وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه طرح بازآفرینی در دوگام ۲ ساله انجام خواهد شد، اعلام‌کرد: شرکت بازآفرینی شهری ایران طی دو سال ۳۰۰ هزار واحد مسکونی را در محلات هدف بازآفرینی با زمانبندی اجرایی و عملیاتی خواهد کرد.

۳۰۰ هزار واحد مسکونی در محلات فرسوده، بازآفرینی می‌شود

به گزارش قدس آنلاین، «رستم قاسمی» در مراسم تکریم و معارفه سرپرست و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران،افزود: وزارت راه و شهرسازی دو ماموریت عمده در حوزه حمل و نقل و همچنین مسکن دارد.

وی اضافه کرد: در بخش حمل و نقل مشکلاتی وجود دارد که باید حل شوند و در این خصوص وزارت راه برنامه‌هایی دارد. همچنین در بخش مسکن که یکی از ماموریت‌های مهم وزارت راه و شهرسازی است از تجربه‌های متعدد در ساخت مسکن از جمله مسکن مهر و مسکن ملی در اجرای طرح نهضت ملی مسکن استفاده می‌شود.

پیش‌بینی مشارکت ۵ تا ۶ میلیونی متقاضیان مسکن در سامانه نهضت ملی

قاسمی ادامه داد: هم‌اکنون میزان پیش‌بینی شده برای تولید مسکن و اجرای نهضت ملی مسکن رقم بزرگی است که با برنامه‌ریزی در حال عملیاتی شدن است.

وی گفت: در مدت کوتاهی که ثبت‌نام آغاز شده و با وجود اینکه سایت روی بسیاری از شهرها هنوز باز نشده است حجم بسیار گسترده‌ای از مردم، متقاضی مسکن هستند و پیش‌بینی می‌شود بین ۵ تا ۶ میلیون نفر در سامانه ثبت‌نام کنند. همچنین با توجه به اینکه با روال عادی امکان صاحبخانه شدن مردم وجود نداشت، دولت سیزدهم اجرای طرح نهضت ملی مسکن را در قالب قانون جهش تولید مسکن و تصویب آن در مجلس تقویت کرد. قانون جهش تولید مسکن کمک می‌کند تا ساخت مسکن در کشور رونق بگیرد.

وی یادآور شد: در قانون جهش تولید مسکن، تسهیلات خوبی نیز پیش‌بینی شده و در این ساختار که ریاست آن برعهده رییس‌جمهوری قرار دارد، اختیاراتی نیز در حوزه مسکن به وزارت راه و شهرسازی داده شده است. امیدواریم با این مجموعه اقدامات به تولید مسکن سرعت بدهیم و مشکل مردم را در حوزه مسکن حل کنیم.  

رفع موانع پرداخت تسهیلات در طرح نهضت ملی مسکن

قاسمی توضیح داد: در برخی از شهرها احداث واحدهای نهضت ملی مسکن آغاز شده است. همچنین زمین برای بیش از نیمی از ۴ میلیون واحد مسکونی پیش‌بینی شده و سازوکار مناسب برای تحقق آن در حال شکل گرفتن است. تسهیلات نیز توسط بانک مرکزی به تمامی بانک های کشور برای پرداخت تسهیلات ابلاغ شده است و هم اکنون مانع جدی برای پرداخت تسهیلات این طرح وجود ندارد.

وی گفت: سهیمه استان‌ها تعیین و توافقنامه‌هایی با برخی از دستگاه‌ها منعقد شده است و مقرر شده تا از توانمندی‌های سایر دستگاه‌ها در اجرای طرح نهضت ملی مسکن استفاده بشود که از جمله این دستگاه‌ها که با آن توافقنامه امضا شد، بنیاد مستضعفان است که توافق شد تا یکهزار هکتار از زمین‌های خود را به اجرای طرح نهضت ملی مسکن تخصیص دهد.

بازآفرینی شهری در ۱۴۰ هکتار بافت فرسوده و سکونتگاه‌های غیررسمی

قاسمی اعلام کرد: بازآفرینی شهری یکی از ماموریت‌های اصلی وزارتخانه است که برای آن برنامه‌هایی تدوین شده است. هم‌اکنون حدود ۱۴۰ هزار هکتار از اراضی کشور را بافت فرسوده، تاریخی و سکونتگاه‌های غیررسمی تشکیل می‌دهد که بخش عمده‌ای از جمعیت کشور نیز در این بافت‌ها ساکن بوده و بنا به دلایل متعدد از جمله مهاجرت و اشتغال و سایر دلایل در حال افزایش است.

