بازی «فرمانده مقاومت؛ نبرد آمرلی» یک بازی PC مهیج در ژانر اکشن است که روایتگر محاصره ۸۰ روزه شهر آمرلی توسط داعش و آزادسازی آن به فرماندهی شهید حاج قاسم سلیمانی است.

روایت شکست داعش در یک بازی اکشن

تولید این بازی به کارگردانی و تهیه‌کنندگی «مهدی جعفری جوزانی» از حدود دو سال پیش آغاز شد، سازندگان بازی برای ارائه روایتی جذاب به سراغ ساخت یک بازی اول شخص رفتند تا رشادت‌های رزمندگانی که علیه تروریست‌های داعشی جنگیده‌اند را به مخاطب نشان دهند. این اثر محصول مرکز متنا سازمان فضای مجازی بسیج است که توسط شرکت منادیان تولید و به بازار عرضه می‌شود. پنجشنبه هفته گذشته و در حاشیه آیین پایایی سومین رویداد تولید محتوای دیجیتال بسیج از بازی «فرمانده مقاومت، نبرد آمرلی» رونمایی شد. درباره جزئیات ساخت این بازی رایانه‌ای با مهدی جعفری جوزانی که پیش از این تهیه‌کنندگی بازی‌های «سفیر عشق» و «قیام مختار» را به عهده داشته است، گفت‌وگو کردیم که می‌خوانید.

درباره جزئیات ساخت بازی «فرمانده مقاومت، نبرد آمرلی» برایمان بگویید؟

ارائه روایتی درست از جانفشانی سربازان مدافع حرم در جبهه مقاومت برای مخاطب کودک و نوجوان از دغدغه‌های همیشگی ما بوده است. اینکه بیش از ۳۵ میلیون نفر از افراد جامعه روزانه بیش از ۹۰ دقیقه از زمانشان را صرف رسانه بازی می‌کنند ما را به این سمت می‌برد که اگر قرار است روایتی را برای مخاطب خودمان بازگو کنیم باید با ادبیات و زبان خودش با او صحبت کنیم و امروز این زبان، زبان بازی است.

اینکه چرا سراغ چنین سوژه‌ای رفتیم ماجرا به سخنرانی رهبر معظم انقلاب برمی‌گردد که در ایام پس از شهادت حاج قاسم سلیمانی به بیان گوشه‌ای از رشادت‌های ایشان پرداختند و به دلاورمردی‌های این سردار آسمانی در شهری که از همه طرف در محاصره داعش بود اشاره کردند؛ اینکه حاج قاسم با بالگرد وارد شهر می‌شوند و به کمک نیروهای مردمی، محاصره شهر را شکسته و آنجا را آزاد می کنند. چنین موضوعی برای من که سال‌ها در صنعت گیم فعالیت می‌کنم چه در جایگاه گیمر و چه سازنده، یک سوژه جذاب برای ساخت بازی است. تصمیم گرفتیم از همین خاطره رهبری وام بگیریم و قصه‌ای را در منطقه آمرلی تعریف کنیم.

در مرحله نخست نیاز به پژوهش داشتیم و تحقیقاتمان را درباره این شهر تکمیل کردیم. شهری که ۱۰ ماه در محاصره داعش بود و مردم با جان و دل مقاومت کردند تا اجازه سقوط شهر را ندهند، در نهایت با ورود حاج قاسم به شهر و بسیج نیروهای مردمی به شکل منظم، محاصره‌اش شکسته می‌شود؛ این موضوع به داستان بازی تبدیل شد. ساخت بازی نیز از اسفندماه ۹۸ آغاز شد و اکنون تکمیل شده است.

