگان برای زمین یاد شده اختصاص بدهد، ۵۰ درصد هزینه ساخت بیمارستان (۱۵۰ میلیارد تومان) توسط وزارت بهداشت و ۵۰ درصد دیگر نیز توسط وزارت راه و شهرسازی تأمین شود. در این میان پس از آمدوشدها و دستورات مقامات استانی و از جمله استاندار وقت، زمین یاد شده به نام دانشگاه علوم پزشکی مشهد ثبت شد.

سال ۹۶ رشیدیان، استاندار وقت از تهیه نقشه اجرایی بیمارستان با تأیید وزارت بهداشت خبر داد و اعلام کرد قرار است بیمارستانی مشابه بیمارستان ۶۱۰ تختخوابی امام رضا(ع) در این منطقه محروم ساخته شود، اما دقیقاً دو سال پس از کلنگ‌زنی پروژه در آذرماه ۹۷ قاضی زاده هاشمی، وزیر وقت بهداشت که خود یکی از حاضران در مراسم کلنگ زنی این پروژه بود، در سفر به مشهد گفت وزارت بهداشت هیچ پولی برای ساخت این بیمارستان ندارد.

پس از آن و در بین پاسکاری دانشگاه علوم پزشکی و وزارت راه و شهرسازی حمیدرضا اسلامی، معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه علوم پزشکی مشهد علت عدم ساخت این بیمارستان را خرج شدن پول‌ها در تکمیل و تجهیز چندین بیمارستان بزرگ دیگر شهر عنوان کرد و گفت: برای تأمین اعتبار بیمارستان ۵۴۰ تختخوابی به‌شدت با مشکل روبه‌رو بودیم و به همین  دلیل وزارت بهداشت با تخصیص بودجه برای این بیمارستان موافقت نکرد و نمی‌توانستیم ماده ۲۳ برای دریافت بودجه را اخذ کنیم.

با این حال دوم فروردین امسال جلسه آنلاین با حضور رئیس جمهور وقت و رؤسای دانشگاه‌های علوم پزشکی تشکیل و در آن، موضوع بیمارستان ۵۴۰ تختخوابی مشهد نیز مطرح شد و با پیگیری معتمدیان استاندار وقت بودجه ۲۰۰میلیارد تومانی برای این بیمارستان در سامانه کمیسیون ماده ۲۳ ثبت شد.
روز گذشته پس از گذشت بیش از پنج سال عملیات اجرایی این بیمارستان برای بار دوم در مراسمی با حضور استاندار خراسان رضوی، شهردار مشهد، نماینده مردم مشهد و دیگر مسئولان آغاز شد.

هدیه آستان قدس برای مناطق محروم

معاون بهره‌وری املاک و اراضی بنیاد بهره‌وری موقوفات آستان قدس رضوی گفت: در راستای توافقات به عمل آمده در سال ۹۵ و براساس مصوبات کمیسیون ماده ۵ در همان سال، برای تأمین نیاز بهداشتی درمانی منطقه کم‌برخوردار حاشیه شهر مشهد، آستان قدس رضوی زمینی به مساحت پنج هکتار در شهرک شهید رجایی به دانشگاه علوم پزشکی مشهد اهدا کرد.
مرتضی حقیقی درگفت وگو با آستان‌نیوز تصریح کرد: در همین راستا با اهدای زمین توسط آستان قدس رضوی و تأمین بودجه ساخت توسط دانشگاه علوم پزشکی مشهد، صبح امروز(شنبه)عملیات اجرایی ساخت این بیمارستان با حضور مسئولان استانی آغاز شد.

وی افزود: آستان قدس رضوی که در سال‌های اخیر خدمات گسترده‌ای به مردم حاشیه شهر مشهد ارائه داده و حداکثر همکاری را با دستگاه‌های اجرایی داشته، حالا با اهدای این قطعه زمین پنج هکتاری، گام بلند دیگری برای رفع محرومیت از این منطقه برداشته و دامنه خدمت‌رسانی خود را توسعه داده است.

پشتیبانی همه‌جانبه برای تسریع در ساخت بیمارستان

استاندار خراسان رضوی هم در آغاز مراسم کلنگ‌زنی این طرح با قدردانی از تولیت آستان قدس رضوی که زمین ساخت این بیمارستان را در اختیار قرار داده است، افزود: تولیت محترم برای ارائه خدمات در همه ابعاد، حمایت‌های لازم را داشته و نسبت به حاشیه شهر مشهد همیشه نگرانی دارند.
نظری افزود: در راستای خدمت‌رسانی به مردم و سرعت‌بخشی به عملیات ساخت بیمارستان ۵۴۰تختخوابی مشهد از هیچ کوششی دریغ نخواهد شد که در این راستا بارقه‌های امید خوبی در تعامل با وزارتخانه‌ها در راستای رفع مشکلات بودجه‌ای ساخت پروژه‌ها ایجاد شده است.

وی اضافه کرد: باید مشهد و خراسان رضوی در تمامی ابعاد به یک کارگاه فعالیت اقتصادی گسترده تبدیل شود تا مردم بیش از پیش از مزایای آن بهره‌مند شوند. سرپرست دانشگاه علوم پزشکی مشهد هم طی سخنانی در این مراسم گفت: بیمارستان ۵۴۰ تختخوابی قرار است در زمینی به مساحت پنج هکتار و با زیر بنای ۶۰ هزارمتر مربع در یک منطقه کم برخوردار و پرجمعیت شرق مشهد ساخته شود.
دکتر محمد علی کیانی افزود: زمین این طرح را آستان قدس رضوی با پیگیری استانداری تأمین کرده است که در صورت تأمین اعتبارات مورد نیاز، ساخت این بیمارستان در مدت چهار سال به پایان خواهد رسید.

او ادامه داد: برای ساخت این بیمارستان، هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان از محل منابع ملی پیش‌بینی شده است و با بهره‌برداری از آن تحولی اساسی در توسعه کمی و کیفی خدمات‌رسانی در حوزه درمان به زائران و مجاوران بارگاه منور رضوی ایجاد خواهد شد.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: در حال حاضر منطقه شرق مشهد فاقد بیمارستان است و ساخت این بیمارستان موجب افزایش دسترسی مردم ساکن در مناطق کم برخوردار به مراکز درمانی می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.