استاد عفونی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: درمان ایدز در کشور رایگان است و این بیماری مانند گذشته دیگر کشنده نیست.

درمان ایدز در کشور رایگان است/وضعیت HIV در پاندمی کرونا

به گزارش قدس آنلاین، مینو محرز، در برنامه «در انتهای الوند» که از شبکه دوم سیما پخش شد، اظهار کرد: ۴۰ سال است از جهانی شدن بیماری ایدز می‌گذرد و به دلیل اهمیتی که این بیماری داشته روز اول دسامبر را روز جهانی ایدز نامیدند.

وی ادامه داد: سال ۱۹۸۱ میلادی بود که مشخص شد عده‌ای به بیماری ایدز مبتلا هستند ایدز به معنای بیماری است که شخص دچار نقص بیماری اکتسابی می‌شود. در دو سال بعد ویروس عامل بیماری کشف شد و از ۱۹۸۵ نیز تست تشخیص تولید شد و سازمان جهانی بهداشت کیت تشخیصی داد و مشخص کرد افرادی که آنان تعیین کردند تست بدهند که در این نگاه و در کشورهای جنوب آفریقا برخی کشورها تا ۴۵ درصد درگیر این بیماری بودند.

استاد عفونی دانشگاه علوم پزشکی تهران اظهار کرد: در ایران روی ۷۰ هزار خون دهنده در سال ۱۹۸۵ تست انجام شد و همه تست‌ها منفی بود. اولین کیس بیماری ۱۳۶۷ در یک پسربچه که دچار بیماری خونی مادرزادی بود و فرآورده‌های خونی استفاده می‌کرد مشخص شد.

محرز ادامه داد: به یاد دارم برای بستری این بیماری بخش‌ها می‌ترسیدند و این بیمار را بستری نمی‌کردند. هنوز هم نگرش‌ها به این بیماری منفی است. سه طریق برای انتقال این بیماری وجود دارد نخست فرآورده‌های خونی که امروز این راه به دلیل کنترل فرآورده‌های خونی دیگر اتفاق نمی‌افتد. در ایران کمیته کشوری ایدز نیز پس از تشکیل تصمیم گرفت فرآورده‌های خونی از منظر ایدز بررسی شود. در ادامه روش دوم انتقال بیشتر به سمت جنسی پیش می‌رود اما اعتیاد تزریقی و استفاده از سرنگ مشترک، این بیماری شیوع پیدا کرد.

وی توضیح داد: سال‌ها ما درگیر افزایش روز افزون بیماران اچ آی وی در بیماران تزریقی بودیم که برنامه کاهش آسیب را انجام دادیم و در زندان‌ها به دلیل اعتیاد، سرنگ در اختیار قرار می‌دادند. در این راه، ایران در کاهش آسیب حرف اول را زد و در ادامه بیشتر ابتلاء به سمت مسائل جنسی و انتقال بیماری از مادر آلوده پیش رفت.

استاد عفونی دانشگاه علوم پزشکی تهران تصریح کرد: اگر بیماری را زود تشخیص دهند و تحت درمان باشند بچه گرفتار نمی‌شود. بیشتر کودکان در زمان زایمان و زمان شیردهی مبتلا می‌شود.
محرز گفت: اچ آی وی ۱۰ تا ۱۵ سال علائمی ندارد و باید خود فرد مراجعه کند و تست دهد. باید درباره راه‌ها و رفتارهای فرد آگاهی بخشی شود. کسانی که اعتیاد دارند و یا دچار رفتار جنسی پرخطر هستند باید تست بدهند.

وی ادامه داد: در مطالعه‌ای که در ایران داشتیم ابتلای بیماران اچ آی وی به کرونا کم بود زیرا این گروه سه داروی ضد ویروسی مصرف می‌کنند که همین داروها در درمان کووید ۱۹ استفاده می‌شد.

استاد عفونی دانشگاه علوم پزشکی تهران عنوان کرد: توصیه می‌کنم هرکسی رفتار پرخطر دارد حتماً تست بدهد ایدز دیگر بیماری کشنده نیست و قابل درمان است. خبر خوب این است که روی درمان قاطع بیماری در دنیا کار شده و نتایج خوبی حاصل شده است. بیماری دارم که ۲ و نیم ساله بوده و مبتلا شده و امروز یک دختر ۳۰ ساله است و زندگی طبیعی دارد.

محرز یادآور شد: داروهای ایدز گران قیمت است. در داخل یک نوع تولید می‌شود اما معمولاً ترکیب سه دارو برای درمان ایدز استفاده می‌شود. از ابتدا وزارت بهداشت و اداره کل مبارزه با بیماری‌های واگیردار این دارو را رایگان در اختیار بیماران قرار داد.

وی تاکید کرد: می‌توان برای ایدز واکسن ساخت تاکنون چند واکسن ساخته شد اما اثر آن چنانی نداشت. بهترین راه، پیشگیری و رعایت اصول است. کسی که ایدز دارد نمی‌تواند از راه‌های معمولی منتقل شود. کسانی که تست مثبت ایدز می‌شوند ممکن است برای درمان مراجعه نکنند. ۲۰۰ مرکز در سراسر کشور داریم که تست رایگان می‌گیرند و اگر مثبت بود تحت نظر مرکز، درمان انجام می‌شود. تمام پزشکانی که در این مراکز هستند آموزش دیده اند و از هر جهت بیماران را رصد می‌کنند و تمامی مراحل درمانی این بیماری رایگان انجام می‌شود.

منبع: مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.