سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان به اظهارات و فضاسازی‌های «رابرت مالی» درباره نزدیک شدن ایران به نقطه بدون بازگشت برای احیای برجام واکنش نشان داد و با بیان اینکه ترامپ رفته اما کارخانه تولید جعلیات در واشنگتن هنوز تعطیل نشده، گفت: این طرف‌های مقابل ما هستند که باید توجه کنند پنجره مذاکره برای همیشه باز نیست.

پنجره دیپلماسی تا ابد باز نمی‌ماند

اشاره سعید خطیب‌زاده به اظهارات نماینده آمریکا در امور ایران است که روز جمعه در کنفرانس امنیتی منامه بحرین بدون اشاره به خروج این کشور از برجام و تلاش برای بر هم زدن این توافق، مدعی شد ایران با توسعه غنی‌سازی ۶۰درصد به نقطه بدون بازگشت نزدیک می‌شود. مالی همچنین گفته بود: ایران در حال ایجاد خطر غیر ممکن ساختن هرگونه انتفاع از احیای توافق هسته‌ای است.  این در حالی است که در روزهای اخیر مقامات آمریکایی در یک فضاسازی رسانه‌ای گسترده، موضوع توافق موقت با ایران را در قالب توقف غنی‌سازی ۶۰درصد به آزادی و رفع بلوکه بودن برخی دارایی‌های ایران مطرح کرده‌اند که به نظر می‌رسد بیشتر برای ارزیابی واکنش ایران است. حرکتی که خطیب‌زاده هم آن را تلاش برای ماهی‌گیری از آب گل‌آلود در نزدیکی دور هفتم مذاکرات وین خواند. مذاکرات آتی وین از هشتم آذر آغاز خواهد شد. به گفته خطیب‌زاده آنچه اکنون ایران بر آن متمرکز است، گفت‌وگوهای جدی برای رفع مؤثر تحریم‌هاست و تیم ما با این هدف راهی وین خواهد شد.

این دیپلمات ارشد کشورمان در پاسخ به پرسش قدس درباره اظهارات رابرت مالی و نقطه بدون بازگشت برای حفظ برجام از نگاه ایران افزود: اینکه نمایشی راه بیندازند و فکر کنند براساس آن می‌توانند یک روایت جعلی را به جامعه جهانی غالب کنند و یا اینکه فکر کنند با نزدیک شدن به گفت‌وگوهای وین می‌توانند یک جو روانی متفاوتی ایجاد کنند، کمکی به آن‌ها نخواهد کرد.

باید تضمین عینی بدهند؛ پنجره دیپلماسی ابدی نیست

سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه دولت بایدن سیاست فشار حداکثری ترامپ را ادامه داده و همزمان پیغام‌های متناقض را برای ما می‌فرستد، خاطرنشان کرد: تنها چیزی که به آمریکا کمک می‌کند، این است که بداند مقصر وضع فعلی است و باید تحریم‌ها را با تضمین عینی بردارد و این تنها راهی است که می‌تواند به آن کمک کند که در وین به یک توافق با ۱+۴ برسد. سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشور همچنین تصریح کرد: اگر برجام برای ایران، منافع مشخص و روشن اقتصادی و عادی‌سازی تجارت خارجی نداشته باشد، قطعاً طرف مقابل باید بداند این پنجره تا ابد برای آن باز نخواهد ماند.

وی درباره سفر دو روزه رافائل گروسی به تهران پیش از نشست هفته آتی شورای حکام و تأثیر صدور بیانیه محتمل ضد ایرانی در این نشست بر مذاکرات وین، با یادآوری اینکه سفر مدیرکل آژانس از قبل برنامه‌ریزی شده و موضوعات و دستور کار مشخص و فنی دارد، گفت: ما همواره تلاش کرده‌ایم روابط ایران و آژانس فنی و در چارچوب پادمان و اساسنامه و رویه‌های آژانس باشد و انتظار داریم این سفر هم به همین شیوه سازنده باشد و آژانس اجازه ندهد برخی کشورها در مسیر همکاری ما انحراف ایجاد کنند.

خطیب‌زاده همچنین ادعای برخی نهادهای بین‌المللی در مورد اخراج [دیپورت] ۱۴۱ هزار آواره افغانستانی توسط ایران را رد کرد و گفت: «همزیستی ما با برادران افغانستانی در تاریخ ثبت خواهد شد و تلاش مردم ما همواره این بوده که افغانستان مأمنی باشد که مردمش در آن کشور به توسعه کشورشان کمک کنند و ما هیچ‌وقت مردم افغانستان را در روزهای سخت تنها نگذاشتیم».

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.