داده های جدید گمرک چین نشان می دهد، آمریکا در ماه نوامبر همچنان سومین شریک بزرگ تجاری چین با تجارت دوجانبه به ارزش ۷۲ میلیارد دلار بوده است.

تجارت چین و آمریکا به بالاترین میزان طی سالجاری میلادی رسید

به گزارش قدس آنلاین، ایرنا به نقل از روزنامه «گلوبال تایمز» چین نوشت:

تحلیلگران معتقدند تجارت دوجانبه چین و آمریکا  امسال احتمالا به بالاترین میزان خود خواهد رسید. براساس اطلاعات گمرگ چین در ماه نوامبر تجارت دوجانبه میان دو کشور به ۷۲ میلیارد دلار رسیده است. 

« تی آن یون » اقتصاد دان چینی در مصاحبه با خبرنگاران گفت: آمریکا مجبور است برای رهایی از کمبود ذخایر داخلی، واردات از چین را افزایش دهد. چنانچه واردات را افزایش ندهد تورم در این کشور همچنان افزایش می یابد.

وی همچنین پیش بینی کرد، تجارت غول آسای دوجانبه آمریکا و چین به رکورد جدیدی خواهد رسید و  این روند در سال آینده نیز ادامه پیدا خواهد کرد. او تخمین زد نرخ رشد صادرات چین در سال ۲۰۲۲، ۵ درصد از سال ۲۰۲۱ بیشتر خواهد شد.

با این حال نرخ رشد تجارت دوجانبه از ۳۵.۴ درصد در ماه سپتامبر به ۳۳.۴ درصد در ماه اکتبر کاهش داشته است. 

« تی آن یون » خاطرنشان کرد: اگر آمریکا تعرفه های تنبیهی را از کالاهای چینی بردارد، برای هر دو طرف شرایط برد-برد ایجاد می شود. چرا که به آمریکا نیز کمک خواهد کرد از زیر فشار تورم خارج شود و به افزایش صادرات چین هم منجر خواهد شد. 

با این وجود او در ادامه پیش بینی کرد، چشم انداز کنونی "روابط اقتصادی گرم، روابط سیاسی سرد " میان دو قدرت اقتصادی دنیا همچنان ادامه داشته باشد.

وی گفت: دو کشور باید از فرصتی برای گفت و گو درباره تجارت دوجانبه پیش از آنکه از دست برود استقبال کنند. حتی اگر « جو بایدن » رئیس جمهوری آمریکا تصمیم  بگیرد که در بازی های المپیک پکن حضور نداشته باشد، به عنوان سیاستمداری کهنه کار به روشنی می داند ادامه گفت و گوی دو جانبه اقتصادی با چین مهم و عملگرایانه است. 

داده ها نشان می دهند تجارت کلی از ماه ژانویه تا نوامبر سال جاری  میان دو کشور به ۶۸۲.۳۲ میلیارد دلار رسیده که افزایش سالانه ۳۰.۲ درصد داشته است. 

« جانت ییلن » وزیر خزانه داری آمریکا اوایل ماه نوامبر در مصاحبه ای  با شبکه خبری « سی بی اس » گفت: حذف و برداشتن تعرفه های تجاری که دولت « دونالد ترامپ » رئیس جمهوری پیشین آمریکا بر کالاهای چینی گذاشته بود، موجب تغییراتی برای کاهش تورم در آمریکا می شود. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.