بررسی آمار گلزنی ۳ فصل اخیر لیگ برتر فوتبال ایران با لیگ کشورهای عربستان، قطر و امارات نشان می دهد که لیگ ایران آمار پایین‌تری نسبت به این لیگ‌ها دارد.

ایران از امارات و قطر هم عقب‌تر است

به گزارش قدس آنلاین، هفته پنجم لیگ برتر فوتبال ایران با ۸ بازی برگزار شد که در این دیدارها تنها ۱۰ گل به ثمر رسید و هفته کم‌گلی را لیگ ایران سپری کرد. لیگی که سال‌ها است میانگین گل کمتری دارد و نسبت به سایر لیگ‌های برتر آسیایی هم، در رده پایینی قرار دارد.

تاکنون ۵ هفته و ۴۰ بازی از لیگ بیست و یکم برگزار شده است که در مجموع ۶۸ گل توسط تیم‌ها به ثمر رسیده که این میانگین ۱.۷ گل در هر بازی را برای لیگ بیست و یکم نشان می‌دهد. این در حالی است که در سایر لیگ‌های برتر خاورمیانه، میانگین آمار بهتری را نسبت به لیگ ایران می‌بینیم و تنها لیگ ستارگان قطر در این فصل، آمار بدتری را نسبت به لیگ برتر ایران به ثبت رسانده‌ است. در لیگ ۱۴ تیمی امارات که ۱۰ هفته از آن‌ گذشته، ۱۹۰ گل به ثمر رسیده که میانگین گل ۲.۷ گل در هر بازی را به همراه داشته است. در لیگ ۱۲ تیمی قطر، ۱۶۳ گل در ۹ هفته وارد دروازه‌ها شده است که میانگین گل این لیگ را به ۱.۵ گل در هر بازی نسبت به فصول قبل کاهش داده است. همچنین در لیگ عربستان و با وجود بازی‌های نابرابر برخی تیم‌ها مانند الهلال، ۲۳۴ گل در ۹۱ بازی به ثمر رسیده تا میانگین ۲.۵۷ گل را در این لیگ شاهد بود.

قطعا یکی از دلایل کم گل بودن لیگ ایران نسبت به سایر لیگ‌های خاورمیانه، کیفیت بد استادیوم‌های تیم‌های لیگ برتری و حتی دسته‌های پایین‌تر است و دلیل دوم هم می‌تواند، نبود ثبات روی نیمکت‌ها باشد. لیگ ایران برعکس سایر لیگ‌های عربی، روندی نزولی داشته و کاسه صبر مدیران تیم‌ها خیلی زود پر می‌شود و تنها پس از چند هفته نتیجه نگرفتن، مربی خود را برکنار می‌کنند. همچنین نبود تماشاگران نیز در کاهش میانگین گل این فصل نسبت به فصولی قبل از کرونا، تاثیری مستقیم داشته اما آمار نشان می‌دهد در ۳ فصل اخیر، لیگ ایران آمار بدتری در به ثمر رساندن گل نسبت به لیگ‌های امارات، قطر و عربستان داشته است و این نشان از کم هیجان بودن لیگ برتر فوتبال ایران است.

بررسی آمار گلزنی در ۴ لیگ برتر خاورمیانه نشان می‌دهد لیگ برتر جای زیادی برای پیشرفت دارد و از مدیران فدراسیون و باشگاه‌ها تا سایر اعضای دخیل در فوتبال این مملکت باید سعی تلاش کنند و تا این لیگ حداقل به سطح لیگ‌هایی مثل لیگ عربستان و حتی امارات برسد.

فصل ۲۲-۲۰۲۱

لیگ ایران: ۶۸ گل در ۴۰ بازی؛ میانگین ۱.۷ گل در هر بازی

لیگ امارات: ۱۹۰ گل در ۷۰ بازی؛ میانگین ۲.۷ گل در هر بازی

لیگ ستارگان قطر: ۱۶۳ گل در ۱۰۸ بازی؛ میانگین ۱.۵ گل در هر بازی

لیگ عربستان: ۲۳۴ گل در ۹۱ بازی؛ میانگین ۲.۵۷ گل در هر بازی

فصل ۲۱-۲۰۲۰

لیگ ایران: ۴۷۶ گل در ۲۴۰ بازی؛ میانگین ۱.۹۸ گل در هر بازی

لیگ امارات: ۵۶۷  گل در ۱۸۲ بازی؛ میانگین ۳.۱۱ گل در هر بازی

لیگ ستارگان قطر: ۳۷۶ گل در ۱۳۲ بازی؛ میانگین ۲.۸۴ گل در هر بازی

لیگ عربستان: ۷۴۶ گل در ۲۴۰ بازی؛ میانگین ۲.۸۷ گل در هر بازی

فصل ۲۰-۲۰۱۹

لیگ ایران: ۵۰۳ گل در ۲۴۰ بازی؛ میانگین ۲.۰۹ گل در هر بازی

لیگ امارات: ۳۸۵ گل در ۱۳۳ بازی؛ میانگین ۲.۸۹ گل در هر بازی (لیگ امارات به دلیل کرونا، نیمه تمام ماند)

لیگ ستارگان قطر: ۳۵۰ گل در ۱۳۲ بازی؛ میانگین ۲.۶۵ گل در هر بازی

لیگ عربستان: ۶۹۰ گل در ۲۴۰ بازی؛ میانگین ۲.۸۷ گل در هر بازی

منبع: ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.