نماینده آمریکا در امور ایران در لفاظی جدید خود بدون اشاره به نقض برجام از سوی کشورش، ایران را به اعمال فشار بیشتر تهدید کرد.

لفاظی جدید رابرت مالی علیه ایران در آستانه برگزاری دور جدید مذاکرات وین

به گزارش قدس آنلاین، درحالی که دولت بایدن مدعی اتخاذ رویکرد دیپلماسی درقبال ایران بوده و بسیاری از مقامات آمریکا و سایر کشورهای دنیا به شکست فشار حداکثری علیه ایران اذعان دارند، رابرت مالی نماینده آمریکا در امور ایران تهدید کرد که علیه ایران اعمال فشار خواهند کرد.

مالی در گفت وگو با شبکه بی.بی.سی مدعی شد که اگر تهران بخواهد از فرصت مذاکرات به عنوان بهانه ای برای تسریع برنامه هسته ای اش استفاده کند، آمریکا و متحدانش علیه ایران فشار خواهند آورد.

وی بدون اشاره به خروج یکجانبه آمریکا از برجام و نقض توافق از سوی کشورش گفت: اگر ایران فکر می کند که این بار می تواند فشار بیشتری بیاورد و سپس بازگردد و بگوید که آنها امتیازات بهتری می خواهند، این دیگر کارساز نخواهد بود. ما و شرکایمان این کار را انجام نخواهیم داد.

این مقام آمریکایی در ادامه لفاظی های خود افزود: اگر این رویکرد ایران است که سعی کند از مذاکرات به عنوان پوششی برای تسریع برنامه هسته ای خود استفاده کند و همان طور که گفتم، اگر در مذاکرات تعلل کند، ما مجبور خواهیم شد به گونه ای پاسخ دهیم که ترجیح ما نیست. هیچکس نباید از این موضوع تعجب کند که در آن شرایط فشار بر ایران افزایش یابد.

وی در عین حال مدعی شد: امیدواریم که به آنجا نرسیم اما اگر به آن نقطه رسیدیم، فشار باید افزایش یابد تا به ایران این پیام منتقل شود که گزینه ای که انتخاب می کند، اشتباه است. اینکه یک مسیر متفاوت برای ایران وجود دارد اما این مسیر به صورت نامحدود باز نیست زیرا برنامه هسته ای ایران ماهیت توافق مورد مذاکره (برجام) را در معرض خطر قرار می دهد.

 این لفاظی ها در حالی از سوی نماینده آمریکا در آستانه برگزاری دور جدید مذاکرات برجامی در وین مطرح می شود که جمهوری اسلامی ایران پس از گذشت یک سال از خروج غیرقانونی و یکجانبه آمریکا از برجام و طبق مفاد درج شده در این توافق برنامه هسته ای خود را به صورت گام به گام توسعه داد و تاکید کرد که گسترش فعالیت های هسته ای حق ایران است.

این در حالی است که رابرت مالی روز گذشته در مصاحبه ای دیگر مدعی شد که ترجیح آمریکا اتخاذ رویکرد دیپلماسی با ایران است اما تلاش کرد ادامه این رویکرد را منوط به بازگشت ایران به توافق هسته ای کند و گفت که اگر تهران به توسعه برنامه هسته ای اش ادامه دهد، چیزی که اکنون در حال روی دادن است، در آن صورت باید متناسب با آن پاسخ دهیم.

دور هفتم مذاکرات وین قرار است روز دوشنبه (فردا) با حضور طرف های مذاکره کننده در پایتخت اتریش از برگزار شود.

علی باقری مذاکره کننده ارشد کشورمان که اکنون در وین به سر می برد پیش از ترک کشور برای شرکت در این مذاکرات تاکید کرد که لغو تمامی تحریم‌های مرتبط با برجام، ازجمله تحریم‌های اعمال شده در چارچوب کارزار فشار حداکثری آمریکا علیه ایران شرط لازم برای موفقیت در مذاکرات است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.