رییس سازمان اورژانس کشور از افزایش ۶٢ درصدی تصادف اتوبوس ها نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داد.

افزایش ۶٢ درصدی تصادف اتوبوس ها نسبت به سال گذشته

به گزارش قدس آنلاین، محمد جعفر میعادفر در مراسم یادبود قربانیان حوادث ترافیکی و آغاز دهه ملی اقدام برای ایمنی راه‌ها گفت: ایران کشوری ۸۵ میلیون نفری با وسعت بیش از یک میلیون و ۶۰۰ هزار کیلومتر است.

وی ادامه داد: کشور بیش از ۸۶ هزار کیلومتر راه اصلی و فرعی و بیش از ۲۰۰ هزار کیلومتر راه روستایی دارد که در آن تردد انجام می‌شود. پوشش این پهنه کار دشواری است. 

میعادفر با بیان اینکه حوادث ترافیکی در ایران جزو چهار علت اصلی مرگ و میر است گفت: بیماری‌های قلبی عروقی، دیابت، سرطان و حوادث ترافیکی این عوامل هستند. 

رییس اورژانس کشور با تاکید بر اینکه در حوزه عمر از دست رفته کسانی که دچار حوادث ترافیکی می‌شوند رتبه اول را داریم گفت: بیشتر قربانیان حوادث ترافیکی جوان هستند. این افراد تا سن ۷۵ سال به عنوان سن میانگین عمر می‌کنند. فردی که ۲۵ سال یا ۳۰ سال عمر می‌کند در واقع ۳۰ سال عمر فعال خود را از دست می‌دهد. این هزینه‌ای برای دولت و برای خود شخص دارد.

رییس سازمان اورژانس کشور ادامه داد: فوریت‌های پزشکی قسمت آخر یک حادثه است. هر چه تلاش کنیم و پایگاه‌های اورژانس را ایجاد کنیم؛ باز هم اگر چند عامل اول مدیریت نشود، شاید همین بساط یا بیشتر از آن را شاهد باشیم. 

وی گفت: در دهه گذشته خدمات مؤثری توسط سازمان ها انجام شده است، در گذشته سالانه ۲۴ هزار نفر در حوادث ترافیکی جان خود را از دست می دادند و این آمار رو به فزونی بود اما حالا چند سالی است که این آمار کاهش یافته است.

رییس سازمان اورژانس کشور اظهار کرد: در دهه گذشته ۴۶ درصد پایگاه‌های اورژانس توسعه و ۵۳ درصد مأموریت‌ها افزایش پیدا کرده است. در یک پلاتوی چند ساله قرار گرفتیم که بخشی از آن را بیماری کرونا کمک کرد که این حوادث افزایش پیدا نکند.

میعادفر درباره آماری از  ۷ ماه گذشته اظهار کرد: در هر روز ۲۲ حادثه پر تلفات ترافیکی اتفاق می‌افتد. تعریف حوادث ترافیکی برای اورژانس بیش از ۳ کشته یا ۵ مصدوم است. این آمار در هفت ماه اول سال ۲۹ درصد نسبت به مدت مشابه در سال گذشته افزایش داشته است. سال گذشته به دلیل شیوع کرونا بار تحرک ترافیکی در جاده‌ها مدیریت شده بود و بخش‌هایی از آن نیز متوقف شد. حالا که در حال عبور از بحران کرونا هستیم، امیدواریم که دچار بحران حوادث ترافیکی نشویم.

وی ادامه داد: از اول سال تا به حال ۱۱۷ مورد حادثه تصادف اتوبوسی داشتیم که نسبت به سال گذشته ۶۲ درصد افزایش داشته است. ۱۰۳ مورد تصادف مینی بوس اتفاق افتاده که ۲۴ درصد نسبت به گذشته افزایش داشت. همچنین ۱۵ درصد تصادف خودروهای ون نیز اعلام شده که در حال افزایش است. این آمار برای هفت ماه اول سال است و من تنها این سه مورد را اعلام کرده ام اما بقیه آمار هم موجود است. 

میعادفر با بیان اینکه در بحث مدیریت ناوگان عمومی باید وزارت راه دقت بیشتری داشته باشد گفت: چون در هر اتوبوس حدود ۴۰ نفر مسافر سوار می‌شود و در هر اتفاقی بیفتد حداقل ۱۵ نفر آسیب می‌بینند.

رئیس سازمان اورژانس کشور با بیان اینکه اورژانس هوایی ۷۰ درصد مأموریت‌ها را پوشش می‌دهد گفت: اما باید بدانیم که چقدر می‌تواند پاسخگوی حجم تصادفات باشد. مواردی که بحث قانونمندی و نقش پلیس را پررنگ می‌کند که آمار حوادث کمتر شود را ارائه می‌کنند باید به زبان مشترکی برسیم و با این وضعیت چالش‌های بودجه‌ای به یک راه حلی برسیم. از دوستان می‌خواهیم که جلسات کمیسیون راه برگزار شود تا چالش‌ها را مطرح و راه‌ها هموارتر شود و شاهد کاهش مرگ و میرها باشیم. در سند راهبردی و برنامه ششم توسعه اشاره شده که باید سالانه ۱۰ درصد مرگ و میر کاهش پیدا کند اما الان درجا می‌زنیم.

منبع: ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.