عضو مجمع نمایندگان خراسان رضوی گفت: این استان از بسیاری زیرساختهای حوزه پتروشیمی و پالایشی همانند خط لوله انتقال نفت محروم است لذا این موضوع باید مورد توجه دولت قرار گیرد.

 خراسان رضوی از زیرساختهای حوزه پتروشیمی محروم است

به گزارش قدس آنلاین، محسن زنگنه  افزود: همچنین خراسان رضوی با وجود همجواری با افغانستان و برخورداری از ظرفیت صادرات فرآورده های نفتی سهم مشخصی از درآمد نفت ندارد. 

وی بر لزوم ایجاد خطوط انتقال نفت و افزایش ظرفیت انتقال سوخت به خراسان رضوی تاکید و بیان کرد: تحقق این امر با ایجاد صنایع پتروشیمی موجب افزایش ارزش افزوده فرآورده‌های نفتی در خراسان رضوی می‌شود.

نماینده مردم شهرستانهای تربت‌حیدریه، زاوه و مه‌ولات در مجلس شورای اسلامی گفت: افزایش ظرفیت صادرات سوخت از طریق مرز دوغارون واقع در شرق خراسان رضوی به افغانستان و ایجاد زیرساخت برای انتقال منابع نفتی به این استان اقدامی بزرگ و موثر است. 

زنگنه به دیگر اقدامات لازم برای توسعه خراسان رضوی اشاره و بیان کرد: اختصاص پنج هزار میلیارد ریال از محل تسهیلات تبصره ۱۸ قانون بودجه به تربت‌حیدریه نیز می‌تواند توسعه خوبی را در حوزه زیرساختهای صنایع تبدیلی کشاورزی، دام و طیور، صنعت و معدن خراسان رضوی ایجاد کند.

وی اضافه کرد: اگر این مبلغ از محل تسهیلات تبصره ۱۸ قانون بوجه به شهرستان تخصیص پیدا کند آن موقع سرمایه گذاران بسیاری از سراسر کشور برای سرمایه گذاری در صنایع تبدیلی در حوزه کشاورزی، فرآوری معادن و ابریشم وارد تربت حیدریه می شوند.

نماینده مردم شهرستانهای تربت‌حیدریه، زاوه و مه‌ولات در مجلس شورای اسلامی گفت: دولت محدودیت های مالی زیادی دارد و همه هزینه های عمرانی کشور در بهترین حالت ۱۵۰ هزار میلیارد تومان است که معمولا ۷۰ درصد این مبلغ تخصیص پیدا می کند و این نشان می دهد که طی۲ سال آینده با محدودیت منابع مواجه خواهیم بود.

زنگنه افزود: سهم شهرستان تربت حیدریه از منابع ماده ۵۶ قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت در خصوص مشارکت بانک ها در انجام پروژه های زیرساختی اگر هزار میلیارد تومان باشد مناسب است و از دولت سیزدهم تقاضا داریم این اعتبار را برای ایجاد تحول اساسی در حوزه راه، ریل، درمان، آب و راه روستایی این شهرستان تخصیص دهد.

وی ادامه داد: ۱۵درصد از عایدات معادن به عنوان حقوق دولتی به خزانه واریز می شود و طبق قانون بخش قابل توجه این عایدات باید در خود استان هزینه شود که  نمی شود و از رییس جمهوری تقاضا داریم سهم خراسان رضوی از محل حقوق دولتی معادن پرداخت شود.

نماینده مردم تربت‌حیدریه، زاوه و مه‌ولات در مجلس شورای اسلامی گفت: هر سال ۳۰ میلیون مسافر و زائر وارد خراسان رضوی می شود و نقدینگی زیادی در این استان در گردش است و انتظار ما از دولت این است که سهم استان از محل مالیات بر ارزش افزوده مبلغ قابل توجهی باشد اما چون این مبالغ، مستقیم وارد خزانه می شود سهم استان به درستی پرداخت نمی شود.

زنگنه افزود: سهم تسهیلات نسبت به سپرده در خراسان رضوی وضعیت مطلوبی ندارد و از دولت و بانک مرکزی تقاضا داریم، شاخص های عدالت در توزیع تسهیلات در این استان را ارتقا دهد.

انتهای پیام

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.