رییس دانشگاه فردوسی مشهد گفت: دانشجویان به عنوان دیده‌بان همیشه بیدار جامعه باید با آگاهی از رسالت بزرگ خود، اتفاقات پیرامون جامعه خود را سنجیده و رصد کنند تا با ترازوی نقدِ مبتنی بر اعتدال و انصاف، فرصت‌ها و چالش‌های پیش روی جامعه را برای دیگران بازگو نمایند.

 دانشجویان اتفاقات پیرامون جامعه خود را رصد کنند

به گزارش قدس آنلاین، دکتر محمد کافی در پیامی به مناسبت روز دانشجو افزود: جنبش دانشجویی و جایگاه پرافتخار دانشجویان در ایران، مرهون مجاهدت و فداکاری دانشجویان گرانقدری است که با خون خود نهال استقلال طلبی و استکبارستیزی را آبیاری کردند. آن نهال امروز به درختی تنومند و استوار تبدیل شده و به دست همه دانشجویان و دانشگاهیان سپرده شده است که پرورش آن بر دوش تک تک دانشجویان برومند این مرز و بو م است.

وی ادامه داد: ۱۶ آذر، روز دانشجو فرصتی است که نقش برجسته و پررنگ دانشجویان، این قشر عظیم و سرنوشت ساز را در جامعه یادآور شویم و یادمان نرود که آنها همواره در جهت دفاع از کیان کشور و شکوفایی ایران بزرگ تلاش کرده اند، چرا که این قشر تاثیرگذار در فرهنگ و کارآمدی همه جانبه‌ یک ملت، نه در یک روز از تقویم که در لحظه لحظه‌ حیات جامعه، حضور ملموس و مؤثر دارند.

رییس دانشگاه فردوسی مشهد گفت: گرچه از شهادت دانشجویان شهید، مهدی شریعت رضوی، احمد قندچی و مصطفی بزرگ نیا سال ها می گذرد، اما هنوز طراوت آرمان خواهی، نقد و پرسشگری بر فضای دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی حاکم است. بدون شک، لازمه نقد و پرسشگری، صیانت از آزادی بیان، حمایت از آزاداندیشی و فراهم آوردن زمینه های مشارکت دانشجویان و فرهیختگان در تغییرات و اصلاحات ساختاری جامعه است.

روحیه آزادی‌خواهی و استکبارستیزی در دانشجویان

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز در پیام خود به مناسبت روز دانشجو گفت: این روز، نماد شجاعت، پایمردی و از خودگذشتگی دانشجویانی است که با تکیه‌ بر روحیه آزادی‌خواهی، استقلال‌طلبی و استکبارستیزی با نثار جان خویش وفاداری خود را به آرمان‌های انقلاب اثبات کردند.

دکتر محمد علی کیانی افزود: در طول دهه‌ها، جنبش دانشجویی همواره در کانونِ حرکت‌های پیشرو و امیدبخش جامعه بوده و با نقش‌آفرینی دانشجویان، حیات تاریخی ما در روزگار معاصر معنا و جلوه‌هایی تازه یافته است. جنبش دانشجویی، در تکاپوی آرمان‌خواهی و استبدادستیزی، خون‌های بسیار در میدان مبارزه برای آزادی و استقلال میهن‌ تقدیم کرده و با جان‌فشانی دانشجویان فداکار و آگاه، گذر از راه‌های دشوار استبداد و سلطه ممکن شده است.

وی ادامه داد: ١٦ آذر یادآور رسالتی است که تمسک به آن به نهضت اصیل دانشجویی، هویت و اعتبار ملی و اسلامی می‌بخشد. دانشجویان و دانشگاهیان همواره در بزنگاه‌های تاریخی و برهه‌های حساس انقلاب شکوهمند اسلامی در سنگرهای بازسازی، پیشرفت و آبادانی در صف مقدم نقش‌آفرینی و حماسه‌سازی قرار داشته‌اند.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: دانشجویان در دوران همه گیری ویروس کرونا در حوزه‌های پشتیبانی، خدمات رسانی به بیماران و واکسیناسیون همواره یار و همراه دانشگاه بودند، حضور این عزیزان در میدان دفاع از سلامت  مردم مایه دلگرمی جامعه بود، فرزندانمان با بینش عمیق و عشقی وافر به  مردم سرزمین خود، تا پای جان ایستادند و چه زیبا نشان دادند که همچنان میراث دار خون‌های پاک دانشجویان شهید آن زمان و نیز فداکاری هزاران جوان دیگری هستند که برای پیروزی و به ثمر نشستن انقلاب و استحکام پایه‌های استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی از همه هستی خود گذشتند.

وی افزود: از دانشجویان می‌خواهم، اکنون  که در سایه سنگین کرونا، روزگار می گذرانیم، تمامی تلاششان بر این باشد که همچون گذشته در سنگر علم و دانش بدرخشند و از بنیه و توان علمی بسیار بهره‌مند شوند و فعال‌تر و با نشاط تر از دیگر روزها بر همه چالش‌ها و مشکلات فائق آیند.

انتهای پیام

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.