درباره جزئیات بازی و جذابیت‌های بصری و روایی آن هم توضیح می‌دهید؟

ما برخلاف دیگر دوستانی که آثاری با محوریت مقاومت و حاج قاسم سلیمانی تولید می‌کردند تصمیم گرفتیم اسلحه را به دست سردار مقاومت ندهیم بلکه گیمر با قهرمان دیگری، قصه بازی را دنبال کند و حاج قاسم به عنوان فرمانده میدان در بازی حضور داشته باشد بنابراین روی یکی از شخصیت‌های مقاومت مردمی در شهر آمرلی متمرکز شدیم. البته با روایت نویسنده، قهرمانی معرفی شد که این شخصیت با حمله داعش به شهر، همسر و فرزندانش را از دست می دهد.

این اتفاق متأثرکننده قهرمان داستان را مجاب می‌کند که اسلحه به دست بگیرد و از شهر و مردمش دفاع کند. البته قصه جزئیات بیشتری دارد که برای لو نرفتن آن توضیحات بیشتری نمی‌دهم تا مخاطبان در حین بازی از آن لذت ببرند.
تریلر بازی هم نشان می‌دهد کار از گرافیک خوب و قابل رقابت با بازی‌های استاندارد جهانی برخوردار است؛ به ویژگی‌های فنی بازی هم اشاره می‌کنید؟

روایت بازی در سه فصل پاییز، زمستان و بهار جریان دارد و برای طراحی دقیق این محیط‌ها از هزاران قطعه عکس و فیلم‌های واقعی استفاده کردیم تا بتوانیم در کنار گیم‌پلی مهیج، یک روایت درست و دقیق را به مخاطبان ارائه دهیم. بازی با ضرباهنگی تند، فراز و فرودهای زیادی دارد. این بازی ۶ ساعت گیم‌پلی دارد و در ساخت شهر آمرلی هم تلاش شده معماری‌ها با دقت انجام شود اما ابعاد شهر در بازی بسیار وسیع تر از شهر آمرلی است، چون باید داستان طوری روایت می‌شد که گیمر بتواند در آن شهر بازی کند و مراحل آن را پیش ببرد. دقت بالایی در معماری‌ها و جلوه‌های بصری شده است و بازی از گرافیک چشم‌نواز و گیم‌پلی جذاب و پرکششی برخوردار است.

به‌هرحال آغاز جذاب و ریتم تند برای گیمرهای امروز بسیار اهمیت دارد و معمولاً آغاز بازی در بازی‌های ایرانی کمی کند است؛ افتتاحیه نبرد آمرلی ریتم تندی دارد؟

بله، البته گاهی در بازی‌های ایرانی شروع قصه ایجاب می‌کند فصل افتتاحیه کمی کندتر باشد تا بتواند برخی مضامین را به مخاطب منتقل کند اما از آنجا که کارگردانی بازی «فرمانده مقاومت» به عهده خودم است و از بازخوردهای بازی «سفیر عشق» و «قیام مختار» به مسیری رسیدیم که نظر مخاطب برایمان اولویت دارد بنابراین برای احترام به مخاطب از گیمرها برای تست بازی «فرمانده مقاومت؛ نبرد آمرلی» دعوت کردیم.

ضمن اینکه  پیش از انتشار بازی «مختار» نسخه به‌روز شده «سفیر» را هم منتشر کردیم که در آن نظرات کاربران لحاظ شده بود و بازی مختار با اشکالات بسیار کمتری نسبت به سفیر منتشر شد. فصل سوم این بازی هم که فصل انتقام است با بازخوردهایی که از بازی مختار گرفتیم، اثری به مراتب ارزشمندتر از دو اثر قبلی خواهد بود. ما همه این تجربیات را همراه با اعمال نظرات مخاطب در ساخت بازی «فرمانده مقاومت» لحاظ کردیم. این بازی که پنجشنبه هفته گذشته رونمایی شد، درنهایت تا دو هفته آینده در بازار عرضه می‌شود. در این بازی که در سبک تیراندازی اول شخص (First Person Shooter) است، ضرباهنگ تندتر است و گزینه‌ای را برای مخاطب در نظر گرفتیم که اگر گیمر خواست سینماتیک‌هایی که ۴۰ دقیقه انیمیشن سینمایی دارد را نبیند، از سینماتیمک‌ها عبور کرده و بازی را ادامه دهد.

