سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس گفت: حجم گازهای مشعل حدود ۶۱ میلیون مترمکعب در روز است که ارزش سالیانه این گازها ۴ میلیارد دلار می‌شود و شرکت نفت در قالب ۱۴ طرح با سرمایه‌گذاری ۵ میلیارد دلار اقداماتی در این باره انجام داده است.

 بررسی جمع‌آوری گازهای فلر در کمیسیون انرژی/ مانع هدر رفت سالیانه ۴ میلیارد دلار گاز مشعل شویم

به گزارش قدس آنلاین، مصطفی نخعی سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی  در تشریح جزئیات نشست عصر امروز (یکشنبه ۱۴ آذر ماه) این کمیسیون اظهار داشت: در جلسه کمیسیون انرژی دو موضوع مهم مورد بحث و بررسی قرار گرفت که در بخش اول جلسه امروز مسئولانی از شرکت ملی نفت و همچنین شرکت ملی گاز برای بررسی وضعیت گازهای مشعل (فلر) و ساماندهی و جمع‌آوری، فروش و ظرفیت‌سازی گازهای ال پی جی، گفت: تبادل نظر و گفت‌وگو کردیم.

وی افزود: حجم گازهای مشعل در حال حاضر حدود ۶۱ میلیون مترمکعب در روز است که ارزش سالیانه این گازها قریب به ۴ میلیارد دلار است و طبق برنامه‌ریزی شرکت ملی نفت ایران بایستی در قالب ۱۴ طرح با سرمایه‌گذاری ۵ میلیارد دلار اقداماتی انجام شود.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس تصریح کرد: جمع‌آوری گازهای فلر مورد تاکید مقام معظم رهبری هم بوده و در برنامه پنج ساله ششم توسعه نیز به آن اشاره شده است. همچنین در بودجه سالانه کشور هم اشاراتی به آن شده است.

نخعی گفت: برنامه‌ریزی‌های خوبی برای جمع‌آوری گازهای فلر انجام شده و اراده برای این کار تا حدودی وجود دارد اما موانع جدی هم بر سر کنترل فلرها است.

وی افزود: علیرغم اقتصادی بودن فعالیت های مربوط به جمع آوری گازهای مشعل اما به دلیل وجود برخی موانع هنوز توفیق چندانی در این باره به وجود نیامده است.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس اظهار داشت: مقرر شد که کمیته مشترکی به ریاست یکی از نایب رئیسان کمیسیون انرژی و با حضور چند نفر از اعضای کمیسیون با حضور مسئولان اجرایی وزارت نفت برای جمع‌آوری گازهای مشعل و فلر تشکیل شود تا ضمن تشکیل جلساتی در حداکثر دو هفته جمع‌بندی لازم در این باره صورت گرفته و اولویت‌بندی مشخصی انجام شود تا با برنامه‌ریزی‌های دقیق فعالیت‌های موجود نظارت شود.

نخعی افزود: در بخش دوم نشست کمیسیون انرژی بررسی و امکان‌سنجی صدور خدمات فنی و مهندسی جهت نیروگاه‌ها و پالایشگاه‌های خارجی بود که امور بین‌الملل و مهندسی وزارت نفت و بازرگانی خارجی وزارت صمت و امور انرژی وزارت خارجه این موضوع مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

وی خاطرنشان کرد: مقرر شد در ادامه این موضوع به صورت دقیق‌تر بین کمیسیون انرژی و مسئولان مربوطه پیگیری شود.

انتهای پیام/

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.