چین اعلام کرد که سیاستمداران آمریکایی باید از تحریم دیپلماتیک المپیک زمستانی پکن برای جلوگیری از آسیب رساندن به روابط دوجانبه دست بردارند و در غیر این صورت پکن «اقدامات متقابل» انجام می‌دهد.

چین: در صورت تحریم المپیک زمستانی از سوی آمریکا اقدام متقابل می‌کنیم

به گزارش قدس آنلاین، وزارت امور خارجه چین دوشنبه  بعد از ظهر به وقت تهران اعلام کرد که سیاستمداران آمریکایی باید از تحریم دیپلماتیک المپیک زمستانی پکن برای جلوگیری از آسیب رساندن به روابط دوجانبه دست بردارند و در غیر این صورت پکن «اقدامات متقابل» انجام خواهد داد.

 به گزارش خبرگزاری «رویترز»، رسانه‌های آمریکایی روز یکشنبه گزارش دادند که انتظار می‌رود دولت آمریکا  این هفته اعلام کند که مقامات دولت ایالات متحده در المپیک ۲۰۲۲ پکن شرکت نخواهند کرد.

«ژائو لیجیان»، سخنگوی وزارت امور خارجه چین، گفت: «کسانی که خواستار تحریم هستند، در پی خودنمایی هستند و باید دست از  این کار بردارند تا تاثیری بر گفت‌وگو و همکاری بین چین و ایالات متحده در زمینه‌ های مهم نداشته باشند.»

وی گفت: «اگر ایالات متحده اصرار کند که عمداً در این مسیر باقی خواهد ماند، چین اقدامات متقابل قاطعانه‌ای انجام خواهد داد».

«جو بایدن»، رئیس جمهور ایالات متحده ماه گذشته گفت که در حال بررسی تحریم دیپلماتیک بازی‌های المپیک زمستانی چین است. کاخ سفید از اظهار نظر درباره  این گزارش خودداری کرده است.  چند منبع آگاه البته گفتند که اجماع فزاینده‌ای در کاخ سفید برای دور نگه داشتن مقامات آمریکایی از بازی‌های المپیک پکن وجود دارد.

این در حالی است که گفته می‌شود تحریم ایالات متحده مانع از شرکت ورزشکاران این کشور در این بازی‌ها نمی شود. وزارت امور خارجه آمریکا نیز از واکنش نشان دادن در این زمینه خودداری کرده است.

«تام کاتن» سناتور جمهوری‌خواه ضمن اتهام‌زنی‌های تند علیه چین، از دولت جو بایدن و ورزشکاران آمریکایی تحریم کامل المپیک زمستانی پکن را خواستار شد.

در ادامه فشارهای ضد چینی دولت آمریکا، تام کاتن سناتور ارشد جمهوری‌خواه این کشور از دولت بایدن، تحریم کامل بازی‌های المپیک زمستانی پکن را خواستار شد. نماینده ایالت آرکانزاس در مجلس سنای آمریکا تصریح کرد: «ایالات متحده باید تحریم (کامل و سراسری المپیک زمستانی پکن را اجرا کند. تهدید علیه ورزشکاران ما و جنایات چین علیه بشریت هیچ گزینه دیگری برای ما باقی نمی گذارد.»

 این سناتور جمهوری‌خواه که عضو کمیته امور اطلاعاتی مجلس سنای آمریکاست، افزود: «هیچ ورزشکار و مقام دولت (آمریکا) و شرکت حامی مالی (آمریکایی) نباید در این بازی‌ها شرکت داشته باشند.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.