بیست و پنجمین دوره مسابقات هندبال قهرمانی جهان بانوان در حالی از روز گذشته در اسپانیا آغاز شده که تیم ایران برای اولین بار در این مسابقات حاضر شده و امشب نخستین بازی خود را مقابل رومانی برگزار خواهد کرد.

تیم ملی هندبال بانوان ایران امشب در مسابقات جهانی به مصاف رومانی می‌‎رود

به گزارش قدس آنلاین، بیست و پنجمین دوره رقابت‌های هندبال قهرمانی زنان جهان در حالی از روز گذشته به میزبانی اسپانیا آغاز شده است که تیم هندبال زنان ایران به عنوان نخستین رشته تیمی و توپی زنان ایران در این رویداد مهم شرکت خواهد کرد. قطع به یقین حضور تیم زنان ایران در شرایطی که هندبال قاره آسیا از نظر تکنیکی و فنی نسبت به قاره اروپا ضعیف‌تر است می‌تواند میدانی بزرگ برای کسب تجربه‌های گرانبها باشد و مسیری هموار برای تداوم موفقیت‌های این رشته و دیگر رشته‌های تیمی و توپی زنان کشورمان فراهم کند.

تیم هندبال زنان ایران در تاریخ حضور خود در مسابقات مختلف یک بار عنوان قهرمانی دیدارهای غرب آسیا در سال ۲۰۱۷ ثبت کرده‌اند. این تیم پیش از این در تمام مسابقات قهرمانی آسیا رتبه‌ای بهتر از ششم به‌دست نیاورد. در شرایطی که حضور تیم در مسابقات امسال قهرمانی آسیای اردن حتی در تقویم اعزام‌های فدراسیون هم قرار نداشت، فدراسیون با بررسی شرایط و افزایش سهمیه‌های قاره آسیا برای شرکت در مسابقات جهانی دست به کار بزرگ و پر ریسکی زد و با اعزام این تیم به دیدارهای آسیایی موافقت کرد.

تیم بانوان ایران بدون مسابقه تدارکاتی با تیم‌های خارجی به دلیل شرایط کرونایی کشورمان راهی اردن شد. بازیکنان عزم خود را جزم کرده بودند تا بتوانند یکی از تیم‌های حاضر در مسابقات قهرمانی جهان باشند و در نهایت در شرایط کاملاً استثنایی بدون حضور مربیان خود در کنار زمین در اردن (به دلیل ابتلاء به کرونا و بستری شدن در بیمارستان) یک صعود تاریخی و دراماتیک را به دیدارهای جهانی ثبت کردند.

کارنامه موفق این تیم در مسابقات قهرمانی آسیا تنها به کسب سهمیه منتهی نمی‌شد بلکه تیم برای اولین بار در رتبه چهارم قاره ایستاد و یک نمایش خیره کننده برابر رقبای قدیم خود در آسیا به اجرا گذاشت. تیم هندبال بانوان تمامی نیمه‌های دوم بازی‌ها را برنده بود و این یک نکته مثبت برای این تیم بود. از طرف دیگر، اختلاف گل‌های خورده تیم در بازی‌های باخته بسیار کم بود به طوری که برابر تیم مطرحی چون ژاپن تنها با دو گل نتیجه را واگذار کرد این در حالی بود که ایران در کارنامه گذشته خود با اختلاف چند ده تایی برابر تیم‌های آسیای شرقی مغلوب می‌شد.

تیم ملی هندبال بانوان ایران به دلیل شرایط کرونایی کشور و همین طور مشکلات گرفتاری مربیان و در نهایت بازیکنان به کرونا زمان زیادی را برای تمرین و آماده سازی از دست داد و در نهایت تنها با حضور بازیکنان در یک مرحله لیگ و دو اردوی فشرده راهی اسپانیا شده است تا بتواند حداقل نماینده شایسته ای برای ایران و آسیا باشد.

این رقابت‌ها برای اولین بار با حضور ۳۲ تیم و با افزایش ۶ تیم در چهار شهر اسپانیا انجام می‌شود که بازی‌های تیم ایران در شهر کاستلون دی‌لا پلانا برگزار خواهد شد. از قاره آسیا ایران، ژاپن، قزاقستان، کره جنوبی و ازبکستان از رقابت‌های قهرمانی آسیا و چین با وایلد کارت راهی این دیدارها شده‌اند. ایران در این دوره از بازی‌ها تنها تیمی است که برای نخستین بار تجربه حضور در این رویداد تاریخی را کسب کرده است. بعد از کشورمان تیم‌های اسلواکی، ازبکستان و پورتوریکو برای دومین بار و مابقی کشورها سابقه بیشتری از حضور در مسابقات جهانی هندبال زنان دارند.

