معلولان زیادی در جامعه حضور دارند که برخی از آنان با همت بلند و تلاش توانسته اند بر نواقص جسمانی غلبه کرده و روی دیگری از توانمندی خود را بروز دهند، هنرمند مشهدی یکی از آنها است.

دقایقی با هنرمند مشهدی که با دهان نقاشی می‌کشد

به گزارش قدس آنلاین، نگاه اجتماعی به افراد معلول گاهی سبب ایجاد فشار مضاعف به این قشر شده و آنان را از فعالیت‌های جمعی و اجتماعی باز داشته و یا محدود می‌کند؛ هم‌اکنون ۱۳۲ هزار معلول در استان خراسان رضوی زیر پوشش خدمات بهزیستی قرار دارند.

حدود نیمی از معلولان استان خراسان رضوی را معلولان جسمی حرکتی تشکیل می‌دهند که درصد کمی از این تعداد دچار معلولیت مادرزادی هستند و درصد بالایی از آنان، افرادی هستند که بر اثر تصادفات و دیگر حوادث دچار معلولیت شده‌اند.

به گفته معاون توانبخشی بهزیستی خراسان رضوی، اجرای طرح‌های پیشگیرانه توسط بهزیستی و ارائه مشاوره‌های ژنتیک، موجب کاهش معلولیت‌های جسمی شده است با این وجوئ بیش از ۳۰ درصد معلولان دارای پرونده در استان خراسان رضوی دچار معلولیت شدید و خیلی شدید هستند.

هستند افرادی که با وجود معلولیت، روحیه فردی خود را حفظ و تقویت کرده اند تا از اجتماع فاصله نگیرند، یکی از این افراد، فاطمه اسماعیل‌پور، دختر معلول مشهدی است که در یک آسایشگاه توان‌یابی معلولان در مشهد حضور دارد و توانسته با همت خود، آثار هنری خاصی خلق کند.

فاطمه اسماعیل‌پور یکی از آنهاست که چهار سال است نقاشی می‌کند اما نه مثل بقیه نقاشان، قلم او جان بخش است، او هنرمندی است که قلم را بر دهان می‌گیرد تا با چرخش قلم روی بوم، روایت‌گر زندگی‌اش باشند.

چندی پیش نمایشگاهی از نقاشی‌های وی برای اولین بار و به‌طور رسمی در یک گالری هنری به‌نمایش گذاشته شد که جمعی از مشتاقان هنر و شخصیت‌های برجسته به دیدن آثار او رفتند.

برای گفتگو با این هنرمند مشهدی به آسایشگاه می‌رویم، بعد از کمی انتظار با او هم‌نشین می‌شویم تا از داستان زندگی‌اش برایمان بگوید.

با این‌که از ۵ سالگی از اختلال «میوپاتی» رنج می‌برد اما با روحی قدرتمند و جاه‌طلب برای زندگی می‌جنگد و تلاش می‌کند تا گالری‌های بیشتری برای عموم به‌نمایش بگذارد و از این طریق به مردم نشان دهد می‌توان همچون آنان عادی نبود اما آثاری خلق کرد که تحسین دیگران را برانگیزد.

این هنرمند مشهدی می‌گوید: ابتدا نقاشی با مداد را آموزش دیدم اما کار با مداد برایم سخت بود اما نمی‌توانستم از هدف و آرزویم دست بکشم پس با قلم‌مو و آبرنگ را شروع کردم.

وی ادامه می‌دهد: در کنار ۳ استاد برجسته هنر آموزش دیدم تا تصویرگری با آبرنگ را بیاموزم.

فاطمه اسماعیل‌پور با خنده‌ای شیرین و رضایت‌بخش می‌گوید: این آغاز راه من است، می‌خواهم گالری‌های بزرگ‌تری برای اهل هنر برگزار کنم.

انتهای پیام

منبع: مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.