رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گفت: برخی بانک‌های عامل برای پرداخت تسهیلات مسکن روستایی سفته را به‌عنوان ضمانت قبول نداشته و همین برای روستاییان مشکلاتی به وجود آورده است. درصورتی‌که باید تسهیلات به طور روان پرداخت شود.

 برخی بانک‌ها در پرداخت تسهیلات مسکن روستایی سنگ‌اندازی می‌کنند

به گزارش قدس آنلاین، اکبر نیکزاد در حاشیه بازدید از روستاهای زلزله‌زده قوچان و افتتاح چند طرح عمرانی اظهار کرد: طی ارزیابی‌ها و جلسات برگزارشده و گزارش کارشناس‌های خبره از افزایش قیمت مصالح ساختمانی، باید تسهیلات ساخت منازل مسکونی روستایی به ۲۰۰ میلیون تومان افزایش پیدا کند.

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با یادآوری اینکه افزایش تسهیلات در جلسه شورای عالی مسکن به تصویب رسیده است، گفت: در حال حاضر ۵۰ درصد واحدهای مسکونی روستایی کشور ایمن بوده و ۵۰ درصد باقی‌مانده نیازمند بازسازی و نوسازی است.

وی ادامه داد: مصوبه این تسهیلات این‌گونه است که بازپرداخت ۲۰ ساله و سود ۵ درصد است و با ضمانت زنجیره‌ای ۳ نفر به‌صورت سفته پرداخت می‌شود یعنی اگر یک روستایی این وام را دریافت کند هرماه حدود یک‌ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان باید قسط پرداخت نماید.

نیکزاد با اشاره تعامل مناسب بانک‌ها در پرداخت تسهیلات مسکن روستایی در کشور، بیان کرد: متأسفانه دو بانک در پرداخت‌ها وسواس به خرج داده و ضمانت سفته را قبول نمی‌کنند و به‌جای آن درخواست چک و ضامن کارمند دارند درصورتی‌که باید تسهیلات به‌صورت روان به روستاییان پرداخت شود تا در پایان سال ۱۴۱۰ جشن نوسازی واحدهای مسکونی برگزار شود.

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی تأکید کرد: اگر واحدهای مسکونی روستایی به‌سرعت بازسازی نشده و زلزله‌ها نیز ادامه پیدا کند ممکن است درزمانی میزان خسارت آن‌قدر بالا رود که دیگر پشیمانی فایده نداشته باشد.

 بازنگری در طرح هادی روستاهای با افق ۱۰ ساله

وی بابیان این موضوع که بنیاد مسکن انقلاب اسلامی هرساله ۲۰۰ هزار واحد مسکن روستایی را در تعهد خود دارد، گفت: عملکرد خوب بنیاد مسکن انقلاب اسلامی موجب شده مأموریت ساخت ۲۰۰هزار واحد مسکونی شهری در شهرهای زیر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت را بر عهده بگیرد.

نیکزاد ادامه داد: طی جلسات برگزارشده با وزارت راه و شهرسازی مقرر شد این وزارتخانه زمین‌های موردنیاز برای ساخت این واحدهای مسکونی را در اختیار بنیاد مسکن قرار دهد و تسهیلات آن نیز در قالب قانون جهش مسکن به بانک‌ها ابلاغ شود.

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با یادآوری این مطلب که افق ۱۰ ساله برخی طرح‌های هادی روستایی به پایان رسیده و باید در آن بازنگری صورت بگیرد، تصریح کرد: با توجه به اینکه تأمین اعتبارات دولتی در این حوزه با مشکلاتی روبه‌رو بوده و برخی روستاها نیز برای توسعه با محدودیت روبرو هستند مقرر شد هر روستایی که افق ۱۰ ساله آن پایان‌یافته از اعتبارهای داخلی بازنگری انجام شود.

وی خاطرنشان کرد: عمران روستایی و رسیدن به معابر مناسب روستایی و بردن امکانات به روستاها در راستای اقتصاد مقاومتی است و اقتصاد مقاومتی یعنی حرکت  بر اساس توانمندی داخلی، پس باید امکانات خوبی فراهم شود تا سکونت در روستاها میسر و تولید ادامه یابد.

اتمام بازسازی واحدهای زلزله‌زده قوچان تا دو ماه آینده

نیکزاد با اشاره به زلزله ۵.۲ ریشتری دو ماه پیش در قوچان و آسیب‌دیدگی ۸۰۰ واحد مسکونی که نیازمند تخریب یا نوسازی بوده و تعمیر ۳۰۰ واحد دیگر، بیان کرد: هم‌اکنون اسکلت ۵۵ واحد و نیز سقف ۸ واحد زده‌شده است که بر اساس این روند بازسازی واحدهای آسیب‌دیده از زلزله قوچان تا دو ماه آینده پایان می‌یابد.

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی بابیان اینکه ایران روی کمربند زلزله قرار داشته و در نقاط مختلف با آسیب روبرو است، گفت: تا زمانی که تسهیلات رسماً به بانک‌ها ابلاغ نشده یا سازمان برنامه‌وبودجه تسهیلات بلاعوض پرداخت نکند بنیاد مسکن موظف است مردم از این حوزه دچار استرس نشوند.

وی افزود: تشکیل پرونده‌ها انجام‌شده و طی چند روز آینده تسهیلات بلاعوض نیز به استان ابلاغ می‌شود تا عملیات واحدهای آسیب‌دیده به‌سرعت انجام بگیرد.

انتهای پیام/

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.