ابر رایانه سیمرغ که در حال حاضر ۵۰۰ هزار میلیارد دستور العمل در ثانیه را اجرا می کند، برای ارتقای سرعت پردازش تا یک پتافلاپس در حال برنامه ریزی است.

ابر رایانه "سیمرغ" وارد سرعت یک پتافلاپسی می‌شود

به گزارش قدس آنلاین، سید احمد معتمدی، مجری طرح ابر رایانه سیمرغ دانشگاه صنعتی امیرکبیر با اشاره به فعالیت مرکز پردازش های فوق سریع دانشگاه امیرکبیر با بیان اینکه این مرکز از ۱۵ سال قبل فعالیت خود را آغاز کرده است، افزود: زمینه فعالیت این مرکز پردازش سریع است و در خرداد ماه ابر رایانه سیمرغ این مرکز به بهره برداری رسیده است.

وی ادامه داد: در این ابررایانه تاکنون به سرعت ۵۰۰ ترافلاپس رسیدیم. این عدد به این معنا است که ابر رایانه سیمرغ ۵۰۰ هزار میلیارد دستورالعمل در ثانیه را می تواند اجرایی کند.

معتمدی خاطر نشان کرد: برنامه داریم که در سال جاری با تجهیزاتی که در این مرکز در حال نصب است، سرعت پردازش این ابر رایانه را به یک پتافلاپس (دو برابر سرعت فعلی) ارتقاء دهیم.

رییس مرکز پردازش فوق سریع دانشگاه امیرکبیر خاطر نشان کرد: گام بعدی ما ارتقای سرعت پردازش این ابررایانه به ۵ پتافلاپس خواهد بود.

وی با بیان اینکه این ابر رایانه ۷ تا ۸ برابر سرعت بالاتری نسبت به سایر ابر رایانه های موجود در کشور دارد، اضافه کرد: در حال حاضر تحقیقات گسترده‌ای در حوزه‌هایی چون هوش مصنوعی و کلان دیتا در کشور در حال انجام است و این مرکز در حال ارائه خدمات به محققان است.

معتمدی خاطر نشان کرد: از آنجایی که این ابر رایانه از سال‌ها قبل خدمات خود را ارائه می کرده است، اکنون نیز ابر رایانه سیمرغ خدمات لازم را به بخش های تحقیقاتی و علمی کشور ارائه می دهد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.