زمانی که اخبار انتشار این بازی منتشر شد، رسانه‌های بیگانه سخن‌پراکنی‌هایی علیه آن داشتند، دلیلش را چه می‌دانید؟

وقتی خبر رونمایی این بازی توسط فرمانده سازمان بسیج اعلام شد، رسانه‌های بیگانه با نگاه تمسخرآمیزی به آن پرداختند و گفتند قرار است یک بازی ضعیف وارد بازار شود ولی پس از اینکه تریلرهای آن پخش شد جیغ بنفششان برآمد! حتی یکی از شبکه‌های سعودی این بازی را با Call of Duty مقایسه و از اینکه قرار است وارد بازار شود ابراز نگرانی کرد. در جهان امروز، بازی یکی از مهم‌ترین و مؤثرترین ابزارهای انتقال پیام به مخاطب است.

چند سال پیش یکی از مسئولان رژیم صهونیستی در واکنش به دیده شدن یک بازی ایرانی در جشنواره‌های جهانی گفته بود به همان میزان که دستیابی ایران به دانش هسته‌ای خطرناک است، دستیابی‌اش به دانش گیم می‌تواند خطرناک باشد! این یعنی بازی یکی از مهم‌ترین ابزارهای انتقال پیام است و با این ابزار رسانه‌ای می‌توان وارد خانه‌های مردم و افکارشان شد. در فضای رسانه‌ای امروز جهان که از انتشار عکس حاج قاسم در شبکه اینستاگرام ممانعت می‌شود، وقتی یک بازی باکیفیت با محوریت حاج  قاسم تولید می‌شود، حتماً صدای رسانه‌های بیگانه بلند می‌شود چون احساس خطر می‌کنند.

انتشار این بازی در سطح بین‌المللی بسیار مهم است برای این مورد چه برنامه‌ای دارید؟

بخشی از تولیدات که محتوای راهبردی ندارند و بیشتر جنبه سرگرمی دارند می‌توانند وارد بازار جهانی شوند و به صورت غیرمستقیم هم وارد بازار جهانی شده‌اند. آثاری مانند «فرمانده مقاومت» که قرار است یک مجموعه بازی باشد و قسمت دوم  آن درباره دو شهر «نُبل» و «الزهرا» است و اتفاقات دیگری که در سال‌های اخیر در جبهه مقاومت رخ داده، شرایط سخت‌تری برای ورود به بازار جهانی دارند.

اساساً هرچه جلوتر می‌رویم به این نتیجه می‌رسیم غرب آسیا و شمال آفریقا نیاز به یک بستر و پلتفرم برای عرضه بازی‌های متناسب با فضای این منطقه دارد یعنی کشورهایی مثل سوریه، عراق، لبنان، یمن، ایران، افغانستان و بخشی از کشورهای آسیای میانه و شمال آفریقا نیاز به فضای مشترکی برای عرضه این بازی‌ها دارند. همان‌طور که برای عرضه جهانی بازی «سفیر عشق» کارهایی را انجام دادیم و در آینده‌ای نزدیک درباره آن اطلاع‌رسانی می‌شود برای عرضه چنین آثاری هم برنامه داریم. برای دوبله و زیرنویس این بازی به زبان‌های عربی، انگلیسی، فرانسوی و اسپانیولی برنامه‌ریزی کردیم تا در زمان مناسب آن را در کشورهای منطقه مقاومت عرضه کنیم.

یعنی مانند اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های اسلامی نیاز به اتحادیه رسانه‌های دیجیتال اسلامی داریم؟

بله باید چنین بستری مهیا شود و به اتحادیه رسانه‌های دیجیتال اسلامی نیاز است. ایجاد چنین بستری ضروری است تا بتوانیم تولیداتمان را به دست مخاطبان در منطقه برسانیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.