مدیرکل دفتر ترانزیت سازمان راهداری و حمل‌و نقل جاده‌ای گفت: با تلاش‌ و رایزنی ایران برای افزایش همگرایی منطقه‌ای در حوزه ترانزیت و حمل‌ونقل بین‌المللی، عبور آزمایشی ناوگان جاده‌ای سه کشور ایران، جمهوری آذربایجان و گرجستان از مبداء ایران تا ماورای دریای سیاه به زودی انجام می‌شود.

عبور آزمایشی ناوگان باری ۳ کشور از ایران به سوی دریای سیاه و اروپا

به گزارش قدس آنلاین، «جواد هدایتی» با اشاره به سفر اخیر خود به جمهوری آذربایجان و گرجستان، افزود: هیات ایرانی سعی کرد با هدف شکل‌گیری همگرایی منطقه‌ای برای اتصال جاده‌ای ایران با کشورهای حوزه قفقاز و دسترسی به شرق اروپا از طریق دریای سیاه، به زودی یک عبور آزمایشی را با حضور ناوگان باری سه کشور انجام دهد.

وی گفت: در گام بعدی با انجام مذاکرات سه جانبه درصدد هستیم با تسهیل تردد و کاهش هزینه‌ها زمینه رونق این مسیر ترانزیتی فراهم شود.

مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل ونقل بین المللی سازمان راهداری و حمل‌و نقل جاده‌ای ادامه داد: بارگیری ناوگان از داخل ایران و فعلا مبداء بارگیری از ایران بوده و محموله باری این ناوگان شامل کالاهای صادراتی کشور است و مقصد آن اروپا خواهد بود.

این مقام مسوول اضافه کرد: هدف بعدی جمهوری اسلامی ایران این است که با این کریدور گزینه جدیدی برای ترانزیت از مسیر ایران برای کشورهای آسیای شرقی و جنوبی از جمله چین و هند و خلیج فارس نظیر امارات به عنوان جایگزین مسیر سنتی دریایی کانال سوئز ایجاد شود.

در سایه راه اندازی این کریدور، با توجه به صرفه اقتصادی و امنیت آن، سرعت مبادلات تجاری آسیا به اروپا افزایش خواهد یافت و این جذابیت، همگرایی هرچه بیشتر ترانزیت را با تجارت منطقه‌ای و بین المللی میان ایران با کشورهای حوزه قفقاز جنوبی و دریای سیاه ایجاد خواهد کرد.

اهمیت این کریدور به حدی است که چندی پیش، آیت الله رییسی در اجلاس سران اکو گفت: همکاری میان کشورهای حوزه قفقاز بر پایه احترام متقابل و حفظ تمامیت ارضی کشورها و قواعد بین‌المللی تضمین‌کننده صلح، ثبات و زمینه‌ساز پیشرفت و توسعه کشورهای منطقه خواهد بود. همچنین ثبات در منطقه قفقاز و شکل‌گیری همکاری‌های فرامنطقه‌ای مانند ایجاد کریدور بین المللی خلیج فارس - دریای سیاه، باعث تسریع تجارت و مراودات اقتصادی اعضای اکو می‌شود.

منبع: ایرنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.