وی گفت: با توجه به اینکه این بافت‌ها و به ویژه سکونتگاه‌های غیررسمی جزو مناطق آسیب‌پذیر هستند و این موضوع به لحاظ اجتماعی و فرهنگی سبب بروز مشکلات متعدد در آن بافت‌ها شده است در خصوص این بافت‌ها باید با صرف هزینه و اجرای بازآفرینی شهری اقدام کرد.

بازآفرینی شهری از مزیت طرح نهضت ملی مسکن استفاده می‌کند

وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه بازآفرینی شهری و ساماندهی سکونتگاه‌های غیررسمی نیازمند اعتبار فراوانی است، توضیح داد: اگرچه منابعی که مورد انتظار اجرای طرح بازآفرینی شهری در بافت‌های هدف است از روش‌های معمول قابل تامین نیست اما با اراده می‌توان این مسیر را پیمود.

وی گفت: بازآفرینی شهری نیز می‌تواند از مزیت نهضت ملی و قانون جهش تولید مسکن استفاده کند که در اینکار با همفکری یکدیگر و هماهنگی می‌توانیم اهداف دولت سیزدهم را در اجرای بازآفرینی شهری محقق کنیم.

بازآفرینی ۳۰۰ هزار واحد مسکونی طی ۲ سال

عضو کابینه دولت سیزدهم با یادآوری این مطلب که توزیع کار و نوسازی در اجرای طرح بازآفرینی در دوگام ۲ ساله انجام خواهد شد، اعلام کرد: شرکت بازآفرینی شهری ایران طی دو سال ۳۰۰ هزار واحد مسکونی را در محلات هدف بازآفرینی با زمانبندی اجرایی و عملیاتی خواهد کرد.

قاسمی با اشاره به اینکه بخشی از مردم در بافت‌های فرسوده و به ویژه سکونتگاه‌های غیررسمی شرایط مناسبی ندارند، گفت: اگرچه در کشور مشکلاتی داریم، اما نقدینگی در کشور کم نیست که اگر این نقدینگی به سمت مسکن و کارهای زیرساختی هدایت شوند این حجم پاسخگوی بازآفرینی شهری و تحقق اهداف آن خواهد بود.

وی تاکید کرد: در قانون بودجه برای ساخت آزادراه‌ها، بودجه مناسبی پیش‌بینی شده است و در عین حال در حوزه مسکن نیز تسهیلات بانکی مناسب است که می‌تواند پاسخگوی نیاز مسکن کشور باشد.

وزیر راه و شهرسازی با یادآوری اینکه پرداخت سالانه ۳۶۰ هزار میلیاردتومان به بخش مسکن توسط بانک مرکزی به تمامی بانک‌ها ابلاغ شده و بانک‌ها مکلف به پرداخت آن هستند، اعلام کرد: امیدوار هستیم نوسازی ۳۰۰ هزار واحد مسکونی توسط شرکت بازآفرینی شهری آغاز شود و طبق زمانبندی پیش برود.

قاسمی گفت: یکی از ماموریت‌های وزارت راه و شهرسازی بعد از مسکن، بخش حمل و نقل است که امروز وزارتخانه در تمامی حوزه‌های حمل‌ونقلی (هوایی، جاده‌ای، ریلی) نیازمند طرح جامع و تغییر اساسی و بنیادین است. در بخش ریل به برنامه پیش‌بینی شده دست نیافتیم. همچنین در بخش جاده نیز عمر متوسط جاده ها در کشور حدود ۲۰ سال است و بخشی از جاده‌ها نیز عمر ۳۰ ساله خود را پشت‌سر گذاشته‌اند.

وی افزود: در حوزه حمل و نقل هوایی نیز شرایط به همین گونه مساعد و مناسب نیست. بنابراین موضوع حمل و نقل نیازمند تحول جدی در کشور است.

قاسمی تاکید کرد: در بسیاری از کشورها سهم GDP عدد بالایی است و در کشور ما با توجه به ژئوپلتیک منطقه می‌تواند این سهم  ارتقا یابد. برای اینکار برنامه‌ریزی‌هایی انجام شده که امیدواریم این سهم ارتقا یابد. در این‌باره طرح‌هایی تهیه و پیش‌بینی‌هایی شده است که امیدواریم موانع پیش‌رو در توسعه حمل و نقل را رفع کرده و جهش مناسبی را ایجاد کنیم.

منبع: ایرنا
انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.