گروه بندی کامل مسابقات قهرمانی جهان زنان به این ترتیب است:

گروه A: مونته نگرو، اسلونی، آنگولا و فرانسه
گروه B: لهستان، صربستان، کامرون و روسیه
گروه C: قزاقستان، نروژ، ایران و رومانی
گروه D: سوئد، هلند، پورتوریکو و ازبکستان
گروه E: جمهوری چک، اسلواکی، مجارستان و آلمان
گروه F: تونس، کره‌جنوبی، کنگو و دانمارک
گروه G: کرواسی، پاراگوئه، ژاپن و برزیل
گروه H: آرژانتین، استرالیا، چین و اسپانیا

برنامه بازی‌های ایران در دور مقدماتی به این شرح است:

* جمعه ۱۲ آذرماه:
رومانی - ایران ساعت ۲۰:۳۰

* یکشنبه ۱۴ آذرماه:
ایران - نروژ ساعت ۲۳:۰۰

* سه شنبه ۱۶ آذرماه:
قزاقستان - ایران ساعت ۲۰:۳۰

هندبالیست‌های ایران در این رقابت‌ها در قرعه‌ای سخت در گروه C با تیم‌های نروژ، رومانی و قزاقستان هم گروه شده‌اند و قرار است در اولین بازی خود جمعه شب ۱۲ آذرماه به مصاف تیم رومانی تیم یازدهم جهان بروند؛ تیمی که همیشه خواستار بازیکنان هندبال مردان ایران در لیگ‌های خود بوده و بسیاری از بازیکنان ایران لژیونرهای حاضر در تیم‌های باشگاهی این کشور بوده‌اند. ۵۹ سال از آخرین قهرمانی رومانی در مسابقات قهرمانی جهان می‌گذرد و با اینکه آنها چند بار به فینال رقابت‌ها راه پیدا کرده‌اند اما نتوانستند عنوان قهرمانی خود را در این رقابت‌ها تکرار کنند. آنها در سال‌های ۱۹۷۳ و ۲۰۰۵ نایب قهرمان و در سال ۲۰۱۵ عنوان سومی مسابقات قهرمانی جهان را کسب کردند.

آنها تنها تیم در این دوره از رقابت‌ها هستند که ۲۴ بار در مسابقات قهرمانی جهان حضور داشته‌اند که از این حیث رکورد دار حضور در این تورنمنت هستند. رومانی در تمامی ادوار حضورش به جز سه دوره همواره در بین ۱۰ تیم برتر رقابت‌های قهرمانی زنان جهان حضور داشته. جمعه شب تیم ملی هندبال بانوان ایران در حالی مقابل یکی از برترین تیم‌های دنیا صف‌آرایی می‌کند که تمامی تلاش خود را به کار خواهد بست تا بهترین نمایش را در رقابت‌های قهرمانی جهان داشته باشد. رومانی برای حضور در این مسابقات چندین ستاره خود را ندارد. کریستینا دیاگو بهترین بازیکن سال هندبال جهان در مرخصی به سر می‌برد و دنیسا دوو بهترین دروازه بان این تیم به مرخصی زایمان رفته و گابریلا پرئانو و الیزا بوچچی مصدوم هستند. می‌توان گفت این تیم در این رقابت‌ها به دلیل نداشتن این بازیکنان کلیدی با بزرگترین چالش خود دست و پنجه نرم می‌کند. رومانی برای شرکت در این مسابقات ترکیبی از بازیکنان جوان و بزرگسال خود را به همراه دارد.

ایران روز ۱۴ آذرماه در دومین دیدار خود باید به مصاف تیم قدرتمند نروژ برود. تیمی که سابقه قهرمانی جهان را در کارنامه خود دارد. تیم نروژ ۲۰ بار سابقه حضور در مسابقات جهانی را در کارنامه خود دارد. نروژ هفت بار قهرمان اروپا و سه بار قهرمان جهان و دو بار هم در المپیک طلا گرفته و جزو تیم‌های نخبه و مطرح هندبال زنان در جهان است. این تیم از ستاره‌های شاخصی چون ورونیکا کریستیانسن، نورا مورک، کامیلا هرم و.. در ترکیب خود استفاده می‌کند که همگی در کسب مدال‌های طلای این تیم در چند سال گذشته سهیم بوده‌اند و جزو بهترین بازیکنان جهان و اروپا به حساب می آیند.

نروژ یکی از محبوب ترین تیم‌های هندبال دنیا را دارد و بسیاری از دوستداران این رشته معتقدند این تیم برای کسب عنوان قهرمانی می جنگد و شانس حضور در فینال دیدارهای قهرمانی جهانی سال ۲۰۲۱ را دارد. با توجه به اینکه بیشتر تیم‌ها با ترکیب جدید و جوانی راهی این رقابت‌ها شده و هدف گذاری خود را برای حضور در المپیک ۲۰۲۴ دارند، نروژ این شانس را دارد که برای چهارمین بار جام قهرمانی را به خانه ببرد.

اما قزاقستان سومین هم گروهی ایران است که هندبالیست‌ها در مسابقات آسیایی اردن تنها با چند گل اختلاف برابر این تیم بازنده شدند. قزاقستان در آسیا دو طلا در کارنامه خود دارد و برای شرکت در این دوره از مسابقات بازیکنان جدیدی را به ترکیب خود اضافه کرده است. این تیم سابقه ۵ دوره شرکت در مسابقات جهانی را داشته و بهترین رتبه بندی شأن هجدهمی جهان است.

پنجشنبه ۱۱ آذرماه، در اولین روز این رقابت‌ها دو تیم آسیایی حاضر در مسابقات برابر رقبای خود برنده شدند. کره جنوبی برابر کنگو و ژاپن برابر پاراگوئه به برتری رسیدند. چین به استرالیا باخت و اسپانیای میزبان در دیدار افتتاحیه آرژانتین را شکست داد.

بیست و پنجمین دوره مسابقات هندبال قهرمانی زنان جهان از ۱۰ تا ۲۸ آذرماه در چهار شهر اسپانیا پیگیری خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.