دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان گفت: شرایط بغرنج کنونی منطقه به ویژه اوضاع افغانستان حاصل سیاست‌های غلط و بحران‌آفرین آمریکا است.

شرایط بغرنج منطقه حاصل سیاست‌های غلط و بحران‌آفرین آمریکا است

به گزارش قدس آنلاین، «طلعت بیک مصدق‌اف» معاون رئیس جمهور و رئیس شورای امنیت ملی قرقیزستان که برای انجام یک دیدار رسمی سه روزه به تهران سفر کرده است، با دریابان علی شمخانی نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی دیدار و پیرامون طیف وسیعی از همکاری‌های دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی با او گفتگو کرد.

طرفین بر گسترش همکاری‌های همه‌جانبه میان تهران-بیشکک در حوزه‌های سیاسی، امنیتی و اقتصادی تاکید کردند.

دریابان شمخانی در این دیدار با اشاره به اشتراکات تمدنی و منافع و تهدیدات مشترک، تصریح کرد: با برنامه‌ریزی مناسب می‌توان همکاری میان دو کشور در همه سطوح را گسترش و تعمیق داد.

وی با تشریح ظرفیت‌های ایران در حوزه‌های ترانزیتی، انرژی، علمی، پزشکی، فناوری، آی تی و شرکت‌های دانش‌بنیان، آمادگی جمهوری اسلامی ایران را برای توسعه همه‌جانبه همکاری میان دو کشور اعلام کرد.

دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان با اشاره به تحولات افغانستان، خاطرنشان کرد: شرایط بغرنج کنونی منطقه به ویژه اوضاع افغانستان حاصل سیاست‌های غلط و بحران‌آفرین آمریکا در منطقه و بیش از ۲۰ سال تجاوز و اشغالگری واشنگتن در افغانستان است.

شمخانی گفت: با توجه به لزوم ایجاد صلح، ثبات و امنیت پایدار در افغانستان تشکیل دولتی فراگیر با مشارکت همه اقوام را از مولفه‌های مهم برای تحقق چنین هدفی می‌دانیم.

«‌مصدق‌اف» معاون رئیس جمهور و رئیس شورای امنیت ملی قرقیزستان نیز در این دیدار با ابراز خرسندی از سفر به ایران بر وجود اشتراکات قابل توجه در رویکردهای منطقه‌ای دو کشور تاکید کرد و گفت: قرقیزستان علاقه‌مند است که هم‌زمان با استقرار دولت جدید در ایران، سطح مناسبات اقتصادی، سیاسی و امنیتی خود را با تهران ارتقاء بدهد.

وی با اشاره به مواضع مشترک ایران و قرقیزستان در زمینه بحران افغانستان اظهار داشت: لازم است کشورهای منطقه برای جلوگیری از شکل‌گیری بحران انسانی، فقر مطلق و رشد تروریسم در افغانستان، کشورهای منطقه با اتخاذ ابتکارهای مشترک و هماهنگ به ایجاد ثبات در این کشور کمک کنند.

معاون رئیس جمهور و رئیس شورای امنیت ملی قرقیزستان استفاده از بنادر جنوبی ایران برای ترانزیت کالا به قرقیزستان را در ردیف اولویت‌های همکاری دو کشور عنوان کرد و افزود: همکاری‌های امنیتی و تبادل تجربیات برای مبارزه با تروریسم، مواد مخدر و جرائم سازمان یافته از جمله زمینه‌های مهمی است که می‌تواند در دستور کار توسعه مناسبات تهران-بیشکک قرار بگیرد.

انتهای پیام

منبع: مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.