مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری عنوان کرد کار کردن برای شخصیت بزرگی مانند حاج قاسم سلیمانی برای هنرمندان افتخار است اما برخی ژست روشنفکرمآبانه می‌گیرند و دوست ندارند درباره وی کار کنند.

جذابیت پرداختن به زندگی اجتماعی حاج قاسم سلیمانی در تئاتر

به گزارش قدس آنلاین، کوروش زارعی مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری با اشاره به لزوم کار کردن درباره زندگی و منش حاج قاسم سلیمانی و همچنین پرداختن به رشادت‌های وی در جشنواره تئاتر «سردار آسمانی» گفت: تئاتر، هنری مرتبط و زنده با مخاطب است زیرا هم به لحاظ حسی و عاطفی و هم اندیشه‌ای می‌تواند روی مخاطب تأثیر ویژه و مستقیم بگذارد. رشادت‌ها، ایثارگری‌ها و فعالیت‌های شخصیت بزرگی مثل حاج قاسم سلیمانی در ایران و منطقه به خوبی از طریق نمایش و هنر تئاتر می‌تواند منتقل شود.

وی افزود: بحمدلله بحث تئاتر خیابانی هم در ایران به خوبی جا افتاده و مردم این شیوه از تئاتر را خیلی دوست دارند و اگر کار خوب و قدرتمندی به لحاظ ساختار و اجرا تولید شود، قطعاً با مردم ارتباط برقرار می‌کند و اثرگذار خواهد شد. معتقدم یکی از هنرهایی که می‌تواند رسالت خود را در قبال حاج قاسم سلیمانی به خوبی ایفا کند، هنر تئاتر اعم از صحنه‌ای و خیابانی است.

زارعی با بیان اینکه درباره رشادت‌ها و حماسه‌های حاج قاسم سلیمانی چه در جنگ هشت ساله با عراق و چه با داعش در عراق و سوریه کارهای زیادی در حیطه ادبیات و داستان تولید شده است، گفت: ما درباره زندگی شخصی، اجتماعی، فرهنگی و مذهبی و باورهای ایشان کمتر کار دیده‌ایم و اگر در تئاتر به مسائل اجتماعی و سیاسی زندگی او بپردازیم، فکر می‌کنم تأثیرگذاری زیادی در این حوزه شکل داده‌ایم.

مدیرکل هنرهای نمایشی حوزه هنری یادآور شد: مردم تقریباً فقط وجهه نظامی زندگی حاج قاسم را می‌شناسند اما وجوه زیادی از زندگی و شخصیت حاج قاسم هست که قابلیت نمایش دارد و هنرمندان می‌توانند بدان بپردازند.

وی با اشاره به اینکه هر زمان در مملکت بحران و مشکلی ایجاد می‌شد، سردار مرد میدان بود، عنوان کرد: او فقط مرد میدان نبرد نبود، او در همه میادین هر جا که نیاز بود، حضور و ایفای نقش می‌کرد در حالی که کمتر راجع به این ابعاد حاج قاسم در حیطه هنر کار شده است پس اگر ما به این مسائل هم بپردازیم، قطعاً برای مردم جذاب است.

این کارگردان نمایش‌های مذهبی یادآور شد: کار کردن برای یک شخصیت بزرگ و بین‌المللی مثل حاج قاسم سلیمانی کار کوچکی نیست. معتقدم جامعه تئاتر می‌بایست به خوبی نقش خود را ایفا و حق مطلب را در این زمینه ادا کند چون به هر حال حاج قاسم فقط مربوط به ملت ایران نبوده است و علاوه بر کشورهای اسلامی اطراف خودمان و حتی کشورهای آسیایی، اروپایی و آفریقایی هم حاج قاسم را از آن خود می‌دانستند پس کار کردن در این عرصه می‌تواند افتخاری برای هنرمندان تئاتر باشد.

وی اظهار کرد: اینکه برخی دوستان و هنرمندان حوزه‌های مختلف نقش اپوزیسیون به خود می‌گیرند، برایم جای تعجب است و اینکه چرا عده‌ای از کار کردن درباره این قهرمان ملی که باعث آسایش و عزت مملکت و مردم ما شده است، امتناع می‌کنند. جنبه روشنفکری این افراد باعث شده که درباره ایشان کار نکنند، در حالی که نمی‌دانم اسم این کار را چه می‌شود گذاشت!

زارعی ادامه داد: ببینید در کشورهای دیگر برای قهرمانانشان چه می‌کنند؛ از کشته‌های جنگ جهانی اول تا دوم گرفته تا برای سربازانی که در دفاع از وطن جان خود را از دست دادند، چه فیلم‌ها و سریال‌ها و افتخاراتی خلق می‌کنند اما این نوع ژست روشنفکرمآبانه گاه بر عده‌ای غالب می‌شود. کدام روشنفکری از اینکه برای قهرمان ملی خود کار نکند، امتناع می‌کند؟

وی در پایان در این باره متذکر شد: یک عده هم می‌خواهند گرین کارت بگیرند و به کانادا و آمریکا بروند از این رو دچار جوزدگی می‌شوند و می‌خواهند با خفت در دیگر کشورها کار کنند. نمی‌خواهم از کسی اسم ببرم اما یک بار به قطب‌الدین صادقی گفتم که تو کرسی دانشگاه سوربن فرانسه داری چرا در ایران ماندی، او هم به من گفت که هیچ کجا مملکت خود آدم نمی‌شود، چرا باید وقتم را آنجا بگذارم، سعی می‌کنم علمم را در اختیار دختر و پسرهای خودمان قرار دهم و شاگرد تربیت کنم وگرنه من در فرانسه چه کنم؟ من اینجا در سرزمین خودم بتوانم اثرگذار باشم، هنر کرده‌ام.

سومین جشنواره سراسری تئاتر سردار آسمانی با هدف پاسداشت شهیدحاج قاسم سلیمانی و سرداران شهید جبهه مقاومت به همت انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس بنیاد فرهنگی روایت فتح و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان با دبیری سید وحید فخر موسوی دی ماه سال جاری در کرمان برگزار خواهد شد.

منبع: مهر

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.