باستان‌شناسان یک آویز طلا متعلق به دوران نفرتیتی، زن فرعون آخناتون و شریک سلطنت او، در مقبره‌های عهد برنز در قبرس کشف کردند.

کشف طلای زینتی متعلق به دوران نفرتیتی

به گزارش قدس آنلاین، باستان‌شناسان دانشگاه گوتنبرگ سوئد حفاری دو مقبره متعلق به عهد برنز در شهر تکیه خاله سلطان قبرس را با کشف بیش از ۱۵۰ اسکلت انسانی و حدود ۵۰۰ شی باستانی از جمله طلای زینتی، سنگ جواهر و سرامیک به پایان بردند.

این هیات سوئدی از سال ۲۰۱۰ تاکنون چند مرحله حفاری در قبرس انجام داده است. باستان‌شناسان این گروه در سال ۲۰۱۸ در این منطقه دو قبر زیرزمینی با شمار زیادی اسکلت انسانی کشف کردند. از آنجا که این استخوان‌ها به مدت بیش از ۳ هزار سال در خاک شور بوده و شکننده شده بودند، مدیریت یافته‌های این حفاری به ظریف‌کاری نیاز داشت و بیش از چهار سال طول کشید؛ علاوه بر اسکلت ۱۵۵ نفر، تیم باستان شناسان ۵۰۰ شی نیز کشف کردند. اسکلت‌ها و اشیاء تشریفاتی لایه به لایه روی هم چیده شده بودند که نشان می‌دهد این قبرها برای چند نسل مورد استفاده قرار گرفتند.

پیتر فیشر، سرپرست این عملیات حفاری، می‌گوید: یافته‌ها نشان می‌دهد این قبرها مقبره‌های خانوادگی نخبگان حاکم بر شهر بودند. به عنوان مثال ما اسکلت یک کودک ۵ ساله را با گردنبند، گوشواره و تاج طلا پیدا کردیم. این بچه احتمالا فرزند یک خانواده قدرتمند و ثروتمند بوده است.

باستان‌شناسان با مقایسه طلاهای زینتی پیدا شده در این دو مقبره، با یافته‌های مشابه در مصر، موفق شدند قدمت آنها را تعیین کنند.

فیشر می‌گوید: مقایسه‌ها نشان می‌دهد اکثر اشیاء کشف شده به دوران نفرتیتی و همسرش، آخناتون، یعنی حدود ۱۳۵۰ سال قبل از میلاد تعلق دارند. به عنوان نمونه یک آویز طلا پیدا کردیم به شکل گل نیلوفر و با سنگ‌های قیمتی،  از همان زیورآلاتی که نفرتیتی هم از آنها استفاده می‌کرد.

سرامیک‌هایی که در این دو مقبره کشف شدند نیز اهمیت باستان‌شناختی بالایی داشتند. فیشر در این باره عنوان کرد: این که چطور سرامیک‌ها در گذر زمان از لحاظ ظاهر و جنس تغییر کردند به ما اجازه می‌دهد قدمت آنها را تعیین کرده و ارتباطی را که مردمان آن زمان با جهان پیرامون داشتند، مطالعه کنیم. چیزی که بیش از همه مرا مجذوب خود می‌کند، شبکه گسترده ارتباطاتی است که این انسان‌ها ۳ هزار و ۴۰۰ سال پیش داشتند.

گام بعدی باستان‌شناسان تحلیل دی ان ای اسکلت‌هاست. فیشر تصریح کرد: این تحلیل نشان خواهد داد افراد گوناگون چه ارتباطی با یکدیگر داشتند و این که آیا مهاجر بودند یا خیر. احتمالی که با توجه به شبکه گسترده تجاری آن زمان چندان نامحتمل نیست.

منبع: ایرنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.